PDA

View Full Version : Vraagje voor het bluescontest



Jesse v.d
1 mei 2006, 17:05
Ik kan nu al wat standaard kampvuur akkoordjes :D.

Ik kan alleen niet improviseren, wat mij wel leuk lijkt om een beetje te leren.

Nu heb ik ff wat gelezen en een site van een mede forummer gevonden met daarop verschillende scales.

Aangezien het een bluescontest is neem ik aan dat ik het bluesschema moet gebruiken. Nu vroeg ik mij dus af wat de basistoon was, en of die ergens in het midden nog veranderd.
http://muziek.koesen.nl/scales.php?scale=Blues%20Minor&rootnote=C

Waarschijnlijk moet ik gewoon nog een tijdje doorkachelen met me liedjes, maar het leek me gewoon leuk om voor spek en bonen ff mee te doen.

Jesse v.d
3 mei 2006, 00:57
Is A soms de grondtoon?

(sorry voor de bump, tis nu namelijk voor mij nog vakantie en kan ik dus een beetje pielen en spelen, maar de examens komen er snel aan en kan ik dus ff een tijdje niet echt spelen :p.

Gearjunkie
3 mei 2006, 09:19
Nee, je kiest een grondtoon. Boven deze pagina kan je klikken op alle mogelijke grondtonen.
Als je een bepaald nummer gaat spelen, moet je weten in welke toonsoort dit staat. Meestal is dit het eerste akkoord van het nummer.
Vervolgens klik je dat aan en zie je de volledige toonladder en weet je dus welke tonen je kan gebruiken.

Jammin J
3 mei 2006, 09:21
Is A soms de grondtoon?

(sorry voor de bump, tis nu namelijk voor mij nog vakantie en kan ik dus een beetje pielen en spelen, maar de examens komen er snel aan en kan ik dus ff een tijdje niet echt spelen :p.

Nope, volgens mij is het toch echt een bleus in E, toonladder is E (mineur, dacht ik) pentatonisch dus.

Jesse v.d
3 mei 2006, 14:53
Nee, je kiest een grondtoon. Boven deze pagina kan je klikken op alle mogelijke grondtonen.
Als je een bepaald nummer gaat spelen, moet je weten in welke toonsoort dit staat. Meestal is dit het eerste akkoord van het nummer.
Vervolgens klik je dat aan en zie je de volledige toonladder en weet je dus welke tonen je kan gebruiken.

mijn vraag was dan ook in welke toonsoort het blues contest staat, maar dat is dus de E die pentatonische mineur ladder lijkt erg veel op de blues ladder maar dan heeft de blues ladder wat toegevoegde noten. Kan ik dus gewoon de blues ladder gebruiken in E?

savecracker85
3 mei 2006, 17:36
Ten eerste, als het goed klinkt dan mag het :)
Bluesladder is het zelfde als de pentatonisch mineur alleen met 1 nootje extra, die kan je idd gewoon gebruiken

Jammin J
4 mei 2006, 09:31
Helemaal mee eens.
Je kan ook ff onder het kopje 'solo' kijken op de gitaarnet homepage. Daar staat ook wel info overtoonladders, bleus etc.

En dan gewoon proberen....en luisteren.......