PDA

View Full Version : Jumbo - Dreadnouht of.....



Merc Wiersma
1 mei 2006, 10:22
Beste collegagitaristen:
Zoals de vaste forumkandidaten wel weten ben ik meer een liefhebber van Nylon dan Staalsnarig. Voor slagpartijen denk ik dat ik toch maar een staalsnarige gitaar weer aan ga schaffen. Een gitaar die akoestisch ook goed klinkt en die bij optredens versterkt moet kunnen worden. Ik oefen eens per week met een 15 persoons koor. Misschien kan een Jumbogitaar daar onversterkt bij gebruikt worden? Geen idee hoe toereikend het akoestisch geluid van een Jumbo gitaar is. Zit er veel verschil in volume? En dan versterkt. Ikneem aan dat je met eeen grote klankkast eerder feedback krijgt, maar is dit met een antifeedbackregeling in je versterker en een dop in de klankkast voldoende op te vangen? Ik speel versterkt niet knoerhard omdat ik het niet tegen een drummer hoef op te nemen.

kornelius
1 mei 2006, 10:59
met een 15 persoons koor zou ik sowieso versterking kiezen, of piano gaan spelen :)

Martin D
1 mei 2006, 11:17
Beste collegagitaristen:
Zoals de vaste forumkandidaten wel weten ben ik meer een liefhebber van Nylon dan Staalsnarig. Voor slagpartijen denk ik dat ik toch maar een staalsnarige gitaar weer aan ga schaffen. Een gitaar die akoestisch ook goed klinkt en die bij optredens versterkt moet kunnen worden. Ik oefen eens per week met een 15 persoons koor. Misschien kan een Jumbogitaar daar onversterkt bij gebruikt worden? Geen idee hoe toereikend het akoestisch geluid van een Jumbo gitaar is. Zit er veel verschil in volume? En dan versterkt. Ikneem aan dat je met eeen grote klankkast eerder feedback krijgt, maar is dit met een antifeedbackregeling in je versterker en een dop in de klankkast voldoende op te vangen? Ik speel versterkt niet knoerhard omdat ik het niet tegen een drummer hoef op te nemen.
Ik heb wel enige ervaring op dit gebeid. Oefenen met een Jumbo/ in mijn geval dreadnought gaat wel met een koor van 15 man, onversterkt. Ik speel normaal zelden met plectrum, maar dan even wel, om voldoende volume te produceren. Ik denk dus oefenen, in een niet te grote ruimte, kan onversterkt, optreden,waarschijnlijk in grotere ruimtes, heb je versterking nodig. Met een pickup heb je dan weinig last van feedback, voor een microfoon niet aan te bevelen, tenzij heel goede spullen aanwezig zijn.Ik heb ook ooit zo''n dop aangeschaft, bijna nooit gebruikt, ik zie ze ook bijna n ooit in gebruik. Maar inderdaad, een staalsnarige, met name een jumbo of dreadnought is veel beter geschikt voor een koorbelegeleiding, dan nylon. Sucess met de staalsnarige

gertdm
1 mei 2006, 11:25
Het is helaas n illusie dat het volume van een jumbo zoveel meer zou zijn dan van een dreadnought. Het hangt toch af van constructie e.d. De Guilds (vooral de oudere typen) zijn geweldig luid en hebben veel projectie.

Ik zou dan toch kiezen voor een leuke dreadnought met Fishman. Een tweedehands Furch, om maar eens iets te noemen. Dan heb je ook nog n beetje akoestiese kwaliteit.Maar e.e.a. hangt van je budget af natuurlijk.
Ik zou in ieder geval proberen ook akoestiese kwaliteit in huis te halen. Dan heb je er thuis ook nog wat aan :)

Merc Wiersma
1 mei 2006, 11:45
Als ik mijn Yamaha verkocht heb is mijn budget zo'n 450 Euro. Daarmee ga ik voor een tweedehands. Behoort Furch dan tot de mogelijkheden?

gertdm
1 mei 2006, 12:10
Zeker weten van wel :) Vooral de S20 of S 21 (Ceder bovenblad). De versie met de gelamineerde zij- en achterbladen en ceder bovenblad, jumbo model, cutaway.
Erg goede gitaar :)

Merc Wiersma
1 mei 2006, 13:05
De S staat voor super-Jumbo. Betekent dat dat de kasten nog groter zijn dan de meeste andere Jumbo modellen. Ik zie op een internetsite dat deze gitaren zo rond de 500 Euro nieuw kosten. Bij Spaanse gitaren speel ik graag met een Ceder bovenblad i.v.m. de warme klank. Bij slaggitaar op een spaans gitaar met Ceder slaat het geluid wat dicht. Hoe is dat met een staalsnarige gitaar?

gertdm
1 mei 2006, 13:07
Nee de Furch superjumbo is niet groter dan andere. Vergelijk t maar met de Guild afmetingen. Gewoon n lekkere gitaar. Ook voor slag. Er slaat helemaal niets dicht bij die (ceder) Furches...integendeel.
Ze klinken juist lekker warm en luid.