PDA

View Full Version : Jaguar Brug zakt...



Dweezman
30 april 2006, 21:51
.. zul je net zien. 2 leuke gigs afgelopen weekend, laat m'n gitaar me zitten. Beetje eigen schuld: alles was erg krap en moest wat spul wegzetten, en kon m'n gitaar ff niet kwijt. Ik klem 'm tussen m'n benen, en voel opeens de brug wegzakken...
Snaren lagen bijna plat over de hals. Gelukkig(!) had ik n inbusje om de brug weer ophoog te draaien, maar de hele gig voelde de gitaar niet lekker.


Ik heb al eerder gehad dat de brug naar beneden zakt, ook door 'normaal' gebruik. Het is overigens een mustang-brug. Herkent iemand dit, en: is dit normaal bij een Jaguar?

up-guitarman
1 mei 2006, 01:14
Wat bedoel je juist met "naar beneden zakken" ???
Ik vind het redelijk vreemd, heb dit nog nooit gehoord...

STW
1 mei 2006, 06:56
beetje voor de hand liggende tip misschien, maar:
2 gitaren mee! ook al gebruik je die 2e nooit, het is een hele zorg minder als je een back-up hebt

Johannes
1 mei 2006, 07:21
Je hoort vaker verhalen over problemen met de brug van Jaguars, Mustangs, Jazzmasters enz. Ik heb ooit de imbusjes van de zadeltjes van mn Jazzmaster vastgezet met een druppie lijm. Dat werkte erg goed tegen het spontaan inzakken van de zadels. Helaas hielp het niet voorkomen dat de snaren van de zaldels afvielen.

Zo ziet een Jaguar brug eruit (http://www.21frets.com/images/65jaguar/jagbridge-before.jpg)

Wizz
1 mei 2006, 09:54
De brug hangt in twee inbusjes (of is het nou "imbus", dat weet ik nooit...).
Die kun je op de juiste hoogte vergrendelen door er aan beide kanten een moertje aan te draaien. Werkt perfekt. Het moertje mag een heel klein beetje groter in doorsnee zijn dan de brug erboven, niet teveel (brugje meenemen naar de gereedschapszaak, dan kun je passen).
Het is een beetje het principe van een microfoonstatief, waarbij de klem met zo'n "wieltje" -in feite een ronde moer- in de juiste stand verankerd wordt.
Lijm zou ik afraden, Bison Lockbond werkt wel, is een onmisbaar flesje voor Jazzmaster/Jaguar-adepten.

Wizz

zoon van Piet
1 mei 2006, 10:01
zakt de brug echt letterlijk omlaag -loodrecht op de body, zegmaar- of is de verzakking te wijten aan het verschuiven van die brugnaar voor of achter. want die krengen zitten gewoon los in te grote busjes, zodat ze - in theorie- met de beweging van de tremelo kunnen verschuiven. Die laatste 'geniale' gedachte zorgt voor veel stemproblemen bij Jaguars, jazzmasters en mustangs.

Loodrecht naar beneden zou betekenen dat de stelschroefjes terug kunnen draaien. Onalledaagse oplossing voor dat probleem is ze vuil te maken, zodat ze vast zitten.
( dit zal voor echte reinheidsmaniakken als een doodzonde worden beschouwd, maar als de imbusjes na een jaartje speelzweet vol van die zwarte plakzooi zitten, blijven ze wel muurvast gintoneerd. en vroeger stopte menig stratbezitter vuil in zijn driestandenschakelaar zodat ie beter in de tussenstandjes bleef zitten)

Dweezman
1 mei 2006, 10:24
Het is idd niet het zadeltjesprobleem, dat is verholpen met de mustangbrug. De hele brug zakt naar beneden, richting de body (verticaal). Ook zit de brug zo los in de busjes dat hij ook horizontaal flink heen en weer wil, waardoor de intonatie ook naar z'n grootje is. Maar dat kun je 'op het oog' redelijk weer rechtzetten.

ZvP: de imbusjes vullen met Bisonspul?

STW: die back-up gitaar heb ik, maar ik weil gewoon ook op die Jag kunnen spelen...

zoon van Piet
1 mei 2006, 12:31
Bisonspul zou het wel eens onwrikbaar vast kunnen zetten. Lijkt me niet de oplossing. Als het schoon moet blijven of je niet een jaar kan wachten tot het vuil erin trekt( en dat kan ik me voorstellen) zou ik van die dunne witte gasfitterstape om de schroefdraad wikkelen, dan blijft alles keurig zitten...

Aimé
1 mei 2006, 12:49
Inderdaad, ik heb bij men jagstang ook een beetje ducktape rond die polen gedaan, blijft ook erg goed zitten..