PDA

View Full Version : Is een analoog pedaal nodig voor analoge delay?



hanzeman
30 april 2006, 23:55
Zit al een tijdje na te denken over mijn volgende aanschaf: het moet een Electro Harmonix Memory man Deluxe worden. Al mijn andere pedalen zijn analoog, en het analoge geluid van de Memory man vind ik geweldig. Enige wat me tegenhoudt is de prijs, ik vind 219 best aan de prijs.

Nu zag ik op internet de Digitech Digidelay voor 99 euro en die heeft ook een soort tape echo modeling stand erop zitten. Bij mijn gitaarboer hebben ze hem niet, dus ik heb hem nog niet kunnen testen, maar zou dat het geluid van de Memory Man benaderen?

En laat een digitale delay het oorspronkelijke geluid van de gitaar wel analoog, dus is alleen het toegevoegde delay signaal digitaal?

Negative K3 fan
1 mei 2006, 00:01
je moet niet zoveel bezig zijn met terminologie, maar gewoon je oren achternagaan, er zijn meer analoge delays dan van EHX

Rutger
1 mei 2006, 00:08
NK3 heeft wel gelijk, gewoon gaan luisteren naar welke delay je heeft tofst vind.

In principe is alleen het gedelayde signaal digitaal geproduceerd, het verschilt per pedaal hoe mooi dat gedaan is.

Persoonlijk prefereer ik over het algemeen analoge, vooral na een vergelijkingstestje op een van de pedalendagen, maar dat is een kwestie van smaak. vaak kun je veel meer gekke dingen met een digitale, wat natuurlijk wel heel cool is. :)

hanzeman
1 mei 2006, 00:13
Het geluid van de EH is precies wat ik zoek. Maar EH is vrij duur en niet altijd even degelijk. Andere analoge delays hebben OF veel kortere delaytijden (300 ms) OF zijn veel duurder (Maxon).

Het gaat mij er meer om dat ik sinds een tijdje juist geen digitale multi effectbak meer heb, maar gewone analoge deels vintage pedaaltjes, en dat ik aan het eind daarvan dan een digitale delay zet waardoor al dat warme analoog weer omgezet wordt in 1 en en 0 en....

Rutger
1 mei 2006, 00:18
digitaal hoeft niet zo eng te zijn als je denkt hoor ;)

ik heb aan het eind van mn keten een digitale EBS reverb, en dat doet niet af aan mn sound. (ben wrs de enige, t is eigenlijk een bass-pedal)

en een goeie delay kost nu eenmaal een paar centen, ze zijn toch gauw 100 euri duurder dan een doorsnee bakkie. E219 is een normale prijs voor een goeie delay.

hanzeman
1 mei 2006, 00:30
De mogelijkheden van de Digitech spreken mij erg aan: loop, verschillende soorten delay, enorm lange delay tijd, gewoon op 9 volts blokje...
Maar die EH is op de een of andere manier, hoe moet ik het zeggen, die heeft toch meer de x-factor ofzo. Maar dat is eigenlijk onzin natuurlijk, zou niet de reden moeten zijn om wel of niette kopen...

Rutger
1 mei 2006, 00:36
Als ik je zo hoor ben je eigenlijk pas tevreden als je die EH hebt, want die is gewoon de bomb voor jou. :)

mijn ervaring is dat, als dat zo is, je ervoor moet gaan. misschien dan even geduld hebben en doorsparen, maar je kunt beter aanschaffen wat je echt heel graag wilt, dan iets wat in de buurt komt. want dat laatste kost alleen maar geld... uiteindelijk ben je toch niet tevreden en koop je toch die EH. ;)

hanzeman
1 mei 2006, 00:44
Mmm, denk het eigenlijk ook wel ja...
Volgende week maar een Memory mMan halen denk ik.
Het schijnt dat de recente trouwens true bypass zouden zijn, als ze in een kartonnen verpakking zitten zijn ze TB, als ze in de bekende houten box zitten niet. Ben benieuwd of Feedback de TB versie (al) heeft.

Rutger
1 mei 2006, 00:46
Goed besluit :)

Je kunt m nog altijd op internet bestellen, als ze m hier nog niet hebben.

Lucluc
1 mei 2006, 13:59
hanzeman, je kan hem goedkoop bestellen bij Thomann in Duitsland. Die hebben zeker de versie in het kartonnen doosje. Wat daar ook anders aan is, is dat er 4 MN3008 IC's in zitten ipv de gebruikelijke 2 MN3005 IC's.

Mike Matthews zegt zelf over deze nieuwe chips dat ze zijn gebruikt omdat de MN3005 te duur werd voor de productie van nieuwe Memory Man's, maar dat nu blijkt dat de MN3008 minder ruis en bijgeluiden geeft.

Het is wel mogelijk de 4 MN3008's te vervangen door 4 MN3005's voor een dubbele delaytijd. In de toekomst wil ik dat nog eens proberen. Moet je zo'n 900ms halen.

aart steekelenburg
1 mei 2006, 16:10
als je goedkoop een analoog klinkende delay wilt hebben met een lange delaytijd dan moet je de red repeat van carl martin eens proberen, kost 99 euro en klinkt niet verkeerd.. ookal krijgt mijn memoryman deluxe nog steeds de voorkeur

BartL
1 mei 2006, 17:40
Lekker onderbouwde suggestie: Ibanez DE-7

Nitefly7
1 mei 2006, 18:51
hanzeman, je kan hem goedkoop bestellen bij Thomann in Duitsland. Die hebben zeker de versie in het kartonnen doosje. Wat daar ook anders aan is, is dat er 4 MN3008 IC's in zitten ipv de gebruikelijke 2 MN3005 IC's.

Mike Matthews zegt zelf over deze nieuwe chips dat ze zijn gebruikt omdat de MN3005 te duur werd voor de productie van nieuwe Memory Man's, maar dat nu blijkt dat de MN3008 minder ruis en bijgeluiden geeft.

Het is wel mogelijk de 4 MN3008's te vervangen door 4 MN3005's voor een dubbele delaytijd. In de toekomst wil ik dat nog eens proberen. Moet je zo'n 900ms halen.

+1 voor Thomann, daar is hij rond de 170 o.i.d !
analoog 'klinkend' zou ook een (flame on...) Magicstomp (daar ga ik weer...) kunnen zijn, Red Repeat of (2ehands) AD-9 (al heeft die mss niet 'genoeg' voor jou wensen)

De Digidelay is geen DMM, maar krijgt best wel lovende kritieken overal.. Ik dacht dat ik een footswitch-tap tempo handiger nuttiger vond (DD-5) dan de 4sec looper van de Digi..
...nu mis ik wel 'n looper ja...

Zet ze naast elkaar zou ik zeggen...

....en koop ze dan allebei..!