PDA

View Full Version : Nieuwe topkam te laag fretbuzz HELP



Archenemy
1 mei 2006, 16:01
Hallo , nou de titel zegt al heel veel , ik heb net mijn nieuwe topkam binnen gekregen (graphtech) aangezien er van de ander een stukje afgebroken was , maar na het installeren blijkt de nieuwe te laag te zijn en zit de snaar veel te dicht op de hals , heb de halspen al proberen losser te draaien helpt ook niet , vaster overgens ook niet want daar gaat ie alleen maar bol van staan lijkt mij , ook heb ik geprobeerd de brug aan te passen ,

het gaat trouwens om een epiphone demon flying v met tuno matic en string through body systeem

eventuele oplossing want ik word er eenbeetje gefrustreerd van

gr Tim

Mattia
1 mei 2006, 16:10
De truss rod is er niet op de snaarhoogte aan te passen. Die is er ALLEEN om de hals de juiste hoveelheid bolling te geven. Als je topkam hoger moet zitten, doe er dan een shim onder (wat fineer, stukkie uit een cola blik, zoiets) totdat deze op de juiste hoogte zit.

Archenemy
1 mei 2006, 17:39
De truss rod is er niet op de snaarhoogte aan te passen. Die is er ALLEEN om de hals de juiste hoveelheid bolling te geven. Als je topkam hoger moet zitten, doe er dan een shim onder (wat fineer, stukkie uit een cola blik, zoiets) totdat deze op de juiste hoogte zit.

Hoi mattia heb er een recht stukje plastic onder gedaan en op de juiste hoogste , maar nu klinken mijn open snaren zo vals als ik weet niet wat waar ligt dit aan/?
heb hem goed gestemd EN geintoneerd
gr Tim

Dirk W
1 mei 2006, 18:38
Hoe bedoel je vals? Je open snaren kunnen niet vals klinken als je net gestemt hebt.
Misschien dat je nut een beetje over je fretboard hangt, of dat hij naar achteren leunt?

ernieman
1 mei 2006, 18:46
na het installeren blijkt de nieuwe te laag te zijn en zit de snaar veel te dicht op de hals

Even voor de zekerheid. Is die topnut echt te laag? Al gecontroleerd door de snaar tussen de 2e en 3e fret in te drukken en te zien dat de snaar de 1e fret NET niet raakt?
Gewoon even voor de zekerheid hoor, want ik vind het vreemd dat ze die nuts te laag leveren als je de juiste maat/soort bestelt. Te hoog kan ik me eerder voorstellen.

EJ

no 1 hops
2 mei 2006, 07:38
het kan natuurlijk zijn dat er wat hout aan de oude is blijven zitten.
maar ik denk dat alles niet zo standaart is als dat we zouden willen.
wat betreft het pastic, misschien te zacht.
heb ooit eens een stukje plastic van een bankpasje of telefoonkaart gebruikt.

Gearjunkie
2 mei 2006, 11:10
Van Graphtech zijn ook topkammen die je zelf nog moet invijlen. Dan kan je de hoogte makkelijk zelf bepalen maar....

Als ik lees van het gedraai aan de truss-rod, vraag ik me af of je dit soort klusjes wel zelf moet doen eerlijk gezegd.

no 1 hops
2 mei 2006, 12:36
Van Graphtech zijn ook topkammen die je zelf nog moet invijlen. Dan kan je de hoogte makkelijk zelf bepalen maar....

Als ik lees van het gedraai aan de truss-rod, vraag ik me af of je dit soort klusjes wel zelf moet doen eerlijk gezegd.iedere gitarist die geen roadie heeft moet dit beheersen vind ik persoonlijk.
want jij en jij alleen weet en voelt welke actie bij jouw past.
righty thighty lefty loosy is de goudenhint.
moet de hals rechter, dan moet je hem aandraaien, moet hij meer relief, dus een holling krijgen, bv vanweg fretbuzz dan moet hij iets losser.
wel altijd de snaren eerst losdraaien en heb geduld kan een dag duren voordat de uitwerking merkbaar word.
fretbuzz kan ook ontstaan bij de overgang van de neck/body, door vocht e.d kan de toets daar wat omhoog komen
humb noemen ze dat.
die is alleen weg te krijgen door de frets weg te halen en dat stuk te schuren.

Mattia
2 mei 2006, 13:24
iedere gitarist die geen roadie heeft moet dit beheersen vind ik persoonlijk.
want jij en jij alleen weet en voelt welke actie bij jouw past.
righty thighty lefty loosy is de goudenhint.
moet de hals rechter, dan moet je hem aandraaien, moet hij meer relief, dus een holling krijgen, bv vanweg fretbuzz dan moet hij iets losser.
wel altijd de snaren eerst losdraaien en heb geduld kan een dag duren voordat de uitwerking merkbaar word.
fretbuzz kan ook ontstaan bij de overgang van de neck/body, door vocht e.d kan de toets daar wat omhoog komen
humb noemen ze dat.
die is alleen weg te krijgen door de frets weg te halen en dat stuk te schuren.

Ik zou iedere gitarist Dan Erlewine's 'How to make your guitar play great' aanraden. Top boek over basis (en wat meer ingewikkelde) setups, etc. Als je wil bouwen of repareren, schaf dan meteen de guitar player repair guide aan.

Verder, truss rod aanpassen: onder volledige snaarspanning. Enige situatie waarin ik dat niet doe is een Fender hals die alleen aan te passen is door deze van de gitaar te halen (body-end adjustment). Ik 'forceer' de hals met m'n handen de goede kant op (dus een beetje buigen, grof geweld), dan de truss rod aandraien. Zo komt er minder spanning op de moer/nut van de truss rod, en minimalizeer je de kans de deze gesloopt wordt.

Een 'hump' vind je vooral/bijna alleen bij akoestische gitaren, bij de 14de fret. Bij electrisch is het vaak eerder zo dat er een 'rise' in de toets zit; velen zetten een kliene 'fall off', dus dat de toets wegvalt van de theoretische rechte lijn, na de 16de/17de fret, om te compenseren voor de bolvorming die je truss rod erin werkt. Heel weinig maar.

Gearjunkie
2 mei 2006, 17:23
Wat ik vooral wilde zeggen is dat je eerst het probleem 100% helder moet hebben voor je dingen gaat afstellen. Goed om de halspen zelf te kunnen afstellen, alleen zinloos als dit niet het probleem oplost.