PDA

View Full Version : Tension...?



whitecat
1 mei 2006, 13:32
hey,

ik koop altijd snaren van D'addario normal tension zonder erbij na te denken wat het verschil op mijn gitaar zal zijn als ik lichtere of zwaarde tension neem. Het heeft iets te maken met de lengte en gewicht van je gitaar? Correct me if i'm wrong.

Ik heb een Aria AK-85. Wie kan mij precies uitleggen wat de tensions precies inhouden?

Alvast bedankt!

P.s- Ik heb nu D'addario Hard tension genomen, maar nu ben ik bang dat straks mijn gitaar krom zal trekken? Of maakt dit niks uit...

Dridon
6 mei 2006, 15:13
Ik heb het onlangs zelf ook eens geprobeerd, ik speelde altijd op normal tenstion, heb nu eens hard tenstion genomen, liggen er nu een week op, en hals staat nog keurig recht.

Verschil er tussen is het volume dat ze produceren volgens mij, hoe harder de tension de harder de toon. En natuurlijk de spanning. Om maar even een willekeurig voorbeeld te noemen (getallen kloppen niet) zal bijvoorbeeld normal tenstion 30 kilo trekkracht hebben, en hard tension misschien 40...

Wil volgende keer een super hard tension proberen, maar wel even opletten of de hals recht blijft staan, gezien ik hier ook nogal bang voor ben.

whitecat
8 mei 2006, 13:19
Je moet de snaren ook harder indrukken trouwens... maar des te meer kracht je met je frethand moet zetten, des te sterker de spieren in de vingers raken waardoor er een stuk lenigheid uitgaat toch? Of is het juist beter?...

Dridon
8 mei 2006, 19:14
Lijkt me juist wel goed, de lenigheid zal niet zo heel veel uit maken, en kracht in je vingers is gewoon fijn, al helemaal als je barre akkoorden wilt pakken :)

whitecat
13 mei 2006, 16:46
hey,

het kan aan mij liggen, maar krijg het idee dat de hals kromt.. Of ik begin dingen te zien doordat ik er bang voor ben of het is echt zo;

hoe kan ik kijken of mijn vermoedens kloppen?

Dridon
13 mei 2006, 17:03
Door langs de hals te kijken, en te kijken of alle fretz achter elkaar zitten, je kunt zo heel makkelijk zien of de hals recht is.

whitecat
13 mei 2006, 17:25
Hmm.. Ik zie het niet...

Als ik mijn vinger op de twaalfde fret leg en de snaar indruk, zie ik wel dat de snaar bij de vijfdre fret niet tegen de fret aankomt..? Maar de gitaarnek heeft altijd een lichte kromming toch?

JulesKr
13 mei 2006, 17:35
Een gitaarnek heeft niet altijd een lichte kromming. Maar als het goed is wel :) .
Als je wilt weten of je hals krom staat, gewoon even een lang stukje hout ofzo op de hals leggen dan zie je het gauw genoeg(als je snapt wat ik bedoel)

whitecat
13 mei 2006, 17:50
Een gitaarnek heeft niet altijd een lichte kromming. Maar als het goed is wel :) .
Als je wilt weten of je hals krom staat, gewoon even een lang stukje hout ofzo op de hals leggen dan zie je het gauw genoeg(als je snapt wat ik bedoel)

Ik heb dat geprobeerd en er valt niks te zien :)

Gelukkig maar..

Bedankt...

Dridon
13 mei 2006, 20:25
Ik heb het ook heel vaak, toen ik mijn gitaar helemaal aan het opknappen was leek het wel of ik steeds meer dingen aan het verkloten was, maar ik begon ze gewoon steeds beter te zien, of ik wou ze zien :S...

Maar lijkt me toch wel logisch dat een nylon gitaar niet kromtrekt als je er hard tension oplegt, het zijn tenslotte nylon snaren voor een nylon gitaar. Ik wil super Hard tension proberen, maar mn nylon heeft geen trussrod, kan ik dit dan wel doen, want dan begin ik toch langzaam te vrezen.

RAW
15 mei 2006, 12:13
Je speelstijl is niet bepaald onbelangrijk hierbij.....
Speel je vaak nummers met "bends", dan is het beter om normal of light tension snaren te gebruiken. De helderheid van de klank wordt door de verschillende tensions nauwelijks beïnvloed, die komt namelijk hoofdzakelijk uit het bovenblad.....
Lekker "strummen" doe je evt. met high tension snaren om "gekletter" tegen de frets te voorkomen, fingerpicking vereist toch minder tension.....