PDA

View Full Version : Spelen over backingtracks



Philippe3000
1 mei 2006, 20:01
Beste gitaristen

Hier ben ik weer met een beginnersvraag. Hopelijk post ik hem in het juiste toppic Harry !!

Ik probeer sinds kort over backingtracks (cd) te spelen met mn elektrische gitaar. Tot nu toe doe ik het met mn cd-spelertje tesamen met de versterker.
Ik ben van plan om de Line6 POD 2.0 of de Beringher V-amp 2 te kopen, om deze, op mn kot waar ik geen versterker heb, aan te kunnen sluiten op mn (degelijke) stereo rechtstreeks of via mn PC op mn stereo, of op mn draadloze hoofdtelefoon. De vraag is echter hoe ik dan die backing kan afspelen en tegelijk erover spelen. Voor alle duidelijkheid, de backingtracks krijg ik van mn leraar op cd.
Dus even voor de duidelijkheid, ik heb (op de POD of V-amp na):
-gitaar
-v-amp2 of POD 2.0
-PC (die ik kan linken met mn stereo)
-stereo-installatie
-draadloze hoofdtelefoon

Ten slotte: kies ik de V-amp2 of de POD 2.0 ?

Vriendelijk bedankt !!!
Philippe

Scali
1 mei 2006, 20:18
De vraag is echter hoe ik dan die backing kan afspelen en tegelijk erover spelen. Voor alle duidelijkheid, de backingtracks krijg ik van mn leraar op cd.

Gewoon spelen is simpel... sluit de POD oid aan op de line-in van je PC, en gebruik de mixer van Windows om het volume van de CD en de line-in goed af te stellen.
Opnemen is ook simpel... Als je een Soundblaster hebt, zit er een What-U-Hear functie op. Daarmee kun je opnemen wat je hoort, dus als je dan met je PC opneemt, neemt ie CD + gitaar op.
Wil je het wat professioneler, dan kun je multitracking-software gebruiken... Cubase kan, of Audition (voorheen Cooledit Pro)... of Audacity, da's gratis.
Daarmee heb je dus meerdere geluidssporen... eerst rip je dan de backingtrack van de CD, en laadt die in op een geluidsspoor. Daarna kun je opnemen op een ander spoor terwijl de PC het spoor met de backingtrack ook afspeelt.


Ten slotte: kies ik de V-amp2 of de POD 2.0 ?

Zoom G2

Blijepanda
2 mei 2006, 00:46
Ik verplaats deze even naar recording.

harrie-beton
2 mei 2006, 09:36
De tip van scali om de POD 2.0 of V amp aan te sluiten op de line in van de pc is prima. Inderdaad, in de Windows geluidsinstellingen zijn deze volumes te mengen.

De tweede tip over de G2, ik denk dat de student arm is, de v amp is een redelijk ding en vergelijkbaar met de pod 2.0, echter de v amp heeft meer ruis.

Ik zou de pod 2.0 doen. Weinig foute keuzes mogelijk.
Als je pc midi heeft dan kun je beide machines via MIDI besturen qua patches.

Ic3gl0vE
2 mei 2006, 10:20
Als de v-amp2 en pod2 ongeveer gelijk zijn zou ik toch wel voor de v-amp gaan. Ze zijn allebei niet ècht fantastisch namelijk (niet vergelijkbaar met de nieuwere generatie podXT/gt8/tonelab) en de v-amp ruist dan wel meer; hij is een stuk goedkoper dan een nieuwe pod2. De v-amp2 heeft ook van die leuke rotary encoders (dus je zou 'm als midi controller kunnen gebruiken denk ik) en er zitten een footswitch en een tas standaard bij.

Scali
2 mei 2006, 10:35
De tweede tip over de G2, ik denk dat de student arm is, de v amp is een redelijk ding en vergelijkbaar met de pod 2.0, echter de v amp heeft meer ruis.

De G2 kost 99e, ik dacht dat de Pod 2.0 en V-Amp ook ongeveer rond die prijsklasse zitten. De G2 is echter veel moderner, geen ruisproblemen etc.

Oh, sterker nog... de V-Amp kost 119e, en de Pod 2.0 kost 179e.
Zou ik helemaal voor de G2 gaan.
Of misschien de G2.1u, die kost dan wel 159e, maar dan heb je er ook een expressiepedaal bij, en USB-aansluiting op je PC om patches te editen, direct op te nemen etc.

Philippe3000
2 mei 2006, 12:13
Hey bedankt voor de reacties ! Wederom nuttige informatie !

Scali, kben onmiddellijk op de website van ZOOM beginnen lezen over de G2, en heb er ook even wat voor rondgebeld. Nu vertelde een muziekhandel dat deze in functies en effecten ietwat beperkter zijn dan die van de POD of V-amp. Ook dat pedaaltje van de V-amp spreekt me wel aan.
Mij komt het eerlijk gezegd niet aan op een euro, alleen wil ik binnen deze "beginnersklasse" blijven omdat ik het eerder aanzie als een 'provisoire' oplossing om me in kleine ruimtes wat te amuseren. Ik weet ook dat de kwaliteit van geen van allen superhoogstaand zal zijn (ruis etc..). Als ik binnen een tijdje beter speel zal het materiaal wel volgen.

