PDA

View Full Version : strats



nielsduursma
29 april 2006, 21:16
ok, ik wil een strat voor naast m'n ibbie artist voor dat lekkere strat geluid, dat weet ik nu zeker. maar ik heb me tot nu toe alleen maar een beetje verdiept in fender en squier.

maar ik weet dat er zat andere merken zijn die ook strats maken. m'n budget is rond de 500 euro want het is ook maar voor ernaast zegmaar. dus dan zou ik een fender standaard of een fender reissue kunnen kopen. 2ehands vond ik ook niet echt veel tussen zitten.

dus wie heeft er nog suggesties voor andere merken? (evt. kopen en upgraden met het eerder genoemde budget) en het liefst gewoon een standard strat, dus geen moderne dingen. gewoon een strat zoals hij bedoelt is :hippie:

MichaelSS
29 april 2006, 21:24
je weet mijn antwoord toch wel.

WIL NOOIT MEER ANDERS DAN FENDER

Maar goed. Daar hoef je geen USA voor te hebben. Je kan het ( mischien ) ook af met een mex of jap.

Ik wil altijd het beste van het beste, maja dat ben ik ;) :chicken:

ewout
29 april 2006, 23:35
Probeer een japanse strat ergens te vinden voor dat geld. Ik vind ze een klasse beter dan de mexicaanse strats. De halsafwerking is beduidend beter, de lak op de body van betere kwaliteit (niet die dikke plastic laag van een mex. strat) en de elementen klinken meer zoals de amerikaanse strats+ minder schel tophoog, strakker midden en laag. Ik vind ze over het algemeen nog beter dan een american standard strat. Op de duitse ebay website schijnen ze regelmatig voorbij te komen en ik zie ze af en toe tweedehands bij feedback en marktplaats. Even voor de duidelijkheid: ik heb een mexicaanse strat, met wat nodige upgrades enzo, maar na jaren erop gespeeld te hebben kan ik rustig zeggen dat een japanse strat echt een klasse beter is. Als je van die 500 euro nog geld overhoudt kun je altijd nog investeren in locking tuners, een betere brug of andere elementen mochten die niet helemaal je smaak zijn. De basis is met een japanse strat in ieder geval altijd ok.

grayfink
30 april 2006, 00:37
Tja, de ene Mexicaan is de andere niet. Die van mij was het allemaal net niet, maar de nieuwe Classics zijn erg goed. Hoef je niets aan te veranderen. Voor 500€ kun je misschien ook aan USA highway 1 denken. Bij Feedback was er laatst een in de aanbieding voor 539€. Maar goed, Fender Japan is natuurlijk ook prima.


(Of je koopt een variaxje, zit ook een aardige strat in + je krijgt nog eens 24 andere gitaren erbij kado...)

Globetrotter
30 april 2006, 00:43
Anders eens zien naar een Highway 1. Heb je wel rond de 600€ ergens in Duitsland... Ik zit momenteel flink te gassen op een Highway tele, maar die hebben ze helaas nog niet met de nodige tierlantijntjes die ik erop wil... ttz, Humbuckers vooral (bv. Thinline of Classic Custom serie).
Cheers,

Bart

tmcm
30 april 2006, 04:11
maar de nieuwe Classics zijn erg goed. Hoef je niets aan te veranderen. Voor 500€ kun je misschien ook aan USA highway 1 denken. Maar goed, Fender Japan is natuurlijk ook prima.


yes I agree
the classics zijn okee, evenals de Highways. Of wat voor mij ook werkt, allparts neck en fender body en de rest bij mekaar scharrelen, kan je betere onderdelen erop zetten maar is bij verkoop geen flut waard natuurlijk. Maar soit, ik heb uiteindelijk mijn 73' strat, een springy sound en een 87' strat de deur uitgedaan maar heb 3 Frankenstrats gehouden omdat ze gewoon beter klinken

nielsduursma
30 april 2006, 10:43
(Of je koopt een variaxje, zit ook een aardige strat in + je krijgt nog eens 24 andere gitaren erbij kado...)

zat ik ook aan te denken. maar ik heb die nog niet getest. en ik weet dus niet of hij wel overtuigend klinkt.

