PDA

View Full Version : En nou geen gezeik, het moet gewoon bestaan



Rutger
1 mei 2006, 01:10
Hey,

na allerlei overdrive/distortion/fuzz pedalen te hebben ge- en verkocht, wil ik nu eindelijk eens 1 pedaal die het hele bereik beslaat dat ik nodig heb. ik hoor sommigen zeggen: die bestaat niet, maar ik geloof erin! :)

even alles op een rijtje, ik heb de volgende pedalen gehad die het niet (of net niet) voor elkaar kregen:

- Boss BD2
- Marshall ...hammer ( hoe heet dat kutding ook weer?)
- Fulltone '69
- Everman Fuzzdrive G2
- Fulltone Fulldrive 2
- H&K Tubefactor
- HAO Rustdriver (Japans boetiek, haalt het bijna!)
- MI Audio Blues Pro (T808 clone)

Die laatste 2 zitten nu in mn pedalboard. Maar ze werken toch niet lekker met elkaar.
Verder heb ik nog van alles gehoord wat me niet aanstond. :D
Dus die mogen jullie vast achterwege laten...

Wat ik zoek is het volgende:

Een overdrive/distortion die gaat van het bluesrandje tot een '70-s distortion. Hij moet mn gitaar geluid redelijk tot goed door laten klinken, er mag best wat compressie inzitten en hij moet vooral ballen hebben. Dan moet de gain goed bedienbaar zijn door een draai aan m'n volumepot, zodat ik van een rythm naar een leadtone kan. En hij moet lekker zingen, vandaar dat tikkie compressie. Laten we zeggen: van subtiel blues tot classic rock.

Mijn setup is een Strat of een LP, met als amp een Fender '65 Blackface Bandmaster. Het probleem is dat ik die laatste vaak niet op het randje krijg, omdat ik met mn band altijd met een PA speel waarover ik ook uitversterkt wordt.

Hij moet wel humbuckers kunnen hebben, ik heb gemerkt dat dat voor sommige pedalen nog weleens een probleem is.


Dus.... shoot! :)


Om vast een richting te geven... ik zit te denken aan iets als de Fulltone DP1... maar als het een lopendeband pedaal is van <100 euri vind ik het ook prima.

Oh, en ik heb de beschikking over een Keeley Compressor, zodat ik dat ding nog ns op zn flikker kan geven voor extra gain en sustain, dus dat is een variabele.

Verder ben ik dronken en moet ik naar bed, want ik moet weer werken morgen. :D

Robbert
1 mei 2006, 01:47
Succes kerel, laat effe weten als je het gevonden hebt :seriousf:

Rutger
1 mei 2006, 01:49
flikker op, help me gewoon ff :seriousf:

renevanveen
1 mei 2006, 04:36
Ik heb precies dezelfde setup als jij, blackface bandmaster(s), strats en gibsons. Wat op deze versterker heel goed werkt is een boogie V-TWIN en
de eerste uitvoering van de Marshall guv'nor. Bij die boogie moet je vooral niet bang zijn om aan de knoppen te draaien. Z'on beetje elk klassiek rock
en blues geluid heb je dan voor handen. Iets wat je met bijvoorbeeld met de
Fulldrive 2 niet lukt. Die blijft toch altijd Tubescreamer-achtig. Experimenten
met verschillende types buizen (12ax7a, 12AT7, 5751) levert echt een
dramatisch verschil in geluid en bovenal, aanslaggevoeligheid op. Je hebt nu
drie gainstages plus je volumeknop op je gitaar. hoeveel veelzijdigheid wil je nog meer?

Rutger
1 mei 2006, 09:26
Ah mooi, iemand die ervaring heeft met mn setup. :)

Mijn ervaring met buizenpedalen is toch dat ze me wat te modern klinken. Kwa diversiteit zijn ze inderdaad ideaal en voldoen ze aan mn wensen, maar het is niet de klankkleur die ik zoek. Ik zoek meer het bruine '70-s geluid. Dus eigenlijk niet divers in klankkleur, maar meer in functionaliteit.