Ik denk dus dat het de V-amp2 word.

Alleszins hartelijk dank!
Philippe

Scali
2 mei 2006, 12:24
De kwaliteit van die G2 is dus WEL heel hoog.
V-Amp is uitzonderlijk laag qua kwaliteit.
Je moet ze maar eens beluisteren. De G2 is dan wel niet heel uitgebreid qua features, het geluid is absoluut topklasse, kan zich eerder meten met een PodXT dan met een Pod 2.0. Sterker nog, op papier heeft de G2 nog veel betere specificaties dan de PodXT (en alle andere top-modelers).

harrie-beton
2 mei 2006, 14:14
Voor iemand die nog weinig ervaring heeft en weinig gear heeft is de v-amp prima om te beginnen.
De Zoom g2 is inderdaad goedkoop maar beperker qua mogelijkheden.

Pod 2.0. v-amp2 of zoomG2 alle 3 erg leuk voor thuis. Ik wou dat die dingen er waren toen ik thuis gitaarspeelde...

paulusdeBKB
2 mei 2006, 15:46
+1 voor wat Harrie zegt!

Pod 2.0 en Vamp2 zijn tweedehands ook redelijk te krijgen volgens mij. Scheelt weer een paar tientjes.

Verder hebben winkels her en der nog de Adrenalinn op voorraad voor belachelijk lage prijzen, net zoals de Korg Toneworks. Heb met beiden geen ervaring, maar als je een muziekwinkel binnenloopt dan kan het de moeite waard zijn om die dingen ook ff te bekijken.

Scali
2 mei 2006, 16:05
Pod 2.0. v-amp2 of zoomG2 alle 3 erg leuk voor thuis. Ik wou dat die dingen er waren toen ik thuis gitaarspeelde...

De Zoom 505 is er al sinds 1996 hoor, hoe oud ben je wel niet :)
En ik heb de mijne ook al sinds 1996. Ik gebruik hem nog steeds af en toe. Werkt op batterijen, en is zo klein dat ie makkelijk in je tas past.

Philippe3000
2 mei 2006, 19:01
Het zaakje is rond... Kben vandaag mn nieuwe V-amp 2 gaan halen. Na wat testen stond mn besluit vast. Als beginner is dit absoluut voldoende. En nu vanavond lekker veel spelen en nieuwigheden ontdekken :-) Tegen de tijd dat dit machientje tekortschiet zullen we wel een hele poos verder zijn..

PS. Ik viel wel achterover van de prijs van een extra kabel (LEEM 3m.) => 15 euro. Dan vraag ik me af wat Scali voor zn nieuw setje betaalt/betaalde.

Ic3gl0vE
2 mei 2006, 19:23
6 meter monster cable spul is 80 euro dat is pas schrikken. Maar goed, monsters moeten dan ook schrikwekkend zijn he :D
Maar veel plezier met je nieuwe speeltje!

Scali
2 mei 2006, 19:36
Monster heeft verschillende kwaliteiten. De Rock/Jazz/Acoustic zitten rond de 80e, als ik het goed heb.
Daaronder hebben ze nog twee goedkopere typen, de Performer 500 en de Standard 100.
Standard 100 is gewoon simpele kabel, zal wel niet veel meer dan die 15e kosten. Performer 500 zit ergens rond de 40-50e, en dat lijkt mij kabel die zeker goed genoeg is.
Boven alles hebben ze nog de Studio Pro 1000, daar betaal je iets van 150e voor 6 meter. Vind ik eigenlijk absurd.

Ik kocht altijd al kabels van iets van 25-30 gulden (nu al jaren een setje van 3 kabels van 6 meter, destijds in de aanbieding gekocht bij Carvin voor 50 gulden), dan heb je degelijk spul dat praktisch geen storing oppikt, ook niet als je veel distortion gebruikt. En dan heb je ook degelijke kabel die niet meteen breekt als je er een keer op staat oid... en de pluggen zijn dan ook degelijk, en vaak verguld, zodat ze altijd goed contact maken.
Veel meer eisen stel ik eigenlijk niet. Goedkoop is gewoon duurkoop in dit geval. Een goede kabel is een investering, want die geeft dus geen vervelende storing, en gaat niet kapot. Maar die hele dure kabels vind ik een beetje overdreven. Zo duur hoeft het echt niet te zijn om een kabel te hebben die aan mijn bovengenoemde eisen voldoet.

Ic3gl0vE
2 mei 2006, 21:10
probleem voor mij is alleen dat ik sowieso 16 jack kabels in gebruik heb als alles is aangesloten en dan zijn kabels ineens een veel grotere uitgave...