View Full Version : Impedantie vraag (ben ik vergeten)
Een std 4 x 12 marshallkast heeft de mogleijkheden:
4 ohm
16 ohm
2 x 8 ohm
Ik heb de onderste 2 speakers laten vervallen (die zaten doorgelust van de bovenste) dat heet serie of parallel geloof ik (never mind)
Hoe zien mijn ingangen qua impedantie er nu uit?
de 4 = ?
de 16 = ?
de 2 x 8 = ?
Volgens mij verdubbelt het weer??
wie weet?
haha, moet je er ook even bij vermelden dat je 2 eindbuizen uit je 2210 hebt dus je impendantie daarvan verdubbeld, of halveert hij nou?
ieme
Dat weet ik nog wel
mijnuitgang is
16 = 32
8 = 16
4 = 8
nu de ingang nog?
ach.... tsja... nou.... eehmm geen idee!
nicoverduin
1 mei 2006, 20:17
Er vanuit gaande dat beide onderste draden van de linker speaker naar de bovenste speaker gingen, en rechts idem, dan zijn het 16 ohm speakers. Dat betekentdat je nu 8 ohm in parallel hebt (dus de oude 4) en 32 ohm in serie hebt (de oude 16).
Er vanuit gaande dat beide onderste draden van de linker speaker naar de bovenste speaker gingen, en rechts idem.
jah ze gingen van boven naar onder.
Dus de 4 ingang is nu 8 geworden de 16 = 32
en als ik stereo doe dan heb ik gewoon 2 x 16 ohm.
ok thx
dus als ik nu mijn top (waar 2 buizen uit zijn) op 4 zet kan ie gewoon op de 4 ingang weer naar binnen.
thx
nicoverduin
1 mei 2006, 20:30
yep.......
Al een opl voor vrijdag?
ja, ga gewoon spelen, kom je nog even kijken?
4 ohm
>> was "alles parallel", dat "alles" zijn nu nog maar 2 speakers van 16 Ohm, wordt dus 8 Ohm totaal
16 ohm
>> Was "serie parallel", volgens mij bedoel je met "doorgelust" parallel, die heb je afgekoppeld dus blijft er gewoon een serie schakeling over; 2 x 16 Ohm in serie = 32 Ohm
2 x 8 ohm
>> was "2 x 2 parallel", van de [2 parallel] heb je er (2x) eentje afgekoppeld, er blijft dus gewoon 2 x 1 speaker over oftewel 2 x 16 Ohm.
Alles verdubbeld inderdaad, simpel eigenlijk he? Goeie match voor top met 2 getrokken eindbuizen maar waarom dan niet gewoon een 50W top gekocht en een 2 x 12" cabinet? Dat was misschien makkelijker (en goedkoper) geweest toch?