PDA

View Full Version : jeugdliefde gekocht: Zoom 9030 met 8050



paulusdeBKB
29 april 2006, 00:19
Er was eens, lang geleden, een jongetje dat werkte in een muziekwinkel op koopavond en op zaterdag. Dat jongetje was ik. Elke week gitaren uitproberen, stemmen, versterkers checken en effecten. Feest!

Een van de apparaten die we in de winkel hadden en die ik nevernooitniet had kunnen betalen toen, was de Zoom 9030 FX-processor, samen met het 8050 floorboard. Destijds samen iets van 1700 gulden ofzo? Ik wilde dat ding enorm graag omdat hij goed klonk en er cool uitzag.

Anyway... bijna 15 jaar later heb ik er 1! Net opgehaald uit nostalgische overwegingen en jammer genoeg nu geen tijd om ermee te spelen (koninginnenacht: ik ga aan de zuip). Maar heeft iemand anders op het forum hem ook? En gebruiken jullie hem nog?

edit wegens typo

Scali
29 april 2006, 00:32
Niet helemaal... Ik heb een Zoom 8080, die ik nog dagelijks gebruik. Is wel familie van de 9030 en 9050, zelfde kenmerkende blauwe display en de 4 draaiknopjes ernaast. Maar dan dus wel in een floorboard gebouwd, en gebaseerd op de nieuwere ZFX-2 chips. Beetje de opvolger van de 9030 en 9050.
En de G9.2tt is dus onderweg... ZFX-3 chip, eindelijk een opvolger :)

paulusdeBKB
29 april 2006, 12:43
Ik heb hem gisteren toch nog even aangehad en ik word er wel blij van :) De effecten zelf zijn eigenlijk niet veel slechter dan van mijn Intellifex, alleen aan dynamiek lever ik wel iets in. Hoeveel, dat ga ik komende week eens fijn uitzoeken.

Ik zit nu wel met het probleem dat ik echt te veel spullen heb maar eigenlijk niets wil wegdoen:

- Yamaha DG-Stomp
- Zoom 9030
- Behringer V-Amp
- Rocktron Voodu Valve
- Rocktron Intellifex
- MESA V-Twin
- Koch Pedaltone

En dan mijn versterkers nog:
- Hotrod Deville 4x10
- Marshall 50W buizentop
- stereo velocity120 met speakers

heb me vorig weekend al kostelijk vermaakt met het aansluiten van alles op alles. Met die Zoom in huis kan ik weer opnieuw beginnen geloof ik.

@Scali: die 8080 is ook een gaaf ding ja. Destijds het beste wat je kon kopen qua floorbased als je het mij vraagt. Ben erg benieuwd naar je directe vergelijking.

nielsduursma
29 april 2006, 12:53
ik denk zo aan je spulletjes te zien dat je die v-amp wel weg kan doen. kan je voor het geld weer een ander hebbedingetje kopen.

Scali
29 april 2006, 15:30
Ik heb hem gisteren toch nog even aangehad en ik word er wel blij van :) De effecten zelf zijn eigenlijk niet veel slechter dan van mijn Intellifex, alleen aan dynamiek lever ik wel iets in. Hoeveel, dat ga ik komende week eens fijn uitzoeken.

Ja, de 9030 en 9050 waren maar 16 bit, 44.1 KHz, en natuurlijk nog erg primitieve technologie vergeleken met wat er vandaag te krijgen is... Maar toch wisten ze er bij Zoom altijd muzikaal klinkende effecten uit te krijgen, ook al was de kwaliteit nog niet perfect.
Mijn 8080 heeft een 18-bit A/D-converter en 20-bit D/A-converter, dus dat is al iets beter, maar nog steeds wat beperkt. Al vind ik toch dat de tone en dynamiek van m'n Marshall toch behoorlijk overeind blijft met de 8080 ertussen. En vooral het effect dat bv de chorus, delay of reverb van de 8080 hebben, die maken een hoop goed.


@Scali: die 8080 is ook een gaaf ding ja. Destijds het beste wat je kon kopen qua floorbased als je het mij vraagt. Ben erg benieuwd naar je directe vergelijking.

