PDA

View Full Version : Uitgespeeld



anoniem
4 november 2001, 21:35
Hallo,
Ik speel nou bijna een jaar gitaar maar wat ik heel vaak heb is dat ik bijvoorbeeld tabs ophaal en ze dan na 15 minuten goed kan, en daarna niets meer te doen heb. Ik raak zo nogal snel uitgespeeld en mijn vraag is dus ook of jullie misschien iets weten wat ik kan gaan spelen en waar ik niet in een halfuurtje mee klaar ben. Bedankt!
-Joris

gangsta
4 november 2001, 21:42
????????????????????????????????????????????
wat haal je dan voor iets? als je na een jaar spelen in 15 minuten goed kan?

er is nog meer dan je je ook maar kan voorstellen.

ok als je zo goed bent haal dan maar tabs van de volgende mensen:

-stevie ray vaughan
-dream theater (john petrucci)
-joe satriani
-steve vai

kijken of je die ook in 15 minuten kan.
(dit zijn nie echt serieuse tips maar ik kan natuurlijk nie weten hoe goed je bent, maar als je veel liedjes van die mensen in 15 minuten kan mag je van mij naar henny huisman :grin:)

gangsta
4 november 2001, 21:43
zorry voor de mislukte zinnen, ik hoop dat je er uit komt :wink:

anoniem
4 november 2001, 21:48
haha bedankt voor de tips :razz:
het is niet dat ik zo goed ben (nouja.. :wink:) maar meer denk ik dat ik te makkelijke tabs haal, ik zal is wat moeilijkere ophalen
-Joris

gangsta
4 november 2001, 22:40
ja het belangrijkste is (voor miij dan) dat je het lied waarbij die tabs horen uit je hoofd kent. dan weet je hoe het moet gaan klinken en zal t makkelijker gaan. misschien zit je er soms net ff naast maar als je t vind klinken zoals het "origineel" ben je er eerder tevreden mee en als je t kan denk je miskien zoiets: he das leuk dat ga ik nog een paar x spelen enz enz. hoe leuker je t vind, hoe meer je speelt en hoe sneller je goed (beter) wordt.

ekkerman
5 november 2001, 08:44
gebruik jij ook die speciale pindakaas die in die reclame ook door schaatsers enzo gegeten wordt ....
goeiemorgen ,na 1 jaar in 15 minuten zijn daar pilletjes voor ??

poeyerke
5 november 2001, 10:52
Ik speel nu een jaar gitaar, en eet toch ook reglematig die pindakaas van de reclame. :grin:

Ik kan nu ook tabs in 15 min. leren, als het nivo maar niet hoger ligt dan het gemiddeld 'Greenday' of 'Offspring' nummer, maar Stevie, Vai, Satriani en John Petrucci, daar werkt het niet zo snel voor hoor. :grin:

Dat gaat me nog heel wat potjes pindakaas kosten denk ik. Maar ik geloof ook niet dat bovenstaande binnen een jaar konden spelen wat ze nu spelen. Ik zal al blij zijn dat ik ooit op hun nivo kan komen.

Maarre, de moraal...... PINDAKAAS blijven eten! :grin: :grin: :grin: :S

sleep_to_saturate
5 november 2001, 13:16
Ik zou zeggen: probeer eens wat eigen riffjes te verzinnen..

jaccoos
5 november 2001, 14:34
ik heb zelf pas een liedje verzonnen, best leuk. nu de tekst nog. suggesties voor een stom onderwerp? :grin:

Incubus
5 november 2001, 15:04
inspiratie

anoniem
5 november 2001, 16:03
Eigen riffjes verzinnen! goed idee.. wat ik nu doe aan zelf dingen verzinnen is powerchords of open akkoordjes achter elkaar zetten maar dat gaat ook snel vervelen

Ditmar
5 november 2001, 16:07
Op 2001-11-05 14:34, schreef jaccoos:
ik heb zelf pas een liedje verzonnen, best leuk. nu de tekst nog. suggesties voor een stom onderwerp? :grin:


Heb je al geprobeerd zo bot te zijn tegen je vriendin dat ze het uitmaakt ???

sleep_to_saturate
5 november 2001, 16:12
Ja en dan ben je wel even bezig met het goedmaken ja.. heheh :smile:

ekkerman
5 november 2001, 16:53
misschien is een liedje over pindakaas wel leuk zo van ; calve,calve its a holli , holliday

jaccoos
5 november 2001, 17:09
ik heb al een keer een liedje gemaakt over boterham met kaas. zo heette het nummer ook. Zo'n beetje in de trant van heideroosjes ging het. beetje met harde distortion rammen enzo. maar das toch niet het echte werk. en wat uitmaken met m'n vriendin betreft. Ben net bezis dus lijkty me ook niet zo goed

VHsologitarist
6 november 2001, 10:49
specifiker= zoek de tabs op van
Van Halen.
Solo stuk heet= Eruption.
Als je deze kunt spelen, weet ik zeker dat je weer wat hebt geleerd!!
Ga naar http://www.evh5150.com/
klik op download,
pt editor downloaden.
Vervolgens hier heen gaan
http://www.evh5150.com/downloads.htm
Naast de foto van dat programma staan tabs van Van Halen, download nu Eruption!!
Veel succes (trouwens download ook ff eruption.mp3 via een mp3 zoekmachine)dan weet je de ritme enz.
probeer hem wel 100 % exact na te spelen!!

