PDA

View Full Version : Beginners hulp



speedo
1 mei 2006, 19:28
Hello,

Ik ben een beginnende gitaarliefhebben en heb sinds vorig jaar een Cort SFX-5 LVB. Dit is een semi-ackoustische gitaar. Ervoor nam ik mijn allereerste stappen met een klassieke spaanse gitaar.
Momenteel ben ik al een paar jaar bezig, maar niet al te actief (= minstens 1 maal in de week spelen, maar zeker niet elke dag!!).
Ik beheers vlot de basisakkoorden (A,D,E,G,C,F,Em,Dm,A7,B7,E7) en kan beetje tokkelen (bijvoorbeeld 'lost' van Anouk). Ik ken niets van notenleer, dus ik doe altijd tablature. De vraag is, ik wil naar de volgende 'level', maar weet niet goed hoe. Kunnen jullie me liedjes aanraden die ik met die basisakkoorden vlot kan leren spelen.
Ik heb een keer barrée-akkoorden geprobeerd, maar mijn vingers lukken niet. Ze zijn niet sterk genoeg denk ik.

Dus kort samengevat vraag ik het publiek hier:

-tips om te evolueren
-liedjes die jullie denken die ik vlot ga kunnen spelen

Alvast bedankt!

Groeten

marcelca
1 mei 2006, 21:10
liedjes aanraden vind ik erg moeilijk....

ik zelf ben nu ruim een half jaar bezig en het belangrijkste is consequent oefenen, beter elke dag 20 minuten dan 1 x in de week 2 uur

Ikzelf oefen minimaal 1 uur per dag ( heb onregelmatig werk dus veel vrije tijd ) en 1 x in de weke speel ik een hele avond samen met iemand, heb het gevoel in een half jaar tijd een enorme progressie gemaakt te hebben... ( nee perfect is het nog lang niet )...

Je geeft aan dat Barre akkoorden een probleem opleveren, ik had eerst ook dat ik er geen kracht voor had ( of techniek ) maar ook dit gaat steeds beter, barre akkoorden gaan nu een stuk makkelijker en ik bemerk dat ik in verschillende muziek steeds vaker de greep als barre pak omdat dit erg handig soms is.

Sinds kort ben ik ook bezig met toonladders te leren over de hele hals, lijkt erg saai ( is het ook ) maar elke dag ff 5 minuten eraan en je merkt dat het automatisch gaat, leuk om over sommige nummers heen te soleren in een bepaalde toonladder

Zolang je de juiste noten van de toonladder blijft gebruiken kan je er helemaal op los fantaseren.

Ook merk je dat veel loopjes in de toonladders weer terug komen als je gewoon muziek speelt, ik maak veel gebruik van Guitar Pro

Wat ook goed voor je progressie is, is samen met iemand gaan spelen, het is leuk, luister kritisch naar elkaar en naar jezelf en ben niet te snel tevreden

voor de rest kan ik je niet helpen want waarschijnlijk heb je meer ervaring als ik met gitaar spelen ( aangezien je al een aantal jaar speelt )

speedo
1 mei 2006, 21:19
Hey merci voor reply!

Ik ben er misschien al wel langer mee bezig als jezelf, maar zoals je zegt, ik kan soms een uur of 4 na mekaar spelen en dan weer een week of twee niets. Gitaar bij mij is echt een hobby op lange termijn. Dat maakt het voor mij leuk.
Maar zoals je zei, regelmatiger oefenen is de boodschap denk ik...
Welke nummers speel jij zoal?

Kan jij notenleer of gebruik je ook tablature?

groeten

Bl44t44p
1 mei 2006, 21:36
Hoe lastig het ook lijkt, het is misschien toch verstandig barré akkoorden te gaan beheersen. Vanuit hier kun je ook een simpele overstap naar zogenaamde powerchords maken (alhoewel barré daarvoor geen vereiste is), iets wat gigantisch veel gebruikt wordt in rock/pop muziek.

Tja, en die liedjes, ik kan wel honderden liedjes opnoemen waarmee je verder kunt, maar wat voor muziek speel je graag (het genre) ?

Er zijn overigens ook al erg veel topics over zowel suggesties voor liedjes als tips voor het leren van barré langsgeweest... niet dat ik je vraag niet goed vindt ofzo, je maakt namelijk al erg veel duidelijk in de startpost (in tegenstelling tot sommige anderen hier), maar eens zoeken kan ook geen kwaad ;) Succes.

Paulus2004
1 mei 2006, 21:44
In dit kader past mijn beginnersvraagje misschien ook wel.

