PDA

View Full Version : Ik wil aan de tele...



Globetrotter
1 mei 2006, 12:46
Hoi!

Ik denk der sterk over na om een aantal crap gitaren buiten te kopen en enkel nog mijn Strat bij te houden. Gezien dit een mexicanase is, goede gitaar trouwens, wil ik van de opbrengst van die andere gitaren liefst een Amerikaanse Tele bijkopen... dan heb ik 2 goede (voor mij althans) main axes. Nu verwacht ik geen fortuinen voor alle rommel dat ik hier heb staan, dus blijft mijn budget eerder beperkt en zal het hoogstwaarschijnlijk een brown sunburst Highway 1 tele worden, of een '72 Telecaster Custom. Die laatste is ietsjes duurder, maar geniet mijn voorkeur wel gezien hij een humbucker in bridge positie heeft en ik dus wel vermoed dat die iets meer power levert wat voor bepaalde nummers van mijn band wel geschikt is. Nu vraag ik me af of iemand weet of deze gitaar ook een USA model? Ik kan der eigenlijk niks over terugvinden, noch op de site, nog op verschillende winkel sites. Heeft der iemand een idee van en weet iemand wat dan uiteindelijk misschien de beste koop zou zijn? Hier vind je de link van de site...
http://www.fender.com/products/search.php?partno=0137502306
En nog wat foto 's:
http://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0137502306_md.jpgDe '72 Custom Tele
of den deze:
http://www.musicstorekoeln.de/en/E-Gitarren/3_42_GEGIT_29_GIT0005016-004/0/0/0/detail/images/artikel/medium/git/git0005016-004.jpg
Thanks!
Cheers,

Bart

nielsduursma
1 mei 2006, 12:52
ik wil je niet teleurstellen, maar ze hebben beide geen humbucker in de brugpositie :satisfie:

de custom heeft er alleen wel een in de hals positie.

Robbert
1 mei 2006, 13:10
Ik wil ook een tele :)

almarvk
1 mei 2006, 13:14
Die zwarte is toch echt de mooiste :)

Agent_Smith
1 mei 2006, 13:19
Die zwarte is toch echt de mooiste :)

Nee, de onderste. Een echte tele!

hendrix2
1 mei 2006, 13:20
die zwarte is een zalige gitaar.
veel mensen vinden tele's lelijk, ik vond dat ook...maar toen had ik er een in mijn handen en werd er opslag verliefd op.

Bram+
1 mei 2006, 13:21
Hoeveel power heb je dan eigenlijk nodig voor die nummers? Is het misschien dan een beter idee te kijken naar een andere gitaar dan de Tele? Als je daar specifiek een gitaar voor zoekt, is het misschien handiger iets verder te kijken dan fender/een tele.

Wimvdb
1 mei 2006, 13:22
Goede keuze ! , er is ook ergens een tele met 2 humbuckers

http://musicstore.de/de/E-Gitarren/3_42_GEGIT_0_GIT0007626-001/0/0/0/detail/images/artikel/medium/git/GIT0007626-001.jpg
Fender Custom Telecaster FMT , 550 €

http://musicstore.de/de/E-Gitarren/3_42_GEGIT_0_GIT0000024-002/0/0/0/detail/images/artikel/medium/git/GIT0000024-002.jpg
Fender Classic 72 , 900 €

Duurder zal ik maar niet gaan , sommigen vinden het geen echte tele's , wathever...


Welke gitaren verkoop je ?

Rutger
1 mei 2006, 13:22
die zwarte is een zalige gitaar.
veel mensen vinden tele's lelijk, ik vond dat ook...maar toen had ik er een in mijn handen en werd er opslag verliefd op.
Ja ik ook

maar ik vind ze kwa uiterlijk nog steeds lelijk :confused:
de sound is alleen zo ontzettend goed!
ik zou voor de sunburst gaan, die is het minst lelijk :p

Kim Wilson
1 mei 2006, 13:43
Ik zou ook graag een tele willen. Vooral voor het geluid. Gewoon één met de normale pickups. Voor humbuckers zou ik een Les Paul o.i.d. kopen. En ik vind ze niet lelijk. Het zijn tele's, en zo horen ze er ook uit te zien...

