PDA

View Full Version : Les paul model zonder carved top?



Rewind
1 mei 2006, 12:45
Hey mensen,

ik zit weer eens met een knutselprojectje in m'n hoofd. Daarvoor ben ik op zoek naar een niet te duur les paul achtig model, maar met een vlakke top. Weet iemand waar dit te vinden is? Of hebben alle les pauls een carved top? Mooist zou zijn als deze al in standart uitvoering in mat zwart bestaat, anders wordt het zelf spuiten.

Hiernaast wil ik vragen of door het verschil in mensuur de afstand tussen de brughumbucker en de brugzadels bij een telecaster en een les paul verschilt.

Wie kan mij aan een antwoord helpen??

BamBuFan1
1 mei 2006, 12:50
Hey mensen,

ik zit weer eens met een knutselprojectje in m'n hoofd. Daarvoor ben ik op zoek naar een niet te duur les paul achtig model, maar met een vlakke top. Weet iemand waar dit te vinden is? Of hebben alle les pauls een carved top? Mooist zou zijn als deze al in standart uitvoering in mat zwart bestaat, anders wordt het zelf spuiten.

Hiernaast wil ik vragen of door het verschil in mensuur de afstand tussen de brughumbucker en de brugzadels bij een telecaster en een les paul verschilt.

Wie kan mij aan een antwoord helpen??

De Les Paul junior heeft zover ik weet geen carved top, maar is gewoon een platte plank. Een Epi junior is al voor rond de €100 te vinden.

Orpheo
1 mei 2006, 12:51
gibson les paul special

les paul junior

les paul melodymaker

les paul xt ofzoiets. met maple top, maar wel plat.

Rewind
1 mei 2006, 12:56
:nervous: nog best veel waar ik zelf nieteens aan gedacht had!
als ik jullie toch niet had :hippie:

Wat ik me alleen net bedenk...
Mijn plan was een tele-brug op een les paul achtige gitaar te bouwen (call me nuts)
Bedenk me net dat dit helemaal niet gaat, omdat bij een lp de hals schuin in de body steekt. Heb ik gelijk? Dat zou het wel lastig (/niet de moeite waard) maken.

Orpheo
1 mei 2006, 12:58
:nervous: nog best veel waar ik zelf nieteens aan gedacht had!
als ik jullie toch niet had :hippie:

Wat ik me alleen net bedenk...
Mijn plan was een tele-brug op een les paul achtige gitaar te bouwen (call me nuts)
Bedenk me net dat dit helemaal niet gaat, omdat bij een lp de hals schuin in de body steekt. Heb ik gelijk? Dat zou het wel lastig (/niet de moeite waard) maken.

bij de flat tops valt die hoek nog wel mee.

tip: kijk eens op shamray.ru daar maken ze nu een LP junior met tele like specs.

als je echt een LP wilt met tele specs, bv de asbakbrug, kan je dat altijd nog doen via warmoth. body kopen, gefreesd voor een telebrug. maar zelf maken is dan denk ik eenvoudiger en goedkoper.

SimonS
1 mei 2006, 13:21
Gibson Les Paul Faded w/Humbuckers

Rewind
2 mei 2006, 14:17
Is een carved top trouwens altijd echt rond? want mij lijkt het logischer als deze in het midden van de body vlak zou zijn tbv brug en elementen, dan zou er dus ook een tele-brug op geplaatst kunnen worden, alleen dan zit ik nog met de hoek van de nek. Mensen enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen? :)

eigenlijk zoek ik dus een soort van les paul standart, met een mat zwarte top. Merk maakt niet uit, zolang de kwaliteit te doen is (epi, richwood etc. mag, stagg niet :P) Het hoeft niet persee een lp te zijn, maar er wel op lijken, (bv een dean evo zou ook kunnen)

Orpheo
2 mei 2006, 14:39
Is een carved top trouwens altijd echt rond? want mij lijkt het logischer als deze in het midden van de body vlak zou zijn tbv brug en elementen, dan zou er dus ook een tele-brug op geplaatst kunnen worden, alleen dan zit ik nog met de hoek van de nek. Mensen enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen? :)

eigenlijk zoek ik dus een soort van les paul standart, met een mat zwarte top. Merk maakt niet uit, zolang de kwaliteit te doen is (epi, richwood etc. mag, stagg niet :P) Het hoeft niet persee een lp te zijn, maar er wel op lijken, (bv een dean evo zou ook kunnen)

nop, ook rond. in ieder geval; schuin! en al plaats je een telebrug op de carved top van de les paul, dan heb je alsnog het probleem van actie; die is dan veel en veel te laag. vandaar de TOM.

Rewind
2 mei 2006, 15:09
Inderdaad. Daarom zou ik dus ook ergens een les paul achtig iets met een rechte hals vandaag willen halen.Of het gaat lukken??

Bins
2 mei 2006, 15:12
Je zou eens naar de ltd ec serie kunnen kijken, en dan de wat goedkopere (bolt-on) modellen. Die hebben volgens mij een redelijk "rechte" hals.

Rewind
2 mei 2006, 15:12
Dank je voor de tip :)

kan ik misschien wel wat mee

zit alleen met die hoek van de body bij de goedkopere modellen die ik nu niet echt mooi vind

Het moet mogelijk zijn... heb het op tv gezien :P

nu maar wachten op een herhaling :)

nickbongers
2 mei 2006, 16:49
koop een bolt on lp zonder carved top, zet je tele brug erop, schuur de neckpocket bij, hals erin, hals maakt geen hoek meer, klaar.

Rewind
7 mei 2006, 10:53
Zoals ik al gezegd had moest de gitaar waar ik het over had al ergens bestaan.
Het was alleen geen tele brug, maar mijn bedoeling was de telebrug-vervanging van customguitarparts (die vlammen) op een les paul te zetten, aangezien ze geen tom bruggen bij cgp hebben.
Nu komt gister de drummer van m'n band naar me toe, Ja ik heb een nieuwe gitaar gekocht. Een mat zwarte les paul met vlammen aan de brug en vlam-inlay vanaf de topkam...
KUT
Die gitaar bleek dus gewoon te bestaan, van een of ander dubieus merk. En hij heeft 'm nu, heel vervelend...

Rewind
7 mei 2006, 13:59
dit is 'm dus:
http://www.michaelkellyguitars.com/archtops/patriothotrod/patriot_hotrod_full.jpg tis een michael kelly, had ik nog nooit van gehoord.
Achteraf gezien vind ik heel die plaat om dat brugelement zonde, had mooier geweest als alleen de brug vlamde -> misschien toch nog een ideetje voor een zelfbouw voor mij :P