PDA

View Full Version : Zware snaren op goedkoop gitaartje?



fearo
1 mei 2006, 21:10
Aangezien ik sinds kort m'n ibanez rg1570 heb, zat ik zo te denken om wat te experimenteren met m'n oud gitaartje..
Het is een Strat-copy, geen squier ofzo..heeft enkele jaren geleden 200 ofzo euro gekost. Aangezien ik zowel in E als drop-B en -C speel heb ik geen zin om m'n ibanez elke keer zo down te tunen en is het misschien een beter idee om gewoon wat zwaardere snare op die strat-copy te gooien en die in B of C te laten staan.

Maar nu maak ik me een beetje zorgen om de hals van die gitaar. Aangezien dat zo'n goedkoop gitaartje was, kan die wel zulke snaren trekken? (12-56 ofzo..) of zou die kunnen breken? Is er iets anders waarom ik me zorgen om zou moeten maken of is dit te doen volgens jullie?

STW
1 mei 2006, 21:20
als je lager gestemd staat, staat er minder spanning op je snaren
dus dat zou elkaar op moeten heffen denk ik

t lijkt me sowieso sterk dat de hals gaat buigen

maar dit denk ik dus allemaal, zeker weten is een tweede.. ik zou ff wat meer reacties afwachten als ik jou was

Lord Abortion
1 mei 2006, 21:43
Geen zorgen om maken! Normaal moet iedere gitaar dit makkelijk aankunnen. Het kan wel zijn dat je je spanning op de trussrod even moet aanpassen, maar dat is normaal als je van snaardikte en tuning verandert.

Keesz
1 mei 2006, 22:21
als je voor 12. gaat, zou ik zeker wel ff je trussrod aanpassen..

Noid
1 mei 2006, 22:34
Ik sluit me aan bij Lord A en Keesz, als dat ding het goed hield met normale snaren bij een normale stemming, moet dit ook willen. Trussrod aanpassen en wellicht de brug ook wat hoger zetten als het teveel gaat rammelen op de frets.

koennie
2 mei 2006, 00:30
trussrod pas aankomen als er daadwerkelijk buiging optreed. ik denk dat t niet eens nodig is. als je b speelt zonder de hoge e snaar heb je ongeveer evenveel spanning op je hals staan als met een normaal .010-.046 setje. De dikkere snaren compenseren namelijk de lagere toonhoogte en snaarspanning die je anders zou hebben met een normaal setje. gewoon proberen dus!

no 1 hops
2 mei 2006, 07:41
je zal de nut, topkam wel aan moeten passen, de snaren zouden wel eens te dik kunnen zijn

Gearjunkie
2 mei 2006, 11:07
als je lager gestemd staat, staat er minder spanning op je snaren
dus dat zou elkaar op moeten heffen denk ik

t lijkt me sowieso sterk dat de hals gaat buigen

maar dit denk ik dus allemaal, zeker weten is een tweede.. ik zou ff wat meer reacties afwachten als ik jou was


Precies!
Overigens zullen dikke snaren niet meer fretbuzz geven dan dunne.

Agent_Smith
2 mei 2006, 12:22
Ik heb 012s op m'n cheape LC tele. Geen enkel probleem hoor, terwijl de hals toch best dun is.