Bigfoot414
1 mei 2006, 14:44
Als je een vette sound uit je tele wilt halen, kun je er bijvoorbeeld ook SD Hotrails in stoppen.

Je clean gaat er wel iets door achteruit, maar zo gauw je OD/distortion intrapt zijn ze niet meer te houden!

Franc
1 mei 2006, 14:58
Ik zou die sunburst kopen en er dan eventueel een singlecoil-formaat humbucker inzetten.

Ik heb zelf een Tele in elkaar geschroefd en heb daar pickups van GFS in gezet. Een standaard bij de neck en een lil hot puncher in de brug, en dan schakelbaar :).

Heerlijk. Ben niet zo'n Tele kenner maar in het standje brug-singlecoil hoor ik toch echt wat bekende sounds (ik moet altijd aan Crazy Little Thing Called Love van Queen denken als ik aan een Tele denk) en in de humbuckerpositie brult ie zoals het hoort hoor.

Tele met een fullsize humbucker vind ik dan weer niet mooi - maar wie ben ik ;)

Teletripper
1 mei 2006, 15:12
Wil iemand een Stagg Tele?

:) :) :)

Kim Wilson
1 mei 2006, 15:13
Nee, ik niet. Als ik wat nieuws wil hebben, wordt het iig een gitaar. :p

Franc
1 mei 2006, 15:14
"Stagg" en "Tele" achter elkaar....

Het ziet er ook niet uit :seriousf:

Tupelo
1 mei 2006, 18:44
Ga ik maar weer ff spammen voor iemand anders.
Als je echt een goede tele zoekt en niet veel geld wil uitgeven, probeer dan die Blade Delta Standard die nu op marktplaats & gitaarmarkt te koop is.
Voor dat geld is het een prima gitaar, gewoon een ras tele.
Schakel je de VSC in kun je de gitaar een heel ander karakter geven.
Dit krijg je erbij, in 1e instantie is het gewoon een tele, met twang, sparkle, sustain, zoals het hoort! VSC is ook nogeens op verschillende manieren te tunen.

Snaar'n Bennie
1 mei 2006, 20:49
Ik zou ook donders graag een Tele willen hebben. Het liefst in het naturel en met een humbucker in de hals. Of anders een 52 RI. Maar tot die tijd moet ik eerst m'n Godin zien te verkopen. (Hint...)

Javaca
1 mei 2006, 21:04
die zwarte is een zalige gitaar.
veel mensen vinden tele's lelijk, ik vond dat ook...maar toen had ik er een in mijn handen en werd er opslag verliefd op.

Herkenbaar...

Tijden geroepen "De volgende gitaar die ik koop wordt een tele"
Dat mislukte steeds, Hohner Jaguar, Richwood Es335, Kawai, ze waren er iedere keer een tikkeltje eerder.
Tot twee weken geleden... M'n Es335 geruild voor een Samick Valley Arts Tele.
Heerlijk ding. Ash Body, maple nek uit 1 stuk (geen aparte toets). Het enige wat ik vervang is de electronica en de brug (zit een 6-saddle op, wil een vintage).

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/Opleiding/samick/CAJTVSSR.jpg

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/Opleiding/samick/CA49IVCX.jpg


Ik zou die highway kopen. Singlesized hummetje is er altijd bij te zetten als je dat wilt. Die customs moeten je echt liggen.

Globetrotter
2 mei 2006, 00:06
Hoi Allemaal!

Sorry voor de late reactie, maar heb tot 23u moeten werken, dus nu pas jullie talrijke reacties kunnen lezen...



ik wil je niet teleurstellen, maar ze hebben beide geen humbucker in de brugpositie :satisfie:
de custom heeft er alleen wel een in de hals positie.

Sorry, foutje, bedoelde wel degelijk hals...