De Rustdriver die ik nu heb voldoet aan de klankkleur. Dat is eigenlijk een overdrive op zn max, dus waar een overdrive stopt en een distortion begint, meer gain hoef ik niet. Veel ballen en overtonen, redelijk transparant. Het probleem is dat de gain niet instelbaar is (heeft alleen een volumeknop) en hij weinig gevoelig is voor je volumepot. Bovendien houdt ie voornamelijk van singlecoils.

En wat heb je te zeggen over de Guvnor? Hij stond nl al op mn lijstje. Hij lijkt op zich in de buurt te komen van mn wensen, maar ik heb er nooit een onder handen gehad.

ewout
1 mei 2006, 09:52
Keeley modded RAT al geprobeerd? Gaat van overdrive naar distortion naar fuzz en heeft door de schakelaar aan de achterkant best wel ballen! :-)

zoon van Piet
1 mei 2006, 10:46
helaas heb ik (voor zover ik me herinner) geen blackface bandmaster, maar ene marshall. dus misschein loop ik maar wat te lullen terwijl je er niks aan hebt. Maar je verhaal - en de daaropvolgende raad om de originele Guv'Nor te kopen- wekken bij mij de indruk dat ik snap wat je wilt -hoop ik.

Die Guv'nor is heel lekker en geeft je uitgebreide mogelijkheden, driebanden en zelfs een effectloop. Hij is redelijk dynamisch en klinkt als .. ja, een marshall. Ik heb er jaren mee gespeeld, maar uiteindelijk koos ik voor...

de Ibanez SD-9 is het grote gemene broertje van de Tubescreamer. Hij heeft dezelfde dynamiek, laat zich dus goed regelen vanaf je gitaar. en dezelfde mojo-chip zit er in. Maar de Sd gaat veel verder in rauwe ouderwetse Distortion - beslist geen modern boogiesoundje!- en hij hefet een andere klankkleur dan de TS, zonder dat midhumpje, maar met veel meer laag en hoog. het is moeilijk om de enkele toonknop goed af te stellen, want hij wordt snel te schel. Maar verder is het een gouwe rauwe. En hij combineert lekker met de TS ( of vul maar in welke Tubescreamervariant-overdrive) en lust humbuckers rauw. SD's zijn moeilijk te vinden, en erg gezocht. Maar Maxxxon maakt tegenwoordig weer een reissue en als ze dat net zo goed aangepakt hebben als hun tubescreamer zal die hartstikke goed klinken.

Nog een persoonlijke favoriet: de Yamaha DI-01, zwarte distortion uit de jaren 80. De meest dynamische die ik ken en met een erg bluesy karakter, bijna een overdrive, maar dan net ietsje meer... was bij mij favoriet toen ik nog over Fender (pro reverb) speelde. Moeilijk te vinden, maar zonder verzamelaarswaarde en dus niet duur.
( en ik moet eigenlijk niet zo positief over dat ding schrijven, want voor je het weet gaan de prijzen omhoog...)

DREAMMACHINE
1 mei 2006, 11:46
....aan je review van je bluespro te lezen zoek je een od die wat meer 'zingt' ? ... en toch erg uitgebreid is, in dat geval kan ik je de hotcake aanraden. Deze gaat van cleanboost tot bijna klassieke distortionfuzz en daartussen heerlijke overdrive die zeer variabel is in te stellen, mede door de presence knop. Hij bevalt mij bijzonder goed, en houdt zeker met humbuckers een heerlijk dynamisch, helder en direct geluid ( gebruik zelf een lp custom).

misschien het overwegen waard ( direct te bestellen bij paul crowther, ik had hem binnen 2 weken na betaling in huis....dus dat valt allemaal wel mee).

Rutger
1 mei 2006, 12:20
Die Hotcake klinkt goed! :dontgeti: k Heb r al eens eerder naar gekeken maar hij was me nu even ontschoten. En dan in zon geile boxje, k weet niet wat het is maar ik kick op die kleine behuizingen. :satisfie: Houdt je board lekker klein.

