PDA

View Full Version : help !! iemand nodig voor theorievraag !!!



DTmaster
29 april 2006, 14:47
Hallo


Ik heb morgen een muziektoets en moet Kerktoonladders opgehoor , horen dus de man speelt het na en moet zeggen welke het is !!!!

Nu heb ik al van alles geprobeert zoals bijvoorbeeld terachords maar dat kost nu nog zoveel werk dus vraag ik me af !!! is er een manier om snel te horen wat een mixolydioshe of bijvoorbeeld een Lydische toonladder naar klinkt.

Ik weet nu wel welke majeur of mineur zijn , maar het horen van ze gaat nog niet echt.. terwijl me gehoor nou ik weer niet zo slecht is want harmonisch mineur en melodisch , majeur en mineurtoonladders prik ik er zo uit dus iemand een tip !!!


Thanx

DT

Maxxas
29 april 2006, 17:39
Hallo


Ik heb morgen een muziektoets en moet Kerktoonladders opgehoor , horen dus de man speelt het na en moet zeggen welke het is !!!!

Nu heb ik al van alles geprobeert zoals bijvoorbeeld terachords maar dat kost nu nog zoveel werk dus vraag ik me af !!! is er een manier om snel te horen wat een mixolydioshe of bijvoorbeeld een Lydische toonladder naar klinkt.

Ik weet nu wel welke majeur of mineur zijn , maar het horen van ze gaat nog niet echt.. terwijl me gehoor nou ik weer niet zo slecht is want harmonisch mineur en melodisch , majeur en mineurtoonladders prik ik er zo uit dus iemand een tip !!!


Thanx

DT

Kom je lekker vroeg mee. Je gehoor even in 1 dag bijschaven.
Veel succes!

SBloke
29 april 2006, 18:00
Je zou eventueel "Earmaster Pro 4" kunnen doanloaden van emule ofzo...

Zeer illegaal, dus ik geef je geen linkjes... Ik raad het natuurlijk ook ten zeerste af om deze illegale praktijken te beoefenen. Maar het is wel een leuk programma.

buuck
1 mei 2006, 09:51
Als je de normale toonladders kent (min/maj, harmonisch, melodisch enz..) En je weet de voortekens, en je weet hoe de toonladders klinken met die voortekens moet het geen probleem zijn. Kerktoonladders zijn gewoon toonladders met minder logica maar dezelfde voortekens. Earmaster is idd een heel goed programma. ik gebruik het ook voor gehoortraining.

LaurentB
2 mei 2006, 15:03
Kerktoonladders zijn in feite gewoon de noten van een majeurtoonladder, maar dan beginnend op een andere trap dan de eerste.
In het riedeltje "do re mi fa sol la si do" moet je in feite proberen te horen op welke trap de ladder begint, dan weet je ook welke toonladder je te pakken hebt.
Iets anders weet ik zo kort van te voren ook niet te verzinnen.

Oh, wacht, de toets is ook al geweest zie ik... Nou ja, voor het geval je hem over moet doen dan.

savecracker85
2 mei 2006, 16:40
Kerktoonladders zijn in feite gewoon de noten van een majeurtoonladder, maar dan beginnend op een andere trap dan de eerste.
In het riedeltje "do re mi fa sol la si do" moet je in feite proberen te horen op welke trap de ladder begint, dan weet je ook welke toonladder je te pakken hebt.
Iets anders weet ik zo kort van te voren ook niet te verzinnen.

Oh, wacht, de toets is ook al geweest zie ik... Nou ja, voor het geval je hem over moet doen dan.
wat je zegt klopt wel, tis alleen een beetje raar geformuleerd.. Als je zegt dat alles majeur is klinkt dat een beetje verwarrend aagezien A tot A bv een mineur ladder is..

zo onthoudt ik het altijd:
mixolydisch is als majeur alleen met verlaagde 7
lydisch is als majeur alleen met verhoogde 4

frygisch is als mineur alleen met verlaagde 2
dorisch is als mineur alleen met verhoogde 6

GuitarMaster
2 mei 2006, 18:46
zo onthoudt ik het altijd:
mixolydisch is als majeur alleen met verlaagde 7
lydisch is als majeur alleen met verhoogde 4

frygisch is als mineur alleen met verlaagde 2
dorisch is als mineur alleen met verhoogde 6

Zo doe ik het ook ja, gewoon tellen welke noot in de toonladder anders is dan in de normale majeurtoonladder en vervolgens kijken of deze noot verhoogd of verlaagd is.

LaurentB
13 juni 2006, 13:36
wat je zegt klopt wel, tis alleen een beetje raar geformuleerd.. Als je zegt dat alles majeur is klinkt dat een beetje verwarrend aagezien A tot A bv een mineur ladder is..

zo onthoudt ik het altijd:
mixolydisch is als majeur alleen met verlaagde 7
lydisch is als majeur alleen met verhoogde 4

frygisch is als mineur alleen met verlaagde 2
dorisch is als mineur alleen met verhoogde 6

Zo kun je het ook bekijken. Op deze manier heb je wel een beter idee van de 'klank' van de ladder, moet ik zeggen.

paulusdeBKB
13 juni 2006, 16:46
Maarre, heeft DTmaster zijn toets nou gehaald????