PDA

View Full Version : Info over klassiek-achtig stuk schrijven



Gitaro
29 april 2006, 18:57
Goed, ik zit een beetje te experimenteren en het leek me wel leuk om clean te gaan spelen over bestaande metal nummers. Ben maar begonnen met een langzaam liedje, Orion van Metallica. In de rar die ik geupload heb zit een midi en een Guitarpro tab voor de mensen die dat hebben. (nog maar heel weinig toegevoegd, trouwens)

http://rapidshare.de/files/19201748/orionedit.zip.html

Ik durf het natuurlijk niet als "klassieke gitaar" te bestempelen, maargoed, het lijkt er een beetje op, vind ik. Het is ook de bedoeling dat het fingerstyle gespeeld wordt.

Wat ik zoek is eigenlijk algemene informatie over het schrijven van zulke dingen. Het klinkt naar mijn mening lang niet goed genoeg. Hoe ga je te werk? Hoe weet je welke akkoorden goed kunnen klinke? Ja, het is vaag, maar alle informatie is bruikbaar. :)

Negative K3 fan
29 april 2006, 20:55
bij klassiek spel is het zo dat je meerdere vingers van je rechterhand gebruikt, in vergelijking met rock spel werk je dus meer vanuit grepen. met je duim kun je op de lage snaren de basnoten aanslaan ter begeleiding van de melodie, je kunt hiervoor gewoon de grondtoon van het bijbehorende akkoord gebruiken.

Gitaro
29 april 2006, 23:06
Ja dat weet ik wel, ik speel zelf vaak klassieke liedjes. Het probleem ligt bij het schrijven. Maar je post was wel behulpzaam, ik ga eens beginnen met een melodie, tot nu toe ging ik altijd uit van de basnoot.

Negative K3 fan
30 april 2006, 02:12
welke akkoorden goed klinken, tja dat is wel een heel erg diepzinnige vraag natuurlijk :) wat ik ook kan adviseren is om het niet te bont te maken wat betreft timing/ritme

Tristan
30 april 2006, 02:33
De meest gebruikte akkoorden in (reguliere) klassieke muziek zijn de Eerste trap en de Vijfde trap: dus als je vanuit G speelt dan zijn dat: G en D of D7 of D/F#
De meeste liedjes kan je ook met alleen deze akkoorden harmoniseren...
Als je dan de Vierde trap ook gebruikt (in G is dat C) wordt het nog wat interessanter...
Ik zou gewoon beginnen met een simpele melodie en daar dan een tegenstem op verzinnen die je tegelijkertijd kan spelen...
In het begin zou ik voornamelijk achtste en kwartnoten en rusten gebruiken, dat houdt het lekker overzichtelijk en dat kan, afhankelijk van hoe je het gebruikt, al best complex klinken...
Als laatste zou ik dan de basnoten toevoegen, als je plaatsen kan vinden in je melodie waar je die kan spelen zodat ze goed werken dan is dat natuurlijk helemaal mooi...