Maar nog 2 dingetjes. Hoe gedraagt ie zich met een gebufferde wah? In mijn geval een Vox V847. En cleant ie goed up als je je volumepot terugdraait? Als stratman hou ik daar nu eenmaal van. :)

DREAMMACHINE
1 mei 2006, 12:23
ik gebruik er een rmc3 voor en klinkt allemaal lekker agressief, maar hij is niet gebufferd dus.....verder heb ik geen strat en mn volumepot van mn lp gebruik ik eigenlijk nooit, dus dat kan ik je helaas niet vertellen....

maar mocht je interesse hebben om te proberen ben je altijd welkom!....

ruezzz
1 mei 2006, 12:35
Ik hoor goeie verhalen over de Digitech Bad Monkey.
Voor die 39,90 euro (MusikProduktiv) kun je het allicht eens proberen...

Soms is het zo dat een El Cheapo geval beter werkt dan het dure boutique spul... Ik zie in ieder geval de laatste tijd plenty Fulltone Fulldrives weer Marktplaats opgaan...

Rutger
1 mei 2006, 12:41
Wat veel op de markt staat is niet per definitie slecht... ;)


ik gebruik er een rmc3 voor en klinkt allemaal lekker agressief, maar hij is niet gebufferd dus.....verder heb ik geen strat en mn volumepot van mn lp gebruik ik eigenlijk nooit, dus dat kan ik je helaas niet vertellen....

maar mocht je interesse hebben om te proberen ben je altijd welkom!....
tja, k zal toch ook ns aan de rmc moeten, dr lijkt toch geen ontkomen aan te zijn. :satisfie:

ik werk af en toe bij je in de buurt, lijkt me leuk om langs te komen en te testen!

the feable
1 mei 2006, 13:17
Mathless hot box!!!

Duur maar ik denk wel dat het echt is wat je zoekt.

Rutger
1 mei 2006, 13:42
Ik denk het ook :)

Maar het moet wel betaalbaar blijven...

Lucluc
1 mei 2006, 13:46
Ik ga binnenkort een Way Huge Red Llama bouwen. Als het goed is kan die van clean tot flinke distortion. Ik meen dat het een variant op de MXR Distorion+ is. Een soortgelijk pedaal dat helemaal clean kan klinken met de gain dicht, is volgens mij wat je zoekt. Een Way Huge pedaal vinden kan je vergeten, maar je kan proberen er ook een zelf te maken.

Edit: ik speel ook over een Bandmaster en zoek een overdrive die van absoluut helemaal clean tot heftig overstuurd kan. In plaats van elke keer nieuwe te kopen, plak ik ze nu zelf in elkaar voor een paar stuivers. Als je geduld hebt kan je wachten tot mijn Red Llama klaar is. 8-)

Johannes
1 mei 2006, 13:47
Je HAO Rustdriver laten modden, zodat ie het wel "haalt"?

Rutger
1 mei 2006, 13:51
Mijn ervaringen met pedalen modden, is dat het uiteindelijk toch niet het resultaat oplevert wat je ervan verwacht had. meestal betekent het gewoon dat het pedaal niet is wat je zoekt.



Edit: ik speel ook over een Bandmaster en zoek een overdrive die van absoluut helemaal clean tot heftig overstuurd kan. In plaats van elke keer nieuwe te kopen, plak ik ze nu zelf in elkaar voor een paar stuivers. Als je geduld hebt kan je wachten tot mijn Red Llama klaar is. 8-)
ik heb geen haast, dus hou me op de hoogte! hoelang denk je ermee bezig te zijn?

Scali
1 mei 2006, 14:02
Mijn ervaringen met pedalen modden, is dat het uiteindelijk toch niet het resultaat oplevert wat je ervan verwacht had. meestal betekent het gewoon dat het pedaal niet is wat je zoekt.

Volgens mij kun je hetzelfde zeggen over versterkers en het eindeloos zoeken naar 'het pedaal' erbij :)

Rutger
1 mei 2006, 14:05
Got me there :p

Wat me wel goed is bevallen is het modden van mn amp, ik ken geen betere sinds die helemaal naar mijn smaak is gemod. :)

Lucluc
1 mei 2006, 14:06
Mijn ervaringen met pedalen modden, is dat het uiteindelijk toch niet het resultaat oplevert wat je ervan verwacht had. meestal betekent het gewoon dat het pedaal niet is wat je zoekt.

Maar een gainknop op de HAO is toch niet zo moeilijk?


ik heb geen haast

Ik ook niet :D


hoelang denk je ermee bezig te zijn?

