PDA

View Full Version : Cabinet voor Fender Pro Reverb



Baby Evil
29 april 2006, 20:11
Hi,

welke cab (ohmage) kan je bij een 70's Pro Reverb gebruiken, dus samen met de interne speakers. Ik dacht dat die tot 4 Ohm ging, maar dat is toch wat die twee 8 Ohm speakers leveren. Er staat nog wel een ext speaker jack op.

bedankt,

Jan

RF
30 april 2006, 09:26
yep, 2x8 ohm speakers = 4 ohm totaal.

Bij gebruik van beide jacks heb je dus een mismatch, die fender trafo's kunnen wel 1 stap mismatch aan, dus stap naar 2 of naar 8 ohm totaal, maar deze is berekend op 4 ohm dus.

zorg dat je nooit de extra speakerjack gebruikt zonder dat de eerste ingeplugd is. Maar dat wist je waarschijnlijk al..

grrobert

Baby Evil
30 april 2006, 10:58
Dat wist ik dus niet!
Dan zou ik dus nog in die ext jack een 4ohm cab kunnen aansluiten, samen met de interne speakers, right?

bedankt,


Jan

Mr.Jay
30 april 2006, 11:06
Dat wist ik dus niet!
Dan zou ik dus nog in die ext jack een 4ohm cab kunnen aansluiten, samen met de interne speakers, right?
bedankt, Jan

yes...................( 10 karakters )
JaY

PeeVee
1 mei 2006, 17:30
Dan zou ik dus nog in die ext jack een 4ohm cab kunnen aansluiten, samen met de interne speakers, right?
In de praktijk kan het wel en wordt ook zo gedaan. Echt schadelijk is het niet (zeker niet op korte termijn), maar optimaal is het ook niet: je speelt dan nl. met een mismatch van 100% (het 4 Ohm cabinet zal samen met de interne 4 Ohm een total load van load 2 Ohm maken). In de praktijk zullen de buizen op volle kracht werken maar zullen niet optimaal vermogen afgeven, In de praktijk valt het mee en de extra spreiding door extra cabinet compenseert de inefficientie wel en het geheel zal toch "grootser" klinken door grotere speaker oppervlakte. Desondanks ga ik toch liever voor een nette match en gebruik alleen mismatch in geval van nood c.q. wanneer het echt niet anders kan.