PDA

View Full Version : Vraag over wax-dipped Burstbucker elementen



ruezzz
29 april 2006, 09:27
Ik heb een Epiphone Korina Explorer gekocht (heb hem helaas nog niet binnen omdat de bijbehorende koffer nog niet op voorraad was...)
Daarbij heb via gitaarmarkt 2 Gibson Burstbuckers gescoord.
Deze hebben een vintage nickel cover.
De Explorer heeft origineel gold covers en gold hardware.

Even los van de discussie of dat gold nou wel of niet mooi is: ik twijfel even of ik die gold covers op de Burstbuckers zal zetten.
Maar, als het goed is zijn ze wax-dipped, dus kleeft dat hele spul dan niet aan elkaar? Of is dat alleen de soldeer losmaken en overzetten?
Of moet de hele wax eraf? En heeft dat invloed op de sound?

piezo
29 april 2006, 10:03
1) De burstbuckers PRO zijn wèl "ge-waxpotted", burstbuckers #1,#2,#3 niet.
2) De kapjes-soldeer moet je mechanisch verwijderen: steeds laagjes wegsnijden met een Stanleymes of zo. Met een soldeerbout is riskant en - geloof het of niet - veel meer werk.
3) Mochten de kapjes door de wax vervolgens niet gemakkelijk loskomen, dan kun je ze even verwarmen met een föhn of een strijkijzer in een lage stand.

ruezzz
29 april 2006, 11:15
OK thanx, als het goed is krijg ik een Burstbucker 1 en 2.

En hoe krijg je die kapjes er weer op? Wel solderen lijkt me?

Agent_Smith
29 april 2006, 13:22
1) De burstbuckers PRO zijn wèl "ge-waxpotted", burstbuckers #1,#2,#3 niet.
2) De kapjes-soldeer moet je mechanisch verwijderen: steeds laagjes wegsnijden met een Stanleymes of zo. Met een soldeerbout is riskant en - geloof het of niet - veel meer werk.
3) Mochten de kapjes door de wax vervolgens niet gemakkelijk loskomen, dan kun je ze even verwarmen met een föhn of een strijkijzer in een lage stand.

Je kunt de kapjes gewoon los solderen hoor. Geen enkel probleem.

piezo
29 april 2006, 13:26
O, jij hebt dus blijkbaar die "relic" burstbuckers gekocht. Ik wilde wel een setje #1 en #2 maar niet gerelicte.

Kapjes er weer op doe je bij voorkeur met een normale soldeerbout (= niet voor electronica dus) van zowat 40 Watt, met een dikke stift:
- de plaats waar de soldeer moet hechten netjes van soldeerresten ontdoen en iets opschuren
- kapjes met een klem en houten blokjes zo vast aandrukken dat de lange zijden mooi tegen de grondplaat aanliggen
- langs de lange zijden een rechte draad harskern soldeer (diam. 1,5 mm) mooi in het randje leggen
- SNEL met de hete bout smelten
- desnoods hier en daar snel even bijwerken
- klaar

piezo
29 april 2006, 13:41
Je kunt de kapjes gewoon los solderen hoor. Geen enkel probleem.

Toen ik nog niet beter wist deed ik het ook met een soldeerbout. Eerst zelfs nog met een wrik-instrumentje erbij (dat dàt nooit ècht fout is gegaan is een wonder), later met pompje en/of litze. Het kàn dus wel maar mechanisch verwijderen vind ik sneller en veel veiliger. En een Stanleymes heeft vrijwel iedereen wel, vandaar.