Het is niet mijn dagelijkse bezigheid. Mijn zelfbouw (en licht aangepaste) TS808 bevalt erg goed en ik ben nog bezig aan een mosfetbooster en wil nog een compressor bouwen voor bij m'n pedalsteel. Ik wilde alleen maar zeggen dat ie in de koker zit. Misschien een maandje.

Lucluc
1 mei 2006, 14:08
Wat me wel goed is bevallen is het modden van mn amp, ik ken geen betere sinds die helemaal naar mijn smaak is gemod. :)

Een Bandmaster is geweldig! Heb je de stock outputtransformator erin?

Rutger
1 mei 2006, 14:09
Maar een gainknop op de HAO is toch niet zo moeilijk?

Tja, misschien is het t proberen waard. Het is wel een klein boxje en ik wil me er zelf niet aan wagen, dus zou er iemand bereid moeten zijn dat voor me te doen.

Rutger
1 mei 2006, 14:09
Een Bandmaster is geweldig! Heb je de stock outputtransformator erin?
ja, die is stock

Lucluc
1 mei 2006, 14:23
Het is wel een klein boxje

It sure is

http://i19.photobucket.com/albums/b192/Lucluc/rd2.jpg

Dat aardig wat gepriegel worden, maar niets is onmogelijk. Ongemod is ie natuurlijk nog geld waard, daarna is ie moeilijker te verkopen.

Rutger
1 mei 2006, 14:33
Ja daarom, t is erg lastig en je weet niet of je het gewenste resultaat krijgt, met het gevolg dat je wellicht met een pedaal komt te zitten waar je niks mee kunt. k Laat m maar ff zo. ;)

Trouwens, mensen willen voor een gemod pedaal nog weleens wat extra's neerleggen hoor, vaak genoeg meegemaakt. :) Deze is alleen vrij onbekend hier, dus mocht ik m nog kwijt willen, kan ie beter origineel blijven.

Lucluc
1 mei 2006, 14:42
Weet je op welk pedaal die is gebaseerd?

Zoals ik al zei is de Wah Huge Red Llama gebaseerd op de MXR Distortion+. Zoiets is gemakkelijk na te maken. Die Rust Driver zal ook wel simpel zijn.

Rutger
1 mei 2006, 14:46
Het enige wat ik ervan weet is dat hij het Japanse antwoord is op de Lovepedal COT50. Er is bar weinig over de Rustdriver te vinden tenzij je Japans kan lezen. :D Ik had m op basis van reviews en een paar soundclips gekocht, beetje een 'lucky shot'. :)

Dit is 'm btw:
http://www.f-sugar.com/f-sugar/effect/img/H/RustDriver.G.jpg


Als iemand een schema kan vinden hou ik me aanbevolen, er eentje zelf bouwen lijkt me ook wel eens leuk. :)

Lucluc
1 mei 2006, 15:40
Je kan misschien een simpel kitje van de MXR Distortion+ maken en dan wat cruciale onderdelen op voetjes plaatsen. Dan kan je gemakkelijk 'modden'. Zo'n kitje kost je een eurotje of 30.

Keerzijde is dat je dan in plaats van steeds nieuwe pedalen gaat kopen steeds nieuwe wil gaan maken.

Rutger
1 mei 2006, 15:46
:p t Is ook niet voor nu, maar t lijkt me leuk om ook ns aan het knutselen te slaan.

Speeddemon
1 mei 2006, 18:28
Is de MI Audio Crunchbox niks voor jou?

Of een Skreddy Screwdriver?

Nitefly7
1 mei 2006, 18:41
Ik heb precies dezelfde setup als jij, blackface bandmaster(s), strats en gibsons. Wat op deze versterker heel goed werkt is een boogie V-TWIN en
de eerste uitvoering van de Marshall guv'nor. Bij die boogie moet je vooral niet bang zijn om aan de knoppen te draaien. Z'on beetje elk klassiek rock
en blues geluid heb je dan voor handen. Iets wat je met bijvoorbeeld met de
Fulldrive 2 niet lukt. Die blijft toch altijd Tubescreamer-achtig. Experimenten
met verschillende types buizen (12ax7a, 12AT7, 5751) levert echt een
dramatisch verschil in geluid en bovenal, aanslaggevoeligheid op. Je hebt nu
drie gainstages plus je volumeknop op je gitaar. hoeveel veelzijdigheid wil je nog meer?

