PDA

View Full Version : Wat doet een FX-loop?



nielzzz
29 april 2006, 12:06
Allemaal ingangen, uitgangen en zelfs een knop op mijn pedaal. "FX LOOP"...wat kan ik er mee?

Agent_Smith
29 april 2006, 13:24
de naam zegt het al.

nielsduursma
29 april 2006, 13:27
als je op de knop drukt, begint je fx te lopen.

nielzzz
29 april 2006, 13:36
lol , maar omdat ik dus wieletjes onder mijn stack heb merk ik er niets van dat lopen?

Jorikjet
29 april 2006, 14:01
FX na je voorversterker laten gaan, dus na de overdrive van je versterker (als ik het goed heb ;)).

zeppo
29 april 2006, 14:36
Nooit gebruikt, maar als ik het goed heb, kun je het signaal dat afkomstig is van je voorversterker naar een of meerdere externe apparaten sturen voordat je het weer terug laat komen voor de eindversterking.
Het signaal gaat weg, en komt terug, hence: loop

Scali
29 april 2006, 16:38
Inderdaad, daar hang je effecten in die na preamp/distortion komen, dus bv eq, phaser, flanger, chorus, delay, reverb.
Sommige loops zijn serieel, dat betekent dat het signaal compleet onderbroken wordt, en alleen via de loop loopt.
Andere loops zijn parallel, dat betekent dat de loop 'naast' het gewone signaal loopt. Dan mix je de effecten dus met het originele signaal. Dit geeft een iets 'puurder' signaal, maar het nadeel is dus dat het gewone signaal er altijd bij zit, dat is niet zo geschikt voor sommige effecten, zoals bv een tremolo-effect of een volumepedaal dat je als mastervolume wilt gebruiken. Je kunt immers het volume van het interne signaal van de versterker niet aanpassen in de loop.

Een luxe versterker (bv een Marshall 6100/6101 *kuch*) heeft een loop die zowel parallel als serieel te schakelen is.

nielzzz
29 april 2006, 17:16
oke, cool. dus daar hang ik al mijn pedaaltjes aan ipv van tussen mijn gitaar en mijn amp! Toch maar eens proberen dan. Thanx!

Marshall jcm2000 tsl100 is het, hoe kan ik zien of het parralel of serieel is?

nielsduursma
29 april 2006, 17:23
oke, cool. dus daar hang ik al mijn pedaaltjes aan ipv van tussen mijn gitaar en mijn amp! Toch maar eens proberen dan. Thanx!

Marshall jcm2000 tsl100 is het, hoe kan ik zien of het parralel of serieel is?

wel de pedaaltjes die goed klinken in de loop hè!

Scali
29 april 2006, 17:24
oke, cool. dus daar hang ik al mijn pedaaltjes aan ipv van tussen mijn gitaar en mijn amp! Toch maar eens proberen dan. Thanx!

Niet AL je pedaaltjes, alleen degenen die het best achter de preamp/distortion werken, zoals chorus, phaser, flanger, delay, reverb etc.
Bepaalde pedaaltjes moeten of kunnen beter voor de preamp, zoals bv een wah, compressor, booster/overdrive/distortion.


Marshall jcm2000 tsl100 is het, hoe kan ik zien of het parralel of serieel is?

Dat staat in de handleiding.
Daar staat dat de FX-mix knop op 0 helemaal 'dry' is, van 1-9 parallel mixt, en op 10 een volledig seriele lus oplevert. Dus je hebt allebei, luxe :)

nielzzz
29 april 2006, 17:32
wauw!! Ongelooflijk! Ik heb een luxe amp! Bedankt voor de info. ben ik weer wat wijzer in de amp wereld!

Agent_Smith
30 april 2006, 09:46
wauw!! Ongelooflijk! Ik heb een luxe amp! Bedankt voor de info. ben ik weer wat wijzer in de amp wereld!

Jaja, maar het kan nog luxer! Mijn jcm600 (*ook kuch*) heeft een seriele EN een parallel loop. Wat dacht je daar dan van!

Dude
30 april 2006, 12:31
@ nielzzzz


probeer eens een EQ pedaal in je FX loop te zetten, das tof. Heb je er instant een 4e kanaal bij !!!

Ik gebruik dat meestal om mn slag geluid op het crunch kanaal wat dikker te maken, boss GE7 in die fx loop standaard aan in een omgekeerd V tje. Klinkt super

AART
30 april 2006, 12:53
met een eq kan je zelfs van een medium gain/hi gain versterker met een redelijke vintage voicing een moderne metalamp met metalvoicing maken.

vester86
30 april 2006, 21:10
dan moet ie er toch juist VOOR, als in gainboost?? anders heb je gewoon hetzelfde kanaal als je aan hebt, alleen dan eventueel harder en met wat andere toonregeling. maar niet meer gain

DarknessAwaits
30 april 2006, 21:33
EQ na de preamp is veel drastischer in het veranderen van het karakter. Dus 't is maar net wat je wilt.

vester86
30 april 2006, 21:50
ja klopt, maar qua gain niet. een 4e kanaal asocieer ik met meer gain, maar dat zal wel aan mij liggen

renier
30 april 2006, 23:49
dan moet ie er toch juist VOOR, als in gainboost?? anders heb je gewoon hetzelfde kanaal als je aan hebt, alleen dan eventueel harder en met wat andere toonregeling. maar niet meer gain

waar staat dat een extra kanaal meer gain moet hebben?

een eq voor de pre-amp vindt ik persoonlijk klote. wanneer je ingangssignaal niet goed is, heb je de verkeerde gitaar of de verkeerde effecten. de toon "shapen kun je het beste zo laat mogelijk in de keten hebben. voor meer gain zijn er boosters.

in de effectloop is echt super. enorm flexibel en erg handig wanneer je op verschillende plekken speelt, met verschillende muzikanten. je kunt je hele sound zo aanpassen.