PDA

View Full Version : Ik zoek advies over een compacte top



Rhythm Machine
1 mei 2006, 21:18
Hallo,

mijn ouwe Marshall heeft af en toe kuren, en daarom kijk ik uit naar een andere amp. Ik heb enkele speaker cabs ter beschikking, en ik ga maar eens een losse top aanschaffen ipv een combo. Het moet wel een compacte top zijn, dus geen full-size Marshall of 5150. Ik dacht aan een Koch Twintone of iets dergelijks. Andere vereisten:

- 50 watt buizen
- 2 kanalen is voldoende, 1 zou ook al gaan, meer dan 2 hoef ik niet
- reverb mag maar moet niet
- effects loop mag maar moet ook niet
- budget ongeveer 600 euro, tweedehands geen bezwaar

Je ziet, het mag simpel zijn. Ik speel classic rock (slag)met een Gretsch Duo Jet en enkele effectjes.

Ik kijk uit naar jullie suggesties.

RM

SimonS
1 mei 2006, 21:40
ENGL Thunder is kleiner, 50W, 2 kanaals. nieuw 699 bij Thomann
Randall RH50T, 50W, 2 kanaals, nieuw 499 bij Thomann (stond pas test in Gitarist)

Bl44t44p
1 mei 2006, 22:10
ENGL Thunder is kleiner, 50W, 2 kanaals. nieuw 699 bij Thomann
Randall RH50T, 50W, 2 kanaals, nieuw 499 bij Thomann (stond pas test in Gitarist)

Die Randall kwam dacht ik ontzettend goed uit de test. ENGL is natuurlijk ook leuk maar niet een bepaalde classic rock sound..

SimonS
1 mei 2006, 22:22
ENGL is natuurlijk ook leuk maar niet een bepaalde classic rock sound..
Dat deel heb ik voor het gemak even overgeslagen :)

AART
1 mei 2006, 23:27
Mesa Boogie Mark II/IIB of Mark III.
Mesa Boogie Caliber/Dual Caliber.

Agent_Smith
1 mei 2006, 23:35
(**kuch**) JCM600 (**kuch**)
Wereld ding! Serieus!

new deep
1 mei 2006, 23:36
Dan lijkt me een 2e hands twintone top toch meer binnen het budget liggen en bovendien een betere optie gezien het 'eisenpakket'

er staat er een op marktplaats (24-4-06) voor 650 (niet de mijne, trouwens ;-))

Rhythm Machine
2 mei 2006, 00:08
Ja, die Boogies zijn mij te prijzig. Is die Twintone op marktplaats een aanrader? Kan iemand mij de afmetingen ervan bezorgen?
Bedankt voor de suggesties in ieder geval.

RM

Philippe
2 mei 2006, 00:11
Mesa Boogie Mark II/IIB of Mark III.
Mesa Boogie Caliber/Dual Caliber.

Voor een tweedehandse Mk III betaal je toch zeker wel meer dan 600,-?

Bins
2 mei 2006, 01:56
Mesa .50+ voldoet imo precies aan je eisen. Ik heb mijne verkocht (tenminste, als de koop morgen doorgaat) voor 550,- Prima topje voor het geld. Lekker klein/licht ook.

almarvk
2 mei 2006, 07:31
Conquest The Head ;)

2 kanaals, 50 watt

aram
2 mei 2006, 20:25
Ik denk beter een twintone dan een boogie caliber. Ik heb beiden gehad en vond de boogie altijd te veel scheur of te clean klinken. Koch gaat van clean geleidelijker naar scheur met meer bruikbare "randje" geluiden. Ook de solo footswitch functie van de koch is handig.

Rhythm Machine
2 mei 2006, 20:29
Hey bedankt voor de reacties! Die Koch Twintone is misschien wel iets voor mij. Ik heb even de zoekfunctie gebruikt maar vind niet zoveel bruikbare info over de Twintone. Zijn er hier nog (ex) eigenaars die hun ervaringen willen delen?

