PDA

View Full Version : fretbuzz fender



greendayrocks
30 april 2006, 13:29
Onlangs heb ik een mex fender strat gekocht, tis mijn eerste elektrische,
maar al gauw hoor ik een soort vervelend geratel(bzzz) bij de laagste 3 snaren
van fret1 tot 5.
Het lijkt alsof dat ik de snaren niet hard genoeg induw, maar het ik druk de snaren wel degelijk volledig in.
Als ik het aansluit op de versterker, dan hoor je dat minder.

Is dat normaal? moet je dat gewoon negeren en je versterker luid genoeg zetten? Of moet er iets aan gebeuren?

Mvg

Sean

bram123
30 april 2006, 13:31
afstellen.

Gearjunkie
30 april 2006, 14:28
Elke gitaar moet zo nu en dan worden afgesteld.
Als je jezelf niet handig vind, zoek dan een goede gitaartechnicus op die dit voor je doet.

De volgende test kan je alvast zelf doen: druk de 1e en de 17e fret van de lage E snaar in. De 1e fret met je linkerhand, de 17e met de duim van je rechterhand.
Met de wijsvinger van je rechterhand kan je de snaar boven de 8e fret indrukken. Tussen de snaar en de bovenkant van de fret moet 1 á 2/10 mm ruimte zitten, een hééééél klein beetje dus.

Heb je geen ruimte hier? Draai dan de inbus van de halspen één kwartslag losser (linksom).
Heb je wel ruimte hier? Misschien kunnen de zadels van je brug nog iets omhoog.

Ik hoop dat je er hiermee uitkomt, succes!

rscalex
30 april 2006, 14:35
had ik ook met mijn mex strat
gewoon hoogte aan de brug afstellen. beetje zoeken en uitproberen en dan vind je wel de juiste afstelling
als je er liever niet zelf aan sleutelt zoek dan iemand op die wel wat ervaring heeft (maar ik vind dat je het zelf moet leren doen persoonlijk :) )

Scali
30 april 2006, 14:48
(maar ik vind dat je het zelf moet leren doen persoonlijk :) )

Inderdaad, want de afstelling is een zeer persoonlijk iets. Hoe laag je de actie wilt en kunt hebben, hangt sterk af van je techniek en speelstijl. Hoe zachter en zuiverder je aanslaat, hoe lager de actie kan, zonder geratel te krijgen.
En verder kun je altijd een compromis sluiten... iets geratel in ruil voor lagere actie om sneller te kunnen spelen...
Het is lastig om dit soort dingen aan iemand anders uit te leggen, want jij bent de enige die weet hoe je gitaar precies moet aanvoelen.

Gearjunkie
30 april 2006, 15:00
had ik ook met mijn mex strat
gewoon hoogte aan de brug afstellen. beetje zoeken en uitproberen en dan vind je wel de juiste afstelling
als je er liever niet zelf aan sleutelt zoek dan iemand op die wel wat ervaring heeft (maar ik vind dat je het zelf moet leren doen persoonlijk :) )


Hoogte aan de brug afstellen doe je als er fretbuzz is bij de hogere frets, zeg maar vanaf de 12de.
Natuurlijk is het goed om zelf een gitaar te leren afstellen, maar Greendayrocks geeft aan dat zijn gitaar nu niet goed is en vraag om een advies.

Eerst moet de gitaar goed afgesteld zijn: dus halskromming en intonatie goed.
Het verhaal actie e.d. komt pas daarna. Overigens, als je met een gitaartech mag meekijken tijdens het afstellen leer je ook een heleboel!

Rick trodat
30 april 2006, 16:05
Je kan ook dikkere snaren gebruiken. Door de dikkere snaren komt er meer spanning op de nek te staan waardoor deze holler zal worden. De snaren komen dan ook hoger op de frets te liggen. Als je dan je zadeltjes van je brug hoger zet, heb je er geen last meer van.

Gearjunkie
30 april 2006, 16:16
En je strat gaat nog beter klinken ook!

greendayrocks
1 mei 2006, 00:24
bedankt voor de reacties! ik zal zelf wel wat zoeken en aanvoelen.

GunMetalBlue
1 mei 2006, 17:49
hoe meten jullie die mini-afstandjes toch!
Met zo'n schuifmaat lukt dat toch zelfs niet?!

Gearjunkie
1 mei 2006, 22:42
Ik meet ze niet. Het is een kwestie van goed kijken, horen, voelen en wat ervaring hiermee.