Hoeveel power heb je dan eigenlijk nodig voor die nummers? Is het misschien dan een beter idee te kijken naar een andere gitaar dan de Tele? Als je daar specifiek een gitaar voor zoekt, is het misschien handiger iets verder te kijken dan fender/een tele.

Nouja, hoeveel power is moeilijk te zeggen. Laat me 't zo stellen, ik speel soms wat blues, dan weer wat clean, maar net zo goed nummers in de stijl van Queens of the stone age, de Foo Fighters, evenals grungy Pearl Jam styled nummers. Der kan je dus al niet echt je klok op gelijk zetten. Nu is die strat best polyvalent, maar ik mis nog wat ballen... Mijn echte droom gitaar van sounds en van uiterlijk is en blijft een Firebird, maar die ligt momenteel al helemaal boven budget en vermoedelijk gaat hier de komende maanden/jaren al niet veel in veranderen... Mijn GAS aanvallen hebben plaats moeten maken voor een duurzame relatie en een eigen huis met custom hypotheek...:)


Welke gitaren verkoop je ?
Eigenlijk niks speciaal... een Aria pro custom, Gibson ES model en mogelijks mijn Fender acoustic... staan normaal gezien wel wat foto 's vanop mijn Webshots. Nouja, geen echt goede gitaren, wel leuk om derbij te hebben, maar bespeel ze zelden en ze pakken ook plaats in hé...


Ja ik ook
maar ik vind ze kwa uiterlijk nog steeds lelijk :confused:
de sound is alleen zo ontzettend goed!
ik zou voor de sunburst gaan, die is het minst lelijk :p
Hoi, ik vind het uiterlijk best meevallen... de sound is natuurlijk ook super, maar ben der dus nog niet uit of die met die humbucker echt een meerwaarde zou zijn... vind die sunburst ook nog een stukje mooier, maar dan moet er wel een aged white slagplaatje op... of een knalroze (graptjen hé Swa)


Als je een vette sound uit je tele wilt halen, kun je er bijvoorbeeld ook SD Hotrails in stoppen.

Je clean gaat er wel iets door achteruit, maar zo gauw je OD/distortion intrapt zijn ze niet meer te houden!

Thanks voor de tip... nouja, ik wil wel dat ie ook clean redelijk klinkt, dus dat zal ik nog wat moeten bezien dan...

Allee, aan allen bedankt voor de handige tips en heldere reacties! Ik begin der toch meer aan te denken om dat evt. die Highway te kopen. Ik zal is eerst wat gaan ebayen... en nog een klein beetje spaarcentjes opzij schuiven!
Groenten!

Bart

koennie
2 mei 2006, 00:22
ik ben ook niet echt de man met het geld, maar als ik nu bijvoorbeeld een strat of ene tele zou willen zou ik zeker voor een highway gaan. De pickups zijn niet je van het, maar ook niet slecht. ala mexican?
persoonlijk vind ik die dunne lak wel wat en elementen zijn natuulijk makkelijk te vervangen. sowieso heb ik nog nooit standaard pickups in een gitaar laten zitten.
highway tele's en strats zijn voor hun prijs goed en toch een usa! verder zou ik de tweedehandsmarkt goed in t oog houden. ik zag laatst een highway strat voor 300 voorbij komen!

up-guitarman
2 mei 2006, 01:16
De stijlen die je wil spelen kan j eperfect aan met een tele deluxe of custom !!!

Volgens mij zelfs met een gewone tele. Ik speel ook regelmatig vrij harde nrs. met een standard USA Tele, en deze gitaar rockt gewoon heerlijk !!! (scheurt echt veel harder dan een strat oid !!)

Wimvdb
2 mei 2006, 07:38
Krijg spontaan GAS jongens :soul:

schizo910
2 mei 2006, 09:13
Ik heb nu een half jaartje een 52RI, en fuck ik ben verliefd op dat ding en speel er alle stijlen mee die je noemde...
Op het podium is mijn Gretsch DuoJet nog steeds de belangrijkste maar verder speel ik de laatste tijd vooral op de Tele...