RM

Al
2 mei 2006, 22:28
Hallo,

mijn ouwe Marshall heeft af en toe kuren, en daarom kijk ik uit naar een andere amp. Ik heb enkele speaker cabs ter beschikking, en ik ga maar eens een losse top aanschaffen ipv een combo. Het moet wel een compacte top zijn, dus geen full-size Marshall of 5150. Ik dacht aan een Koch Twintone of iets dergelijks. Andere vereisten:

- 50 watt buizen
- 2 kanalen is voldoende, 1 zou ook al gaan, meer dan 2 hoef ik niet
- reverb mag maar moet niet
- effects loop mag maar moet ook niet
- budget ongeveer 600 euro, tweedehands geen bezwaar

Je ziet, het mag simpel zijn. Ik speel classic rock (slag)met een Gretsch Duo Jet en enkele effectjes.

Ik kijk uit naar jullie suggesties.

RM

Mesa boogie MKII topje is zeer compact en wellicht in die prijsklasse te krijgen. Ging vandaag een B voor 650,= op Ebay.

Al

Dude
2 mei 2006, 23:40
kuchekucheCheckMySignaturekuchekuche

shamehair
3 mei 2006, 21:55
Ik speel door een Peavey Classic 50 top en een Classic 30 top. Het zijn beide 2 aanraders. De C30 kan je lekker luid zetten op het clean kanaal en je krijgt een zeer lekkere aangename oversturing. Bij de C50 moet je al iets meer moeite doen. Ze hebben beiden ook een lekker drive kanaal.

Succes

Rhythm Machine
3 mei 2006, 23:09
Bestaat de Classic 30 ook als losse top? Die had ik nog niet gezien!

RM

ACSlater
4 mei 2006, 19:17
Ik speel een Marshall Silver Jubilee 2553. Dit is een short chassis uitvoering met 50 watt (buizen), 2 kanalen, effects loop, geen reverb.
Het is een godsgruwelijk goeie versterker met een super sound. John Frusciante van de Peppers en Slash van GNR gebruiken ze. Toch niet de minste gitaristen....
Valt waarschijnlijk wel iets boven je budget maar ja. Ik heb er een voor 800,/ gevonden in perfecte staat.

Tristan
4 mei 2006, 23:14
Marshall eenkanaals JCM800 2203/2204, i.m.h.o. een van de beste Rock amps die ik tot nu toe gehoord heb...
Die nieuwe Marshall 2061x handwired top is ook waanzinnig!

Dude
5 mei 2006, 00:06
Marshall eenkanaals JCM800 2203/2204, i.m.h.o. een van de beste Rock amps die ik tot nu toe gehoord heb...
Die nieuwe Marshall 2061x handwired top is ook waanzinnig!

hoe zit dat met die 2 kanalen ? niet schakelbaar zeker haha


heb trouwens vandaag het ei van blabla uitgevonden met mijn 800,

eindelijk gevonden hoe ik de tubescreamer en eq kon gebruiken voor een (bruikbare) volume boost voor solos...

im a happy man

Tristan
5 mei 2006, 00:13
Nee, die tweekanaals vind ik ruk, evenals de Silver Jubilee...
Die klinken een beetje dun en buzzy in vergelijk met een echte eenkanaals JCM800 naar mijn mening...
Precies, een tubescreamer voor een JCM800 werkt prima als je wat meer gain en/of een boost wil hebben, dat werkt beter dan die clipping diode die ze bij de tweekanaals JCM800 en de Silver Jubilee erin hebben gebouwd naar mijn mening...

