PDA

View Full Version : Koa



NostraJanus
30 april 2006, 14:40
De laatste tijd lees en zie ik veel over het gebruik van de houtsoort Koa in akoestische gitaren. Het schijnt nogal speciaal te zijn, ook qua klank.

Maar wat is er nou zo speciaal aan?

Gitaren uitgevoerd in Koa vind ik er i.i.g. geweldig uitzien, maar klinkt het ook mooi?

Picker
30 april 2006, 15:46
De laatste tijd lees en zie ik veel over het gebruik van de houtsoort Koa in akoestische gitaren. Het schijnt nogal speciaal te zijn, ook qua klank.

Maar wat is er nou zo speciaal aan?

Gitaren uitgevoerd in Koa vind ik er i.i.g. geweldig uitzien, maar klinkt het ook mooi?

Dit is een Koa gitaar (http://www.peghead.nl/Taylor%20K22.mp3) (zij- achter en voor). Luister en oordeel zelf. Hier (http://www.eltjohaselhoff.com/Glory.mp3) is ook nog wat (zelfde gitaar).

Koa is zeer schaars, aangezien het alleen maar op Hawaii groeit, en goede Koa alleen nog maar boven 1800 meter. En op Hawaii is er niet meer zoveel boven de 1800 meter. Tegen de tijd dat de nieuwe aanplant dik genoeg is om een gitaar van te bouwen ben ik 200 jaar oud. Het hout is dus erg duur. Het ziet er prachtig uit, maar als klankhout is het wat variabel. Soms klinkt het wat mat of schel, maar àls het goed is, dan is het ook echt waanzinnig goed.

NostraJanus
30 april 2006, 19:27
Aha, dank je! Een heel heldere klank dus.

Klinkt erg mooi.

Jammer dat die gitaren zo duur zijn.

Picker
30 april 2006, 19:47
Aha, dank je! Een heel heldere klank dus.

Klinkt erg mooi.

Jammer dat die gitaren zo duur zijn.

Niet alleen helder, ook heel warm. Luister maar goed. Tja, duur zijn ze wel. Maar dan heb je ook wat moois, en over een paar jaar is Koa gewoon niet meer te krijgen. Grijp je kans nu het nog kan, zou ik zeggen! Er is een Taylor 314-L7 met zij- en achterkant van Koa. Gelimiteerd, zoals alle Koas, maar met een beetje zoeken is die misschien wel te vinden.

JanB
1 mei 2006, 18:46
Wordt Koa ook illegaal gekapt zoals Rio tegenwoordig? Als dat zo is, zou gebruik van dergelijk zeldzaam hout niet eerder ontraden dan aangemoedigd moeten worden?

Jan

gertdm
1 mei 2006, 19:05
Koa werd al in de jaren dertig en veertig door Martin gebruikt. Speciaal voor de hawaii muziek, juist vanwege de mellow sound.
Koa gitaren die wat groter zijn, zoals dreadnoughts, klinken inderdaad helder, met een mellow randje.
Persoonlijk echter geef ik de voorkeur aan Mahonie omdat mahonie minder schaars is en ook een mooie warme sound produceert ( bij de juiste gitaren dan he :)...de constructie blijft natuurlijk ook meespelen.

Picker
1 mei 2006, 19:23
Wordt Koa ook illegaal gekapt zoals Rio tegenwoordig? Als dat zo is, zou gebruik van dergelijk zeldzaam hout niet eerder ontraden dan aangemoedigd moeten worden?

Jan

Gekapt wordt het niet, want het is nagenoeg op. Dus illegaal kappen is lastig - iedereen weer waar 'de' paar bomen staan. Maar af en toe valt er een boom om, door de wind of een vulkaanuitbarsting, en dan kun je weer wat gitaren bouwen.

Overigens is het houtgebruik voor gitaren een fractie van dat van timmerhout en tuinmeubelen etc., en is de levensduur heel wat langer. Een Koa gitaar heeft nagenoeg het eeuwige leven.

Gitaarbouwer
1 mei 2006, 19:51
Koa is een acacia-soort.

Ik had graag een koa gitaar willen bouwen, maar gezien de hoge prijs ervan heb ik gekozen voor het goedkopere neefje black acacia. Deze boom groeit in de VS. Dit hout is lichter van kleur, daardoor misschien iets minder contrastrijk, maar wel met een mooie spiegel en een prachtige nerf die als een slinger door het hout "waaiert". En hoe die gaat klinken? Ik heb nog geen idee.....

Foto's staan op mijn site http://www.xs4all.nl/~renegade/29/. Klik op "my second guitar".

gertdm
1 mei 2006, 20:33
Wow :) Mooi....benieuwd naar de klank.....

Gitaarbouwer
2 mei 2006, 20:25
Wow :) Mooi....benieuwd naar de klank.....

Hihi, thanx! Ben zelf ook wel benieuwd....