Nitefly7
30 april 2006, 10:58
+1,5 voor de Variax, best fijn gitaartje (die nieuwe 600 heeft ook 'n maple toets en trem...!)

qua Fenders zou ik voor 'n MIJ gaan, die MIA's, vooral de USA Standard vond ik persoonlijk niet zo het-van-je..

Fijnste Fenders IMHO zijn de '57 Vintage Reissue (usa), '62 Vintage Reissue, SRV-strat, John Mayer en de Eric Johnson (in die volgorde! EJ vond ik het'minst fijn'...maar dat komt omdat die de 'appel' tussen de 'peren' is... je kan een EJ niet vergelijken met een '57, basis lijkt hetzelfde, maar het zijn compleeet versch. gitaren...)

de MIJ (antiqua serie) ooit geprobeerd naast USA standard én USA deluxe dingetjes...vond die MIJ (ondanks de veel lagere prijs (1/2 van USA) écht fijn spelen en klinken

MIM vond ik eerst wel ok, maar in vergelijking met MIJ en 'goeie' USA's zijn de meeste MIM's (dus niet allemaal... logisch zeg...) écht een stuk minder...

Highway 1 schijnt ook erg goed te zijn (zeker voor dat geld en ook daarbuiten..)

Highway 1 met V60LP's.... :rockon:


't nadeel/voordeel met strats is dat er vaak heel kleine (maar 'belangrijker') verschillen tussen modellen zit, zelfs binnen 1 serie... gewoon proberen en zorgen dat je dát model kan kopen...


...ander goed merk is misschien een Blade Texas (Standard, Vintage of Pro..), maar daar heb ik niet zo veel ervaring mee....

MichaelSS
30 april 2006, 11:34
ik zelf zou geen highway 1 kopen. Heb het ook geprobeerd, maar toch niet gedaan. Waarom weet ik niet, maar hij voelde niet als fender aan.

Voor de rest zijn de oudere fenders natuurlijk wel beter ( doh ) maar die krijg je niet met jouwn budget,

Had gewoon eens naar een mex gaan kijken.

En dan zoiets. Rood heeft wel wat

http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_elektrisch/26072569.html?return=eJwlikEKwyAUBe8SSJaar5WCIiG9i TSWiEY%2FKjRt6d2rdDfz5hkJ8uPkrIoELuRQrMn3Xe21oqTUJ 7SRHCb7isGYWkgM9H8huONyBg3TVrR%2Fjnx92LjZPDLB5sOeI 7%2FV1FZoEGqDt8OOLawMgHHW7dVMMH7ll2apuB4n1DCo7w8gi i8M&df=1

Voor een jap had ik ( Gouden squier by fender )
http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_elektrisch/26288542.html?return=eJwlytEKgzAMheF3EfSymmQiVES2N wmzQ2dXQ1uY29i7L7K7788JW7CfxTZ9skCdLZLjeJ37OWexdb1 u4oJ5cFyzeOacTPD1%2F8XILOPuB6imNKzPks43FyYXS2yxubN wKOmSN72DwmfFe5GDuxIBkPCol1aL1NFJa0vLMVYyQNF%2Ff4% 2FfL84%3D&df=1

En voor een fender JAP.
http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_elektrisch/25661331.html?return=eJwlytEKgzAMheF3EfSymmQiVES2N wmzQ2dXQ1uY29i7L7K7788JW7CfxTZ9skCdLZLjeJ37OWexdb1 u4oJ5cFyzeOacTPD1%2F8XILOPuB6imNKzPks43FyYXS2yxubN wKOmSN72DwmfFe5GDuxIBkPCol1aL1NFJa0vLMVYyQNF%2Ff4% 2FfL84%3D&df=1#photo

Allemaal rond een nette prijs.

nielsduursma
30 april 2006, 11:38
moet ik mischien ook nog maar even melden. ik wil GEEN HSS pickups alleen maar SSS configuratie.

en een maple toets, daar mag een rood of een zwart of wit whatever body bij. :satisfie: ik denk dat ik zowieso maar is ga kijken naar wat mex standaards en RI's en dan test ik mischien ook nog wel ff een variax ofzo.