Outshine
7 november 2001, 14:08
Nou Anoniem, volgens mij moet je maar blokfluit gaan spelen ofzo....

ekkerman
8 november 2001, 09:02
is het niet veel leuker en leerzamer om het zonder die tabs maar gewoon op 't gehoor te doen ??

Kitaarhiero
8 november 2001, 09:07
Duurt ook wat langer ook :wink:

VHsologitarist
8 november 2001, 12:54
Op gehoor een solo uitzoeken is natuurlijk t beste, maar als je er ff ni uitkomt, kijk dan ff naar de tabs

Dila
8 november 2001, 14:12
als je nog niet zo lang speelt is het ontzettend moeilijk om op je gehoor iets uit te zoeken. in het begin speelde ik ook alleen maat tabjes na en ik was pas tevreden als hetexact zo klonk als op de cd. nu zoek ik wel eens wat op hte gehoor uit of ik vraag aan een andere gitarist wat de acoorden van een nummer zijn en dan bedenk ik de rest er wel bij. zo krijg je ook een beetje originele covers. een nummer schrijven is nog niet zo makkelijk trouwens. een riff verzinnen lukt nog wel maar als het op teksten aankomt zeggen de andere bandleden meestal 'wil je dat iedereen die dit hoort zelfmoord pleegt ofzo?!' dus ja dan maar weer schrijven over slappe onderwerpjes. trouwens ook leuk topic voor de songwriters onder ons: wat is het domste/raarste/grappigste onderwerp waar je over hebt geschreven? ik heb geprobeerd een nummer te schrijven voor/over, niet boos worden, kurt cobain maar dat liep uit op een hoop zielig gejengel waar niemand blij mee was... why did you do it heette het ook echt een jank nummer, vreselijk achteraf.

poeyerke
8 november 2001, 14:42
Een leuk nummer om te leren, als je tenminste van de muziek houdt, is Pride and Joy van Stevie Ray Vaughan.

Het klinkt zo simpel maar....

SteavisSmokin
8 november 2001, 16:49
paar tips:
- Pak een cd en ga dat op gehoor uitzoeken!! Er is niks belangrijkers dan een goed gehoor. En koop eens een cd in een totaal ander genre dan je speelt (django reinhard/SRV/Jimi Hendrix etc misschien iets?).

- Ga naar jamsessies en/of speel en jam samen met andere muzikanten

- zoals al gezegd was, schrijf zelf nummers

- jam met jezelf. Dat doe ik vaak, gewoon een gitaar pakken ergens beginnen en maar zien waar je uit komt, gewoon een end in de ruimte improviseren zo ontdek je zelf ook veel


De onderwerpen van mijn nummers zijn altijd dingen die echt gebeurd zijn en waar ik een direct gevoelsverband mee heb (zeg ik dat zo goed?) anders kan ik dat gevoel niet uitten in nummers en dan zijn nummers gelijk zo dood.

Kitaarhiero
8 november 2001, 22:11
Op 2001-11-08 14:12, schreef Dila:
als je nog niet zo lang speelt is het ontzettend moeilijk om op je gehoor iets uit te zoeken. in het begin speelde ik ook alleen maat tabjes na en ik was pas tevreden als hetexact zo klonk als op de cd. nu zoek ik wel eens wat op hte gehoor uit of ik vraag aan een andere gitarist wat de acoorden van een nummer zijn en dan bedenk ik de rest er wel bij. zo krijg je ook een beetje originele covers. een nummer schrijven is nog niet zo makkelijk trouwens. een riff verzinnen lukt nog wel maar als het op teksten aankomt zeggen de andere bandleden meestal 'wil je dat iedereen die dit hoort zelfmoord pleegt ofzo?!' dus ja dan maar weer schrijven over slappe onderwerpjes. trouwens ook leuk topic voor de songwriters onder ons: wat is het domste/raarste/grappigste onderwerp waar je over hebt geschreven? ik heb geprobeerd een nummer te schrijven voor/over, niet boos worden, kurt cobain maar dat liep uit op een hoop zielig gejengel waar niemand blij mee was... why did you do it heette het ook echt een jank nummer, vreselijk achteraf.


die titel alleen al :wink:

M'n grappigste nummer ging over de wolf en de 7 geitjes...het is ook m'n langste.

maar meestal gaan mijn liedjes over sex, drugs, drank (Hertog jan bier) en rock en roll...en "The occassional Heartbreak".
Ik zou een heel album kunnnen opnemen over één meisje.....en de liedjes in chronologisch volgorde zetten..zie je een mooi verloop....stijl varieerd van Rock&roll tot Punk tot grunge :wink: hier en daar slap gezeik
ik doe het maar niet
Ik stop er wel een paar in het reportoire van m'n band;) de punk nummers:)

anoniem
8 november 2001, 22:22
Op 2001-11-08 22:11, schreef Kitaarhiero:


die titel alleen al :wink:

M'n grappigste nummer ging over de wolf en de 7 geitjes...het is ook m'n langste.

maar meestal gaan mijn liedjes over sex, drugs, drank (Hertog jan bier) en rock en roll...en "The occassional Heartbreak".
Ik zou een heel album kunnnen opnemen over één meisje.....en de liedjes in chronologisch volgorde zetten..zie je een mooi verloop....stijl varieerd van Rock&roll tot Punk tot grunge :wink: hier en daar slap gezeik
[/quote]

helpt dat je over een 'occasional heartbreak' heen te komen? door er over te schrijven?