Orpheo
5 mei 2006, 00:32
hoe zit dat met die 2 kanalen ? niet schakelbaar zeker haha


heb trouwens vandaag het ei van blabla uitgevonden met mijn 800,

eindelijk gevonden hoe ik de tubescreamer en eq kon gebruiken voor een (bruikbare) volume boost voor solos...

im a happy man

oh please tell us! :D

en op de tweekanaals jcm800 kan je wel kanalen schakelen :)

Tristan
5 mei 2006, 00:43
@Topic Starter: Sorry, ik zie nu pas dat je zelf al een JCM800 hebt, dat is wel een eenkanaals gok ik, anders zou ik die tweekanaals verkopen en een eenkanaals JCM800 kopen dan ben je vast heel gelukkig...
Waarom moet die amp eigenlijk kleiner zijn, wat maakt dat nou een reet uit, als hij maar goed klinkt en draagbaar is...
Als het in de buurt van een eenkanaals JCM800 zou moeten komen, dan zou ik toch ernstig die Marshall 2061x handwired aanraden, die vind ik misschien nog wel vetter dan een JCM800 en die klinkt ook net wat klassieker, een soort Superlead (maar dan nog vetter) in een kleine box zeg maar... Gaat ook echt retehard, zeker hard genoeg durf ik te beweren...
Gooi er een lekker kastje met Greenbacks onder, niet die nieuwe G12H's High Resonance die in het bijbehorende cabinet zitten, want die zijn ruk...
De amp komt veel beter tot zijn recht met G12M's naar mijn mening...
Eerlijk man, als je de power van een eenkanaals JCM800 gewend bent dan klinken al die channel switching amps: Kochs, Engls, whatever als mietjes bakken, het compresst veel meer, klinkt veel minder direct en heeft veel minder ballen...

Tristan
5 mei 2006, 00:44
oh please tell us! :D

en op de tweekanaals jcm800 kan je wel kanalen schakelen :)

Waarschijnlijk is dat ook een van de redenen, tezamen met de diodeclippers dat hij zo ruk klinkt (en die Silver Jubilee ook) t.o.v. een echte eenkanaals JCM800 2203/2204...

Orpheo
5 mei 2006, 01:09
Waarschijnlijk is dat ook een van de redenen, tezamen met de diodeclippers dat hij zo ruk klinkt (en die Silver Jubilee ook) t.o.v. een echte eenkanaals JCM800 2203/2204...

ach, ik zie het niet zo zwart wit als jij. hij klinkt lekker, maar de naam jcm800 is verwarrend. als t nu jcm900 was, en de 'echte' 900 1000 ofzo, dan was t logischer; tis een andere amp dan de 2203 en 2204.

Orpheo
5 mei 2006, 01:11
@Topic Starter: Sorry, ik zie nu pas dat je zelf al een JCM800 hebt, dat is wel een eenkanaals gok ik, anders zou ik die tweekanaals verkopen en een eenkanaals JCM800 kopen dan ben je vast heel gelukkig...
Waarom moet die amp eigenlijk kleiner zijn, wat maakt dat nou een reet uit, als hij maar goed klinkt en draagbaar is...
Als het in de buurt van een eenkanaals JCM800 zou moeten komen, dan zou ik toch ernstig die Marshall 2061x handwired aanraden, die vind ik misschien nog wel vetter dan een JCM800 en die klinkt ook net wat klassieker, een soort Superlead (maar dan nog vetter) in een kleine box zeg maar... Gaat ook echt retehard, zeker hard genoeg durf ik te beweren...
Gooi er een lekker kastje met Greenbacks onder, niet die nieuwe G12H's High Resonance die in het bijbehorende cabinet zitten, want die zijn ruk...
De amp komt veel beter tot zijn recht met G12M's naar mijn mening...
Eerlijk man, als je de power van een eenkanaals JCM800 gewend bent dan klinken al die channel switching amps: Kochs, Engls, whatever als mietjes bakken, het compresst veel meer, klinkt veel minder direct en heeft veel minder ballen...

helaas, ben t met je eens, ondanks dat sommige amps (bijvoorbeeld de sovereign en de VH100 in de buurt komen, let op: in de buurt komen).

ik vraag me af: die 2061, hoe overstuurt ie? hij heeft geen echte gainknop.....