Agent_Smith
2 mei 2006, 12:20
Ik ben na vele jaren uitsluitend Les Pauls (jaja, Gibsons) gebruikt te hebben een klein jaartje geleden ook overgegaan tot aanschaf van een tele (London City). Ik gebruik m zomaar voor enkele nummers, maar het klinkt en rockt echt geweldig. Ook op hoge volumes blijft hij goed hanteerbaar en staat z'n mannetje heel behoorlijk tussen de Gibsons.
Eerst nog een strat geprobeert, maar is dus echt helemaal niks voor mij. Echt waardeloos. Maar een tele is rock 'n' Roll!

Globetrotter
2 mei 2006, 13:01
Ik ben na vele jaren uitsluitend Les Pauls (jaja, Gibsons) gebruikt te hebben een klein jaartje geleden ook overgegaan tot aanschaf van een tele (London City). Ik gebruik m zomaar voor enkele nummers, maar het klinkt en rockt echt geweldig. Ook op hoge volumes blijft hij goed hanteerbaar en staat z'n mannetje heel behoorlijk tussen de Gibsons.
Eerst nog een strat geprobeert, maar is dus echt helemaal niks voor mij. Echt waardeloos. Maar een tele is rock 'n' Roll!
Hoi Smith!

Die London City, is dat een Comet Tele? Heb ze wel eens zien hangen bij de gitaarboer, maar nooit echt op gespeeld. Ze vallen van prijs wel goed mee hé. Als die het ook al doet, dan lijkt dit me zeker te overwegen naast de Highway tele 's, gezien zijn prijs echt véél lager is.
Groeten,

Bart

Agent_Smith
2 mei 2006, 15:59
Hoi Smith!

Die London City, is dat een Comet Tele? Heb ze wel eens zien hangen bij de gitaarboer, maar nooit echt op gespeeld. Ze vallen van prijs wel goed mee hé. Als die het ook al doet, dan lijkt dit me zeker te overwegen naast de Highway tele 's, gezien zijn prijs echt véél lager is.
Groeten,

Bart

Sommigen vinden de hals te dun. Hij is idd vrij dun, maar niet storend voor mij.
Het is idd een Comet. Heel fijn gitaartje voor het geld. Ik gebruik m helemaal stock en zoals ik zei: klinkt en speelt erg goed, ook op hoge volumes.

dano
3 mei 2006, 12:59
even topic kapen;)

weten jullie hoe de tele's uit eind 80 uit japan ongeveer zijn? IS dat een goede of minderte periode geweest en waar moet ik op letten?

alvast bedankt:)

aart steekelenburg
3 mei 2006, 14:10
eind 80 tot begin 90 is goed voor japanse fenders ja...
waar je op moet letten?
ik ben nog geen slechte japanse fender uit die periode tegengekomen...
Over niet fender kopieen uit die periode.. ik zou het niet weten...

Kim Wilson
3 mei 2006, 14:21
Ik heb een Japanner (strat) van '94 of '95, en dat is een prima gitaartje...

Tupelo
3 mei 2006, 17:30
80 tot 90 mij & cij zijn super, vooral de reissues & anniversaries. Fernandes eind 80 begin 90 zijn ook top.

En vergeet echt die Blade niet. Wat mij betreft op dit ogenblik je beste optie voor 400 euro, maar ach...

Globetrotter
14 mei 2006, 13:20
Hoi!

Na wat zoeken heb ik een american standard tele, sunburst met witte slagplaat gevonden. De verkoper vraagt der 750€ voor, incl. fender case. Is dit een redelijke prijs of niet? En is een American standard een Highway of is dat nog net iets anders? Die verkoper zei dat het geen highway is, maar een echte USA maar hoe zie je de verschillen? Serienummers, bepaalde inscripties, details?
Cheers,

Bart

iam
14 mei 2006, 13:44
spam
ik weet anders nog een mooie blonde USA tele staan voor 650
/spam

Globetrotter
14 mei 2006, 14:02
Iam, je hebt een PM!

Cheers,

Bart
P.S. alle info blijft welkom!

iam
14 mei 2006, 14:19
en je hebt een PM terug ;)