...toch snap ik dat maar 'half': ik vind m'n FD2 ge-wel-dig (ge-wel-dig-er met single coils...dat wel..) ! (maar dat is dan ook m'n 'enige' TS-achtige)

+1 voor V-twin (of...Koch Pedaltone... Mesa Bottle Rocket)

een andere suggestie is mss de Tonebones .. ?
Keeley Modded BD-2 schijnt ook te gek te zijn..

Guinness
1 mei 2006, 21:55
Hey,

na allerlei overdrive/distortion/fuzz pedalen te hebben ge- en verkocht, wil ik nu eindelijk eens 1 pedaal die het hele bereik beslaat dat ik nodig heb. ik hoor sommigen zeggen: die bestaat niet, maar ik geloof erin! :)

even alles op een rijtje, ik heb de volgende pedalen gehad die het niet (of net niet) voor elkaar kregen:

- Boss BD2
- Marshall ...hammer ( hoe heet dat kutding ook weer?)
- Fulltone '69
- Everman Fuzzdrive G2
- Fulltone Fulldrive 2
- H&K Tubefactor
- HAO Rustdriver (Japans boetiek, haalt het bijna!)
- MI Audio Blues Pro (T808 clone)

Die laatste 2 zitten nu in mn pedalboard. Maar ze werken toch niet lekker met elkaar.
Verder heb ik nog van alles gehoord wat me niet aanstond. :D
Dus die mogen jullie vast achterwege laten...

Wat ik zoek is het volgende:

Een overdrive/distortion die gaat van het bluesrandje tot een '70-s distortion. Hij moet mn gitaar geluid redelijk tot goed door laten klinken, er mag best wat compressie inzitten en hij moet vooral ballen hebben. Dan moet de gain goed bedienbaar zijn door een draai aan m'n volumepot, zodat ik van een rythm naar een leadtone kan. En hij moet lekker zingen, vandaar dat tikkie compressie. Laten we zeggen: van subtiel blues tot classic rock.

Mijn setup is een Strat of een LP, met als amp een Fender '65 Blackface Bandmaster. Het probleem is dat ik die laatste vaak niet op het randje krijg, omdat ik met mn band altijd met een PA speel waarover ik ook uitversterkt wordt.

Hij moet wel humbuckers kunnen hebben, ik heb gemerkt dat dat voor sommige pedalen nog weleens een probleem is.


Dus.... shoot! :)


Om vast een richting te geven... ik zit te denken aan iets als de Fulltone DP1... maar als het een lopendeband pedaal is van <100 euri vind ik het ook prima.

Oh, en ik heb de beschikking over een Keeley Compressor, zodat ik dat ding nog ns op zn flikker kan geven voor extra gain en sustain, dus dat is een variabele.

Verder ben ik dronken en moet ik naar bed, want ik moet weer werken morgen. :D

mmmhhhhh......

Klinkt als een Xotic AC-Booster.....

stratokai
1 mei 2006, 22:26
Ik zeg ook: Hotcake.

Rutger
1 mei 2006, 23:23
Ik waarschijnlijk ook :)

2 dingen:

weet iemand waar ik soundclips kan horen? k heb me sufgezocht
waar kan ik m het beste kopen?

DREAMMACHINE
2 mei 2006, 08:30
- bij mij
- direct bestellen bij paul crowther (de bouwer, dus nieuw he!) in Nieuw Zeeland

Droffie
2 mei 2006, 16:52
Boss OD-3 al geprobeerd? Zit een behoorlijke volume boost in en redelijk veel gain. Geen basverlies en niet schreeuwerig als een TS.
Persoonlijk vind ik 't één van de betere overdrives, zelfs nadat ik er op de pedalendag veel gehoord had.

Overigens de Keeley fuzzhead is ook erg lekker. Meer overdrive dan fuzz maar wel met veel gain er in.

