PDA

View Full Version : akkoorden



guitarra
30 april 2006, 14:47
weet er iemand makkelijke bespeelbare akkoorden, die ook lekker klinken?

alvast bedankt. :)

Gearjunkie
30 april 2006, 15:18
Je zou kunnen beginnen met zogenaamde 'Powerchords'. Dit zijn heel herkenbare 'rock' accoorden (A5 t/m G5).

Neem bijvoorbeeld een G5: wijsvinger op de 3 fret op de lage E (dikste snaar, Grondtoon=G)
ringvinger op de 5e fret van de a snaar (D=quint, vandaar G5) en de pink op de 5e fret van de b snaar (G=octaaf)

Dit 'figuurtje', de vingerzetting dus, kan je schuiven over de hals.

veel succes!

guitartub
30 april 2006, 15:57
Ik neem aan dat je "de pink op de 5e fret van de >D< snaar bedoeld" anders klopt je verhaaltje niet.

Kijk voor akkoorden eens op de jazzgitaarsites op internet, of schaf een akkoordenboekje aan, die zijn er legio.

Gearjunkie
30 april 2006, 16:03
Ik neem aan dat je "de pink op de 5e fret van de >D< snaar bedoeld" anders klopt je verhaaltje niet.

Kijk voor akkoorden eens op de jazzgitaarsites op internet, of schaf een akkoordenboekje aan, die zijn er legio.


Natuurlijk!, goed opgemerkt.
Volgens mij kan dit onderwerp beter naar speeltechnieken en theorie.

guitarra
30 april 2006, 17:51
Ik heb al een akkoordenboek, maar ik vind het toch lastig om de goede
akkoorden samen te stellen. Heeft er iemand daar tips voor?

Bram+
30 april 2006, 17:56
Proberen proberen proberen. Iets wat wel makkelijk gaat, is bijvoorbeeld A, D en E.

guitarra
30 april 2006, 18:23
Ik speel trouwens akoestische gitaar (western) daar kan je toch ook powerchords mee spelen ofniet?

wateenbende
30 april 2006, 21:44
op een western is het mooier volle accoorden te pakken. power accoorden zijn meer voor elec gitaren met fuzz of distortion.

makkelijke klinkende accoorden series: G D Em C / C G Am F /

Beetje spelen met de accoorden sla/"strijk" er een rustig aan, tokkel de volgende tokkel tokkel strijk strijk probeer eens je pink te verleggen naar andere noten. beetje experimenteren.

hendrix2
30 april 2006, 23:32
misschien kan dit helpen, dit is een lesje die ik ooit eens opstelde.
Dit is de basis in grote lijnen, en voor er commentaar komt, ik weet ook dat je daar dan nog mineur akkoorden en septime akkoorden enz. kunt aan toevoegen, maar dit is gewoon de basis...

De Drie Akkoorden theorie.

Welke akkoorden kunnen we nu samen gebruiken? De basis van alles is de drie akkoorden theorie. Hiervoor nemen we eerst de grondtoon van de grote tertstoonladder. Daarna nemen we de vierde en de vijfde noot. Deze noten zijn steeds de basis voor het akkoord.

Voorbeeld

We nemen in dit voorbeeld de toonladder van C (do)

C D E F G A B C

De grondtoon is de C. We kunnen hier dus zeker al het C akkoord gebruiken.
De vierde toon is de F, dus het F akkoord kunnen we ook gebruiken.
De vijfde toon is de G, dus gebruiken we ook het G akkoord.

We weten nu dat we de akkoorden C F G perfect in combinatie met elkaar kunnen gebruiken. We kunnen natuurlijk nog meerdere akkoorden gebruiken zoals sommige mineurakkoorden, maar dit volgt later.

De andere grote tertstoonladders
Bij een tertstoonladder krijgen we steeds een halve toon tussen de 3de en de 4de noot en de 7de en de 8ste noot. Tussen alle andere noten zitten hele tonen. Staat een nummer in de toonaard C dan weten we al zeker dat we de akkoorden C, F en G kunnen gebruiken. Dit wil zeker niet zeggen dat we in elk nummer waar we een C tegenkomen automatisch een F en een G gaan krijgen.

de onderstreepte akkoorden passen samen
C D E F G A B C
D E F# G A B C# D
E F# G# A B C# D# E
F G A Bb C D E F
G A B C D E F# G
A B C# D E F# G# A
B C# D# E F# G# A# B