Ben wat (beginners)bluesjes aan het oefenen. zoiets als:

------5---------5---------5-------------------------------------
---5---------5---------5--------------------------------7---5---
7b-------7b--------7b---------7p5-------5--------------7---6---
-------------------------------------7-------7-----7------------
----------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------

Ik krijg die bends maar niet onder de knie :-(.......Als ik g snaar bend op 7 raak ik daarbij de d snaar en bij het releasen zeg maar hoor je die snaar. Wat ik ook doe.... Wat is in godesnaam de truuk.

Ook vraagje: wat is makkelijker de hals in je handpalm (meer bereik ?) of de duim achter op de hals blijven houden ?

marcelca
1 mei 2006, 22:05
Hey merci voor reply!

Ik ben er misschien al wel langer mee bezig als jezelf, maar zoals je zegt, ik kan soms een uur of 4 na mekaar spelen en dan weer een week of twee niets. Gitaar bij mij is echt een hobby op lange termijn. Dat maakt het voor mij leuk.
Maar zoals je zei, regelmatiger oefenen is de boodschap denk ik...
Welke nummers speel jij zoal?

Kan jij notenleer of gebruik je ook tablature?

groeten

Ik maak alleen gebruik van tablatuur

verschillende liedjes die ik speel


- how deep s your love ( bee gees )
- yesterday ( beatles )
- logical song ( supertramp )
- wonderfull tonight ( clapton )
- still got the blues ( gary moore )
- close to you ( the carpenters )
- a wither shade of peel ( procal harum )
- bohemian rapsody solo ( queen )
- brothers in arms ( dire straights )
- talk ( coldplay )
- i wish it would rain down ( phill collins ( ben aleen met een beginstukje nog bezig )
- final countdown ( europe ) ( net aan begonnen )
- You and your friend ( dire straights ) ( erg moeilijk dus hier ben ik nog wel een tijd mee bezig , beginstukje gaat wel maar dan )
- last christmas ( wham )
- caravan of love ( housemartins ) ( nog behoorlijk mee aan het oefenen )


nog wel een paar liedjes die ik uit mijn hoofd speel maar geen idee ervan hoe ze heten.....

Philippe
1 mei 2006, 22:23
In dit kader past mijn beginnersvraagje misschien ook wel.

Ben wat (beginners)bluesjes aan het oefenen. zoiets als:

------5---------5---------5-------------------------------------
---5---------5---------5--------------------------------7---5---
7b-------7b--------7b---------7p5-------5--------------7---6---
-------------------------------------7-------7-----7------------
----------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------

Ik krijg die bends maar niet onder de knie :-(.......Als ik g snaar bend op 7 raak ik daarbij de d snaar en bij het releasen zeg maar hoor je die snaar. Wat ik ook doe.... Wat is in godesnaam de truuk.

Ook vraagje: wat is makkelijker de hals in je handpalm (meer bereik ?) of de duim achter op de hals blijven houden ?

De oplossing is de E, A en D snaar goed dempen met je linkerhand.
Je vraag over de hals kan ik niet beantwoorden. Het is maar wat je zelf het fijnst/makkelijkst is. Feit is wel dat je met de duim achter op de hals meer bereik hebt.
Ik hoop je voldoende geïnformeerd te hebben.

Paulus2004
1 mei 2006, 23:01
Bedankt voor de reactie....

Ik weet nog niet wat ik het lekkerst vind met die bends. Hals in de handpalm doen volgens mij de meeste op lange termijn dacht ik (?). Als ik sommigen zie spelen is dat zo relaxt met die linker hand. Ik moet nog flink moeite doen met knijpen, hahaha..

Volgens mij is je bereik juist wel groter als de hals "losjes' in de handpalm ligt want met je duim moet in principe wel recht achter op de hals blijven drukken. Of niet ?

Anyway, een hoop oefenen maakt ook hier weer veel goed. Want na een uurtje vanavond gaat het al weer iets beter...:-)...Ik oefen ook veel te weinig. Kan alleen op de zondagmiddag (uurtje of 2 soms 3 achter elkaar). Inderdaad "een lange termijn hobbie". Heb hier tab songboeken zat liggen inmiddels (voor 10 jaar oefenstof dus :-)....

Philippe
2 mei 2006, 00:08
Sorry, ik dacht dat je met die houding van je hand in het algemene gitaarspelen bedoelde.
In dit geval heb je gelijk. Het is slimmer om bij het benden de hals in de handpalm te leggen.

Andijvie
2 mei 2006, 12:09
Je zou Californication van de Red Hot Chilli Peppers kunnen leren, die is niet zo moeilijk. En je zou ook Nothing else matters kunnen proberen, is wel moeilijker maar ik speel nu 4 maanden en dat gaat prima.