PDA

View Full Version : frethoogte



Orpheo
1 mei 2006, 18:08
ligt het nu aan mij, of spelen lage frets nu gewoon ongelooflijk klote en zwaar en lastig?? vooral bij bends is t echt klote vind ik. met hoge frets lijkt t alsof de noot minder snel dood valt op de hogere posities dan bij lage frets...

mijn les paul speelt nl heel lekker, behalve die lage frets!!! ben ik blij dat ze een refret nodig heeft.

Gitaro
1 mei 2006, 18:16
De kutheid van lage frets is volgens mij 50% waarheid en 50% verbeelding. Waarheid omdat je meer wrijving hebt, je vingers raken de toets harder, verbeelding omdat... nja... omdat hoge frets veel lekkerder voelen :D.

Tupelo
1 mei 2006, 18:40
In de categorie vaag...

Ik vind lage frets fijn spelen, minder weerstend, dus sneller ladders poepen. Hoge frets, meer weerstand, en daar houd ik juist van. Heb het ook nodig, minder kans op slippertjes.

Hoge frets & hoge actie, dat zoek ik. :D

Gitaro
1 mei 2006, 20:25
Hoge weerstand? Je bedoelt bij sliden neem ik aan? Het idee van bijv een scalloped neck is (correct me if I'm wrong) om minder weerstand te creëren, zoals bij grote frets.

vulvasonic
1 mei 2006, 20:29
Skeletten van bunzing en fret zijn nauwelijks van elkaar te onderscheiden. De afmetingen komen overeen, hoewel de fret in het algemeen wat fijner gebouwd is dan de bunzing. De vrouwtjesbunzings zijn fijner gebouwd dan de bunzingmannetjes. Dit kan verwarrend zijn: fretten lijken dan eerder op vrouwelijke bunzings. Een belangrijk onderscheidend kenmerk tussen beide soorten vormt de schedel. Bij fretten is de schedel tussen de beide oogkassen smaller (afb. 13). Fretten die bij konijnenjacht zijn gebruikt werden meestal gemuilkorfd. Hiermee wordt voorkomen dat de dieren de konijnen in hun hol dood bijten. Soms werden de hoektanden van de fret tot het tandvlees afgevijld. Aan het gebit is dan vast te stellen dat het dier bij de jacht is gebruikt. Van een bunzing of fret zijn 17 skeletresten gevonden (afb. 14 en 15).


http://home.planet.nl/%7Eveen0266/projecten/kazerneplein/images/bunzinggorcum.gif


Bij de gevonden resten ontbreekt helaas de schedel, het soortbepalende kenmerk, de versmalling boven de oogkassen, is dus niet bruikbaar. Wel is een losse hoektand uit de bovenkaak gevonden. Vermoedelijk was de rest van de schedel en skelet wel aanwezig, maar deze zijn niet verzameld. De hoektand is overigens niet afgevijld, zodat ook hiermee niet kan worden aangetoond dat het om een fret gaat. Toch is het aannemelijk dat de resten van een fret zijn: hun prooidieren, konijnen, zijn, naast ander jachtwild, eveneens tussen de botten van het Kazerneplein aangetroffen. Bovendien is er nóg een aanwijzing: op diverse botten van kleinere zoogdieren (haas en konijn) en vogels (kip) komen scherpe indrukken van de hoektanden van een klein roofdier voor (afb. 16). Waarschijnlijk zijn de gaatjes veroorzaakt doordat een klein roofdier aan de botten knaagde. De afstand tussen de beide gaatjes is steeds te klein voor de hoektanden van een ander roofdier: de huiskat. Omdat fretten als roofdieren gevoed moeten worden met dierlijke producten is het aannemelijk dat ze maaltijdrestjes kregen van niet al te grote dieren als haas, konijn en kip. Bunzings werden als schadelijk wild bejaagd, en tegelijkertijd werd hun vel gebruikt voor allerlei doeleinden (Swaen 1948 (http://home.planet.nl/%7Eveen0266/projecten/kazerneplein/kazerneplein_ond_zoo_lit.htm#Swaen)).




Ergo, ik gok op een schofthoogte van 10 tot 12 cm? :nervous:

Eko
1 mei 2006, 21:29
Die oude vintage frets spelen heerlijk bij slagpartijen. De dikkere frets zoals medium jumbo`s zijn heerlijk om te benden. Alles heeft z`n voordeel. Ik meen ook klankverschil te horen. Bij dunnere frets lijkt de hals iets meer te spreken.