Rutger
21 november 2006, 16:42
Oh, ik heb nooit verteld over het resultaat van mijn zoektocht...

het is uiteindelijk de G2D Classic geworden.

http://www.unlimimusic.com/unlimited/catalog/effector/g2d/cl.jpg
de klassieke 'marshall'-achtige sound die ik zocht, met veel harmonischen. 2-stage gain en erg makkelijk instelbaar. hoe meer input hoe bruter ie klinkt, zonder overdreven te gaan compressen of schel te worden. zowel humbuckers als singlecoils doen het er goed op. je krijgt er een lekker rauw randje uit, hij reageert goed op je volume-pot en je gaat met een druk op de knop naar een heerlijke leadtone.

ik denk dat ik daarmee mijn overdrive-nirvana bereikt heb, en toch echt het (voor mij) ultieme pedaal gevonden heb.... :)

al hoewel ik de Blues Pro en Rustdriver nog steeds gebruik :p

strat58
21 november 2006, 21:22
Hoi ik heb zondag opgetreden met de Blues Pro voor de Chrunch Box en dat ging geweldig, kreeg ook veel complimenten voor mijn sound.
Gitaar (Stratocaster 62 reissue/Gibson Flying V '67 Custom Shop/Gibson Les Paul Custom Shop 1958 Lightburst-Vox Wah(mod Area 51 + buffer)-Blues Pro-Chrunch Box-Ibanez CS9 chorus)-Korg DT10-Voodo Lab Voodoo 1-Marshall Bluesbreaker.
Volgens mij is mijn zoektocht voorbij :)
Peace Strat58

hassent
21 november 2006, 21:25
Wow Strat58, ik dacht dat het enige wat jij nodig had een TS808 was... Zo te zijn ga je meer en meer fx gebruiken :D .

(ik mag niets zeggen, ik heb m'n zelfbouw amos ook aan de kant gezet voor een TSL100 en een Zoom G9.2TT)

Shifty
22 november 2006, 15:13
Ik las in voorgaande berichten dat je de Hotcake op de site van Paul Crowther kunt bestellen, maar die vind ik nergens... kan iemand een link geven of een dealer noemen in Nederland?

Weet iemand toevallig waar ik soundsamples kan vinden?

Thanx :)

daanh
22 november 2006, 20:01
Zijn mailadres is croth@clear.net.nz

Ik heb een blackface Vibrolux, en zowel voor milde als heftige overdrive is de hotcake echt perfect. Eigenlijk wil ik er nog wel eentje!

Shifty
22 november 2006, 20:26
Thanx!

Ook interessant, wat heb je er voor betaald? :)

strat58
22 november 2006, 22:17
Wow Strat58, ik dacht dat het enige wat jij nodig had een TS808 was... Zo te zijn ga je meer en meer fx gebruiken :D .

(ik mag niets zeggen, ik heb m'n zelfbouw amos ook aan de kant gezet voor een TSL100 en een Zoom G9.2TT)

Hoi Hassent tja omdat mijn omgebouwde TS9 niet meer werkt (switch is kapot, kan iemand die repareren ?) ben ik genoodzaakt om iets anders te proberen en dit werkt geweldig allebei de pedalen met minimale vervorming maar bij elkaar een geweldig geluid, kom maar kijken bij Die Twee zondagmiddag in Bergen op Zoom om +/- 17:00.
Sasquatch on stage.
Peace Strat58

Outrage
22 november 2006, 23:06
of een rodenberg 808? Via google veel info. Schijnt echt heel goed te zijn.

daanh
24 november 2006, 20:36
Thanx!

Ook interessant, wat heb je er voor betaald? :)

130 euro inc verzenden geloof ik.

hassent
24 november 2006, 21:17
Hoi Hassent tja omdat mijn omgebouwde TS9 niet meer werkt (switch is kapot, kan iemand die repareren ?) ben ik genoodzaakt om iets anders te proberen en dit werkt geweldig allebei de pedalen met minimale vervorming maar bij elkaar een geweldig geluid, kom maar kijken bij Die Twee zondagmiddag in Bergen op Zoom om +/- 17:00.
Sasquatch on stage.
Peace Strat58

Helaas, gaat me niet lukken. 5 Dec hijgt in m'n nek en moet nog een hoop doen en kopen. Dat heb je met een kleine :(