Ditmar
9 november 2001, 00:39
Hee anoniempje, je dacht toch dat je uitgespeeld was ??? Ik heb effetjes wat dingen voor je opgezocht, als je deze kan mag je weer zeggen dat je uitgespeeld bent.

Dream Theater - Fatal Tragedy (de sweep man, als je die kan ben je god)
Dream Theater - Erotomania
Liquid Tension Experiment - Acid Rain (ziekelijk snel, helaas heb je er wel een 7-string voor nodig)
Steve Morse - Tumeni Notes (lees alleen al de naam)
Steve Vai - Crossroads
Yngwie Malmsteen - Liar (sweep picking examen)
Slayer - Raining Blood (hoogste tempo 432 bpm, en dan volgens mij nog 16e noten spelen he)

Ik hoor wel wat je er van vindt, okee ??

Dila
9 november 2001, 09:58
de wolf en de zeven geitjes? whaahahahahhaa dat lijkt me leuk! ik heb laatst samen met de drumster een heel melig punknummer geschreven over een feutus. het slaat werkelijk nergens op. lekker makkelijk ook om te spelen alleen maar a d g het hele nummer door. en dan zo hard mogelijk schreeuwen :grin:

VHsologitarist
9 november 2001, 10:01
grappig ditmar.
Huiswerk wat je opgeeft is onderhand een levenstaak!!

VHsologitarist
9 november 2001, 10:06
he anoniempje, laa je ni kisten he door ditmar, veel solo's die hij opgeeft zijn gedupt en versneld of gepitcht.
Ook worden bij solo's zoals slayer gebruik gemaakt van een oktaver, oneerlijk gespeeld, dus conclusie:
Er is veel mee gefucked met de solo's.
Probeer wel solo's uit te zoeken waarvan je weet dat die gitarist hem ook live kan spelen.

Rectifier
9 november 2001, 10:21
Dus jij beweert dat John Petrucci Erotomania Live niet kan spelen???
Dat is toch wat je zegt mr.VHS videorecorder?
Dat je zelf nog niet beroemd bent als gitarist, je kan immers bijna alles al spelen..... :wink:

Ditmar
9 november 2001, 13:34
Erotomania is op zich nog geeneens zo moeilijk, het enige moeilijke is de timing in kwintolen (waar ik dus best wel moeite mee heb), maar na een beetje oefenen is het best te spelen. Fatal Tragedy doet Petrucci zelf ook nog wel eens fout, maar ja, als je weet hoe die sweep in elkaar zit......:sad:

Enne.... Slayer speelt alles live nog veel sneller en beter hoor.

Ditmar
9 november 2001, 13:36
Op 2001-11-09 10:06, schreef VHsologitarist:
Probeer wel solo's uit te zoeken waarvan je weet dat die gitarist hem ook live kan spelen.


Luister eens naar Decade of Aggression van Slayer of Live Scenes from New York van Dream Theater, dan praten we wel verder okee ??

VHsologitarist
14 februari 2003, 09:09
Op 2001-11-09 13:36, schreef Ditmar:


Op 2001-11-09 10:06, schreef VHsologitarist:
Probeer wel solo's uit te zoeken waarvan je weet dat die gitarist hem ook live kan spelen.


Luister eens naar Decade of Aggression van Slayer of Live Scenes from New York van Dream Theater, dan praten we wel verder okee ??


Heje luister s ditmar:
allemaal leuk en aardig: solo's van john petrucci zijn nog haalbaar.
Maar om tegen een gitarist te zeggen die nog niet zo lang in het vak zit om crossroads van steve-vai uit te zoeken........
Ik heb hem deze solo nog nooit live horen spelen, dit kan hij natuurlijk wel..... maar foutloos.... nee daar geloof ik ni in!!!
Ik heb ooit jason becker de 5th Capriche van paganini horen spelen maar ook hier zaten ontiegelijk veel fouten in!!
Greetz
VH

Vai Himself
14 februari 2003, 09:19
ja probeer maar eens change of seasons van dream theater of tender surrender van vai, daar ben je nog wel even zoet mee

Lacrymosa
14 februari 2003, 10:00
Op 2001-11-05 08:44, schreef ekkerman:
gebruik jij ook die speciale pindakaas die in die reclame ook door schaatsers enzo gegeten wordt ....
goeiemorgen ,na 1 jaar in 15 minuten zijn daar pilletjes voor ??


Ja, daar zijn pillen voor Vai-agra

CheerS!!