PDA

View Full Version : Scallop?



Funkicker
1 mei 2006, 14:53
hey, ik twijfel over het scallopen van een fretboard, waarschijnlijk van een fender strat. maar is dit wel zo'n slim plan? het spelen wordt er moeilijker door maar de sustain en klank schijnen te verbeteren...
heeft iemand hier een scalloped fretboard, en wat is je mening?
mijn plan was om een goedkope strat te kopen, squier ofzo, die te scallopen en te kijken of ik het ook met een fender wil doen. maar das ook allemaal verspilde moeite en weggegooid geld als het toch niks blijkt te zijn.
bedankt en gegroet

Orpheo
1 mei 2006, 14:57
hey, ik twijfel over het scallopen van een fretboard, waarschijnlijk van een fender strat. maar is dit wel zo'n slim plan? het spelen wordt er moeilijker door maar de sustain en klank schijnen te verbeteren...
heeft iemand hier een scalloped fretboard, en wat is je mening?
mijn plan was om een goedkope strat te kopen, squier ofzo, die te scallopen en te kijken of ik het ook met een fender wil doen. maar das ook allemaal verspilde moeite en weggegooid geld als het toch niks blijkt te zijn.
bedankt en gegroet

gebruik ff de search dan...

maar goed. ik vind scallop zelf klote spelen, behalve op de hoge frets, daar is t wel handig, je snaar valt niet zo snel dood. maar wellicht is t handiger om t zelf te voelen? ff dus naar feedback, een jem pakken, en spelen maar.

G.G.
1 mei 2006, 17:15
k heb het met twee strathalsjes gedaan, en binnenkort doe ik waarschijnlijk de derde. Ik vind het helemaal fantastisch spelen, maar veel anderen vinden het niets. Dus gewoon ff testen, das inderdaad het beste advies.

Aron Maiden
1 mei 2006, 18:45
Idd, speel gewoon even op wat strats oid met scallop en je bent er snel genoeg achter of het iets voor je is,

Er is ook al best wel veel over geschreven op dit forum volgends mij (?)

vulvasonic
1 mei 2006, 20:35
De sustain en de klank gaat er niet op vooruit hoor. Het is volgens een enkeling prettig spelen, mede omdat je op een andere (makkelijker?) manier kunt vibreren. Maar ik zou het niet doen zonder er eerst een uitvoerig te hebben getest. Als je de neiging hebt een beetje te knijpen dan moet je er sowieso van af zien, want je trekt meteen de hele boel vals.

Ik heb er zelf ooit op gespeeld en ik vond het best prettig, maar ik ben de ander niet.......

Xeno
2 mei 2006, 15:55
Zelf doen is bepaald niet eenvoudig. Via de search kun je wel wat foto's vinden van mislukte, of iig lelijke pogingen. Ik heb op advies van een forumlid hier een vrij goedkope scalloped "strat-replacement"-neck gekocht en deze op mijn gitaar gezet. Eigenlijk alleen maar voordelen:
- geen ingewikkeld geklus
- als het niet bevalt zet je je oude hals er gewoon weer op

Ik ben overigens volledig verkocht, ik wil niet meer terug.

G.G.
2 mei 2006, 23:21
Ik ben overigens volledig verkocht, ik wil niet meer terug.

Dat is gelijk ook het grootste nadeel. Als je het eenmaal gewend bent wil je niets anders meer. Dan wil je het eigenlijk op al je gitaren hebben (is in ieergeval iin mijn geval zo) en da's veel werk, of erg duur als je het laat doen.