Tristan
5 mei 2006, 01:26
Hij heeft minder gain dan een JCM800, maar klinkt net even wat dikker in het midden, ik vind hem ook net wat dikker in het midden klinken dan die hele dure JTM45/100 stack en die 1959 handwired. Het is meer een crunchsound en voor leads/solo's heb je soms wel een boost nodig...
Hij klinkt iets minder buzzy dan een JCM800, iets organischer...
Het is een hele pure sound, waarbij je niet echt de gain hoort, maar wel de dikte en de sustain van de crunch/overdrive en het reageert heel precies op je aanslag... Dit zijn echter wel nuances t.o.v. een eenkanaals JCM800, die zijn ook te gek hoor...
Volgens mij gaat die 2061x op full tilt eigenlijk net zo hard als dat de meeste mensen een JCM800 op een (groot) podium durven te zetten... (ik wel in ieder geval)...
Ik vond de 2061x met de bijbehorende speakerkast op full tilt trouwens veel te rafelig klinken, want in die cab zitten die G12H anniversaries (Classic serie, niet de betere Heritage serie) en die klinken ook behoorlijk schel...
Met gewone G12M Greenbacks vond ik de amp veel beter klinken, minder lelijk schel en op full tilt een waanzinnige crunch, niets rafeligs... Hij heeft dan wel wat minder laag, maar dat miste ik niet zo, ik vond het wel lekker met die G12H's maar miste het niet bij de Greenbacks ondanks het feit dat ik het verschil in laag wel hoorde...

Agent_Smith
5 mei 2006, 07:54
Waarschijnlijk is dat ook een van de redenen, tezamen met de diodeclippers dat hij zo ruk klinkt (en die Silver Jubilee ook) t.o.v. een echte eenkanaals JCM800 2203/2204...

Je bent echt de eerste op deze aardbol die ik hoor zeggen dat de Silver Jub. ruk is. Maar goed, dat kan.

Orpheo
5 mei 2006, 09:27
Je bent echt de eerste op deze aardbol die ik hoor zeggen dat de Silver Jub. ruk is. Maar goed, dat kan.

kan je mij erbij optellen. ik ben echt geen fan van de silver jubilee. ik vind 'm niet lekker. gruizig.

Tristan
5 mei 2006, 12:21
kan je mij erbij optellen. ik ben echt geen fan van de silver jubilee. ik vind 'm niet lekker. gruizig.

Ja inderdaad, gruizig, buzzy, schel en dun...
Misschien wel slechter dan sommige JCM900's volgens mij...

aart steekelenburg
5 mei 2006, 12:29
Ik vind persoonlijk alle meerkanaals marshalls die ik ooit geprobeerd heb ruk.. en das dus ook de silver jubilee...
Geef mij maar mijn jmp.....

Tristan
5 mei 2006, 12:57
+ 1.000.000.000

ACSlater
5 mei 2006, 18:57
hmmm dit gaat redelijk offtopic maareh een Silver Jubilee is dus echt geen kutversterker. Dit is zeer afhankelijk van je smaak en ik vind dat jullie je wel iets subtieler mogen uitdrukken. Zeg dan gewoon "dat het je ding niet is". Als je zegt dat de SJ's ruk zijn dan vind je dus mijn geluid, waar ik heel tevreden over ben, ook ruk.
Jim Marshall heeft de Silver Jubilee genoemd als beste Marshall ooit en dat zegt wel genoeg over deze schelle buzzy ruk-amp.

Orpheo
6 mei 2006, 01:39
hmmm dit gaat redelijk offtopic maareh een Silver Jubilee is dus echt geen kutversterker. Dit is zeer afhankelijk van je smaak en ik vind dat jullie je wel iets subtieler mogen uitdrukken. Zeg dan gewoon "dat het je ding niet is". Als je zegt dat de SJ's ruk zijn dan vind je dus mijn geluid, waar ik heel tevreden over ben, ook ruk.
Jim Marshall heeft de Silver Jubilee genoemd als beste Marshall ooit en dat zegt wel genoeg over deze schelle buzzy ruk-amp.

en dat terwijl bekend is dat de favo amp van jim marshall de studio 15 is ;)