PDA

View Full Version : wat is er hier aan de hand ?



mr. pou-pou
8 november 2002, 15:07
ik heb geprobeerd een ibanez op mijn versterker aan te sluiten. Maar helaas kreeg ik geen goed geluid. Ik weet dat het aan de gitaar ligt want met een andere gitaar werkt het perfect.

Maar er komt dus wel een signaal uit , maar geen geluid. Als ik mijn vingers van de snaren of humbuckers afhaal word het signaal sterker.

Kan iemand me hierbij helpen.

Kom aub niet aan met de zoekfuntie want daar ben ik te lui voor :smile:

Anders Destium
8 november 2002, 15:22
Heb je de volumeknop al gevonden?

Mithrandir
8 november 2002, 15:24
Dat wilde ik ook al zeggen, maar ik was bang dat dat weer als flauwe opmerking werd gezien.

mr. pou-pou
8 november 2002, 15:26
ja ik heb de volume knop gevonden :smile:

Stitch
8 november 2002, 15:38
bekijk je contactpunten ff van je kabel...of beter probeer andere kabel.

mr. pou-pou
8 november 2002, 15:43
ik heb het geprobeerd met een andere gitaar, en daar klinkt het wel perfect. duz er is iets met de gitaar..

guvnor
8 november 2002, 16:05
Dit overkwam mij laatst met m'n ouwe Squiertje. Bleek kortsluiting te zijn bij de 5-pos. switch.

Het beste is om de elektronica even bloot te leggen en te kijken of er een paar draadjes tegen elkaar liggen of zo.

Kan ook zijn dat er een draadje los zit. Dan maakt de kabel misschien nog wel contact met de aarde van de gitaar en dan hoor je nog wel een brom die minder wordt als je jouw hand op de snaren legt.

Anders Destium
8 november 2002, 17:08
Lijkt me duidelijk, verkopen die handel!

Lacrymosa
8 november 2002, 17:11
Er zijn genoeg mensen die em wel voor je na willen kijken (waaronder ik) vertrouw je et niet, dan kan je gewoon ff bij een gitaarboer binnenwippen en hem er ff naar laten kijken.

Is waarschijnlijk gewoon een elektronica kwestie (switch kapot, contact los, kapotte pot, pootje van de pot die sluiting maakt met de aarde/afscherming, noem maar op)

CheerS!!

sweet
8 november 2002, 19:47
Mmmm ... draai de kabel eens om ...

Ik heb ook weleens dat hij om de een of andere vage reden geen contact maak en als ik ga draaien en kloten opeens weer wel ...

Ic3gl0vE
8 november 2002, 20:49
mijn strat doet dat ook wel eens maar dat komt omdat de pickupswitch klote is

John P
8 november 2002, 21:53
Electronica kwestie; schroef open en zoek naar fouten. Kom je er niet uit, naar de gitaarboer.

mr. pou-pou
8 november 2002, 22:08
bedankt voor de reacties, maar ik ga hem morgen opendraaien. Maar hoe 'zien' fouten eruit, en waar moet ik op letten.

ja ik weet weinig van wat er 'in' de gitaar afspeelt :razz:

maar waar moet ik op letten, wat kunnen fouten zijn ?

Swan
8 november 2002, 22:29
typisch ibanez :grin:

aadplagiaat
8 november 2002, 22:35
Op 2002-11-08 15:07, schreef mr. pou-pou:
ik heb geprobeerd een ibanez op mijn versterker aan te sluiten. Maar helaas kreeg ik geen goed geluid. Ik weet dat het aan de gitaar ligt want met een andere gitaar werkt het perfect.

Maar er komt dus wel een signaal uit , maar geen geluid. Als ik mijn vingers van de snaren of humbuckers afhaal word het signaal sterker.

Kan iemand me hierbij helpen.

Kom aub niet aan met de zoekfuntie want daar ben ik te lui voor :smile:


Je bent zelfs te lui om te vertellen wat voor signaal er wel uit je gitaar komt. :smile:
Ik doe een gok: een bromsignaal (=50Hz).
De hete kant van je snoer eindigt aan 1 kant in het oneindige. Aangezien je versterker hoogohmig in is staat er nu een prachtige antenne voor b.v. 50Hz brom op je versterker aangesloten. Allen hiervoor hebben gelijk, er is iets mis met de schakelaar of je potmeters (volume en/of toonregeling).

aadplagiaat
8 november 2002, 22:37
Als je verstand hebt van electronica (hmmmm) kun je dit gaan meten zoniet......eh ja dan niet. Dan ben je aan mensen zoals mij overgeleverd. Schrik niet.....ook daar zijn redelijke mensen tussen te vinden.
(Ik vind mijzelf dus wel redelijk :smile: )

aadplagiaat
8 november 2002, 22:38
Oh ja sorry nog een ding: Je snoer omdraaien helpt niet veel in dit geval.

jpb
8 november 2002, 22:56
Een multimetertje (5-10 euro) is hiervoor handig. Je elementen hebben een impedantie van ong. 5-15 kilo-ohm, met toon en vol op max. dat moet dus ook in de versterker gaan. Je kunt elk stukje van de interne bedrading vanaf het element tot aan de versterker nameten. Dan zul je het wel vinden, denk ik.

Ironhead
9 november 2002, 18:46
Beetje contactspray kan wonderen doen. Kan zijn dat er wat vuil in de pickup switch en bij de toon en volume knoppen is gaan zitten, vandaar. Snel, simpel en goedkoop.

succes.

Static-M
9 november 2002, 19:55
Ik heb trouwens ook een beetje wat mr. pou-pou zegt; mijn gitaar bromt in de overdrive ook, en dit wordt minder als ik een metalen deel aanraak. Kan er misschien sprake zijn van een lekstroompje ofzo?

EpiFiel
9 november 2002, 21:10
de aarde
had ik eest ook toen ik nog geen goede giaar had en geen epi toen was er geen aarde in de gitaar ! moet je een stalen draad naar een plantenbak leggen dan is t weg

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: EpiFiel op 2002-11-09 21:14 ]</font>

Moonchild
9 november 2002, 21:31
had ik eerst ook toen ik nog geen goede gitaar had en geen epi



ik ben blij dat je die twee dingen even apart houdt :grin:

mr. pou-pou
19 november 2002, 18:45
ik heb het nog eens geprobeerd. De vulume knop doet het wel, het signaal word sterker. Maar er komt geen geluid uit :sad: als ik de handen verder van de snaren of humb. haal word het signaal sterker. Het heeft DUIDELIJK met de gitaar te maken

Ibanez RuleZ
19 november 2002, 19:14
Op 2002-11-08 22:29, schreef Swan:
typisch ibanez &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif">


gaan we persoonlijk worden... :grin:

harrald

Swan
19 november 2002, 19:17
nee harrrrrrald

Anders Destium
20 november 2002, 19:24
Ik zou een bezoekje brengen aan de winkel, grote kans dat je hem dan een weekje kwijt bent alleen. Noem in ieder geval wat van de opties die je hebt gehoord, dan wordt je waarschijnlijk niet zo snel afgescheept.