PDA

View Full Version : Een octaafje lager?



JesseBeau
30 april 2006, 18:04
Beste gitaristen, bassisten en andere lui,

Stel: Een gitarist(e) stemt zijn/haar gitaar in drop D (DADGBE), moet de bassist(e) dan de laagste noot van de gitaar (in dit geval de D) dan een octaaf lager mee kunnen spelen (dus zijn/haar bas ook in drop D (DADG) zetten?

Graag jullie mening hier over...

nielsduursma
30 april 2006, 18:21
waarom niet, in veel gevallen is een lagere bas juist mooier icm een gitaar en gewone E stemming.

Bram+
30 april 2006, 18:47
Het kan maar het hoeft niet. Het liedje staat in een bepaalde toonsoort, niet de instrumenten.

Das Schaap
30 april 2006, 23:37
Het kan maar het hoeft niet. Het liedje staat in een bepaalde toonsoort, niet de instrumenten.
En wanneer je dan die lage bas D nodig hebt mis je em dan dus, dus stem gewoon gelijk in een band. Vaak kunnen die bassisten toch alleen maar afkijken bij de gitarist en anders zit ie er constant een grote secunde naast. :seriousf:




Nee bassisten zijn cool. :hippie:

Bram+
1 mei 2006, 02:07
En wanneer je dan die lage bas D nodig hebt mis je em dan dus, dus stem gewoon gelijk in een band. Vaak kunnen die bassisten toch alleen maar afkijken bij de gitarist en anders zit ie er constant een grote secunde naast. :seriousf:




Nee bassisten zijn cool. :hippie:
Er zitten anders zat D's op een bas, mocht je er een nodig hebben. Als je echt zo'n bassist hebt/bent die persé altijd de (laagste) grondtoon moet pakken van het akkoord of zo, of je gitarist echt zo'n eikel is die in een drop-d stemming alleen maar liedjes in D kan verzinnen en het zo gewoon handiger is, ok. Maar Drop-d speelt gewoon anders, en je hoeft je als bassist niet persé aan te passen. Gewoon een goede bassist zoeken ook dus.

Das Schaap
1 mei 2006, 02:17
Er zitten anders zat D's op een bas, mocht je er een nodig hebben. Als je echt zo'n bassist hebt/bent die persé altijd de (laagste) grondtoon moet pakken van het akkoord of zo, of je gitarist echt zo'n eikel is die in een drop-d stemming alleen maar liedjes in D kan verzinnen en het zo gewoon handiger is, ok. Maar Drop-d speelt gewoon anders, en je hoeft je als bassist niet persé aan te passen. Gewoon een goede bassist zoeken ook dus.
Wat een redenatie. :cooler:
Vreemd antwoord, er zitten zat D noten op een bas, pak maar een andere.
Ze klinken toch allemaal hetzelfde niet waar, niemand die het verschil merkt. :rockon:

Toch handig als je allemaal vanuit hetzelfde bereik speelt. Daarom is ook het principe transponderen ontstaan. :hippie:

Bram+
1 mei 2006, 02:28
Wat een redenatie. :cooler:
Vreemd antwoord, er zitten zat D noten op een bas, pak maar een andere.
Ze klinken toch allemaal hetzelfde niet waar, niemand die het verschil merkt. :rockon:

Toch handig als je allemaal vanuit hetzelfde bereik speelt. Daarom is ook het principe transponderen ontstaan. :hippie:
Je kunt best wel eens een D een octaaf hoger pakken hoor, daar word je heus niet voor opgepakt. Een bas zit sowieso qua bereik een octaaf lager... Het leert je misschien zelfs wel creatiever om te gaan met je baslijnen i.p.v. de gitarist te volgen met grondtonen.

buuck
1 mei 2006, 10:57
bas zit wel meer dan een octaaf lager. En alle d's op een bas klinken anders, dikker of dunner. Het geluid zit vooral in de vingers. Ik vind drop d alleen maar irritant spelen op een bas, als je een 5 snaar hebt hoef je nooit meer om te stemmen. tenzij je van dat commerciele nu-metal wilt gaan maken wat nog lager gaat dan een B.

Bram+
1 mei 2006, 12:36
Als ik op de E snaar de twaalfde positie pak, heb ik dezelfde E als de lage E snaar op mijn gitaar. Dat hebben we nou eenmaal zo afgesproken. Drop-D vind ik persoonlijk ook niet spelen. Het vergrote spanningsverschil tussen je snaren is ook niet lekker.

Das Schaap
1 mei 2006, 17:40
Ja speel maar eens met band even al je stukken een octaaf hoger, of doe eens "creatief" 2 octaven hoger ! :rockon:

Zal vast even lekker klinken. :sssh:

Bram+
1 mei 2006, 17:55
Ja speel maar eens met band even al je stukken een octaaf hoger, of doe eens "creatief" 2 octaven hoger ! :rockon:

Zal vast even lekker klinken. :sssh:
Overdrijven is ook een kunst..
'Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg' zei je moeder zeker altijd?

JesseBeau
2 mei 2006, 11:39
En als we nu de stelling iets veranderen:

Stel: Een gitarist(e) stemt zijn/haar een halve stap lager (D#G#C#F#A#D#), moet de bassist(e) dan de laagste noot van de gitaar (in dit geval de D#) dan een octaaf lager mee kunnen spelen (dus zijn/haar bas ook een halver stap lager zetten (D#G#C#F#)?

Is meer van toepassing zeg maar. Ik ben van mening dat de bassist(e) zeker een octaaf lager moet kunnen spelen dan de gitarist(e).

Ik heb al wat meningen gelezen, misschien zijn er meer die hier iets over willen zeggen...

Bram+
2 mei 2006, 11:45
Hmm misschien moet ik het dan anders zeggen: Dat moet je bassist zelf weten. Als hij denkt dat hij met zijn tuning ook prima uit de voeten kan samen met jouw alternatieve tuning, waarom niet? Je kunt 'm moeilijk verplichten zijn bas anders te stemmen omdat jij dat nou wil. Het kan natuurlijk wel in goed overleg, daarvoor zit je ook in een band.

pol
2 mei 2006, 15:27
als de gitarist als laagste noot een D kan pakken , dan moet de bassist die toch ook kunnen spelen
Dus ofwel gaat die bas ook naar drop D, ofwel volledig in D, dus alle snaren een toon lager.