PDA

View Full Version : Floyd rose - nieuwe snaren



Andreas S
30 april 2006, 12:56
Hoi

Kan/wil iemand mij adviseren hoe te werk te gaan bij het vervangen van (alle) snaren? Ik heb er geen echte ervaring mee en wil nieuwe snaren op mijn Ibanez Rg 320 zetten.

Andreas S

vasnd
30 april 2006, 16:02
zoekfunctie ?

dit zal zeker wel in een faq staan maar tog:
-blok hout ertussen
-snaar voor snaar wisselen

SBloke
30 april 2006, 16:27
Snaar voor snaar wisselen..


..en daarna als alle nieuwen erop zitten de snaren flink uitrekken. ..en weer opnieuw stemmen. Kost je even wat tijd, maar daarna kun je er weer tegenaan.

Kijk anders hier even (http://www.ibanezrules.com/tech/setup/index.htm) staat alles over ibanezjes en de technische aspectjes ervan...

Voor de rest is het gewoon gezond boerenverstand, wees niet bang iets te slopen, zo snel gaat dacht echt niet. Gebruik internet, zoek alles zelf uit, koop een goed boek of een paar goede boeken...
Het forum staat echt VOL met informatie, maar sommige dingen worden iets te vaak gevraagd. Vandaar dat je best wel eens wat geirriteerde reacties kunt krijgen.

Zoek zaken dus eerst zelf op, voordat je dergelijke "beginnersvragen"hier gaat stellen. Vragen die je eignelijk zelf wel kunt beantwoorden door even in te lezen ipv gelijk de moed op te geven en hier je vraag te posten.

Zie het niet als een aanval op jou als persoon, maar zie het als goedbedoelde kritiek. Met wat creatieviteit en gezond verstand kun je eigenlijk nooit iets fout doen en de antwoorden op de meeste vragen wel vinden.

Gooi er nog gelijk maar een linkje achteraan.

Je gitaar afstellen, in het Nederlands (http://www.donhofstee.nl/)

Trick
30 april 2006, 18:41
Hoezo snaar voor snaar?
Vind ik persoonlijk de minst handige aanpak, ik doe ze allemaal tegelijk namelijk. Maarja je moet zelf even kijken wat jij het handigst vind denk ik.

SBloke
30 april 2006, 19:36
Hoezo snaar voor snaar?


Zodat de veren niet los kunnen schieten. Is een hoop gekloot als die los schieten, moet je de achterkant weer open maken en ze terug haken. Dan is snaar voor snaar net zo makkelijk.

Andreas S
30 april 2006, 20:11
Ja tuurlijk is ook zo, gewoon beginners vragen. Het is nog veel erger, ik ben ook gewoon beginner, dus heb ik een boel aan de antwoorden.
Mijn zoontje van 12 kreeg vorig jaar zomer een stratkloon en met de weinige ervaring die ik had, hem de eerste lessen gegeven. Wel de afspraak gemaakt dat als ik zou vastlopen, we op les zouden gaan. Hij hing de gitaar deze winter aan een balk op zolder en ik ben gaan lessen en aan het scheuren gegaan. Van mij mag het net zo hard gaan dat de peren uit de fittingen schieten, ik heb er gewoon lol in. Het maakt me ook geen reet uit dat ik 52 ben, in mijn hoofd blijf ik 16.

Gave site SBloke, ook maar gelijk de elementen van m'n laatste gitaar beter afgesteld en de indrukwekkende lijst van grepen door gelopen.

Andreas

Kaïn
30 april 2006, 20:16
Kijk overigens niet raar op als de snaren een beetje aanlopen in het begin. De snaren moeten nog een beetje hun weg vinden in de zadels en trillen dan anders. Na twee dagen is dat weg. Just so as you know;)

Anders Destium
30 april 2006, 20:18
Let vooral op dat de nieuwe snaren dezelfde dikte zijn als de oude.

De grote Anders Destium truc bij het vervangen van snaren met een floyd: zorg dat je een stapel bierviltjes hebt en prop die onder de brug zodat hij flink omhoog blijft staan. De viltjes zorgen ervoor dat de brug niet in de body kan zakken als je de snaren eraf haaalt. Zo kun je heel makkelijk de snaren erop zetten.

Nickname
30 april 2006, 21:52
Hoezo snaar voor snaar?
Vind ik persoonlijk de minst handige aanpak, ik doe ze allemaal tegelijk namelijk. Maarja je moet zelf even kijken wat jij het handigst vind denk ik.

Als je bij een floyd alle snaren losmaakt klap je brug naar achter en ben je nog veel verder van huis :satisfie:

Trick
2 mei 2006, 12:39
Als je bij een floyd alle snaren losmaakt klap je brug naar achter en ben je nog veel verder van huis :satisfie:Nee hoor, bierviltjes er onder :hippie: werkt perfect. En ik heb de achterkant van m'n floyd zoiezo open.. omdat ik nog wel is de neiging heb om van E naar D te stemmen, in middels ben ik daar hoogstens 5 minuutjes mee bezig, omdat ik vaak ook niet lang in die stemming blijf staan :lp:

pol
2 mei 2006, 14:16
9 voltbatterijtje vol tape wikkelen(tegen krassen), trek die floyd omhoog met je tremolohendel, batterij eronder zodat de floyd niet meer naar onder kan zakken.

En dan haal ik gewoon alle snaren tegelijk af, dan kun je hals tussen de frets nog even schoonmaken moest dat nodig zijn.

achterkant laat ik ook open, anders ben ik de hele tijd die plaat op en af aan het schroeven.

MvdL
2 mei 2006, 16:48
en dan maar wachten tot de batterij begint te lekken (?)

Andreas S
2 mei 2006, 17:38
Tja Kain

Dat heb ik gemerkt; de gitaar met nieuwe snaren lkonk aanvankelijk als een bak knikkers of zo. Na een paar dagen was dat weg en klonk hij strak....

Thanks voor al de tips luitjes

Andreas