Ja, destijds was het echt cutting-edge, mede daarom gebruik ik hem al zo lang. Er was eigenlijk nauwelijks beter te koop, al die jaren. Eigenlijk gebruik ik hem pas een paar maanden echt goed, nu ik dus die Marshall 6101 heb, waardoor ik ook de midi-switching en 4-kabelmethode kan gebruiken.
De G9.2tt is wederom het beste wat er te koop is qua floorboard, de meeste concurrenten bieden geen features als 3 expressiepedalen, midi control, externe loop of 24/96 processing.
Jammer dat Zoom alleen nooit de erkenning heeft gekregen die het verdient.
We zullen het binnenkort horen, hoop ik :)

paulusdeBKB
1 mei 2006, 14:36
Ik heb mijn Zoompje gisteren even stereo aangesloten op een Velocity 120 en twee Velocity 112, samen met mijn V-Twin. Helemaal Back to the 80's! De dynamiek valt me toch wel tegen maar de weirde effecten maken het helemaal goed! Ik ga hem deze week even fatsoenlijk inregelen en dan de Zoom in 1 van de loops van mijn Boss selector hangen. Joy joy joy!

Verder blijkt de 8050 footcontroller onverwacht handig: hij is maar de helft zo groot als mijn FC200 en dat is wel zo prettig. Het werd wel erg druk voor mijn tenen...

Scali
2 mei 2006, 10:44
Met dynamiek, bedoel je dan de distortions, of de effecten in het algemeen?
De distortions zijn bij m'n 8080 ook wat vlak... De crunch-geluiden zijn daardoor niet echt geweldig, hoewel er wel wat van te maken is... Maar bij de hi-gain geluiden vind ik hem juist fantastisch klinken. Die zijn heel strak en gecompressed, en iedere noot knalt er echt uit. Krijg ik echt van die Steve Lukather-achtige lead-geluiden uit, en dat zonder EMG-elementen.

paulusdeBKB
2 mei 2006, 10:56
Ja, ik bedoel de sound in het algemeen. Dat de oversturingssectie niet top of the bill is, dat wisten we al toch? En idd, zwaar overstuurd klinkt het allemaal weer wel ok, maar dan doet de dynamiek er ook minder toe.

duckman
2 mei 2006, 12:56
ik vond het toen ook zo'n tegek effect.
Hij had een preset van het "twin peaks' geluidje ,erg creepy.

Zoom heeft zichzelf toe nde das omgedaan met die goedkope multi effecten.De duurde en de losse pedalen waren zeer ok.

Scali
2 mei 2006, 15:41
Zoom heeft zichzelf toe nde das omgedaan met die goedkope multi effecten.De duurde en de losse pedalen waren zeer ok.

Ja ach, ik ben ze erg dankbaar voor die goedkope effecten. Mijn eerste multifx was de 505. Beviel me uitstekend, en ik heb een enorme vooruitgang geboekt in m'n ontwikkeling doordat ik met die 505 heel veel geluiden na kon bootsen en vele stijlen spelen. En het klonk allemaal ook nog behoorlijk professioneel, zeker vergeleken met de oefenversterkertjes waar ik destijds op speelde, met de meest walgelijke distortions.

Voor mij was het dus logisch om bij Zoom te blijven toen ik een duurdere multifx ging kopen, en de 8080 was ook daadwerkelijk een van de beste multifx die er te koop waren destijds, zo niet de allerbeste.

Helaas was de 505 voor anderen vooral een leuk excuus om Zoom af te zeiken (wat niet reeel is, gezien de prijs en doelgroep van de 505), en niet (of niet objectief) naar hun betere apparaten te kijken.

Beetje jammer, Zoom heeft nu een slechte naam, die ze absoluut niet vedienen.
Omgekeerd vind ik juist dat Boss een goede naam heeft die ze absoluut niet verdienen. Hun losse pedaaltjes zijn wel aardig, maar hun multifx vind ik bedroevend slecht.

Ik zou vandaag de dag nog steeds zonder problemen met een Zoom 505 het podium op durven gaan, het klinkt goed genoeg om de aandacht niet af te leiden. Dat kan ik niet bij ieder optreden zeggen, ook al hebben ze dan dure/luxe apparatuur.

paulusdeBKB
2 mei 2006, 15:49
Zo zie je maar weer dat het apparaat zelf er niet zo veel toe doet. WAT je er mee doet des te meer!

En inderdaad: de slechte naam van Zoom is absoluut onverdiend. Hun eerste product (de 9002?) was revolutionair en die professionele galm die ze later uitbrachten klonk echt als een klok. Maarja, als er geen Lexicon op staat dan kan het niets zijn, lijken veel mensen te denken.

Scali
2 mei 2006, 15:57
Grappig genoeg speelt Hank Marvin van The Shadows ook met een Zoom reverb. Gelukkig is niet iedereen zo bevooroordeeld.
Ik heb ook hier ergens een oude Guitar World met een review van de 9030, en daar werd Zoom ook al geroemd om de geweldige delays en reverbs, en ook bij mijn 8080 vind ik ze super (en ja, ik heb ook een Lexicon MPX100, en die gebruik ik niet, want de 8080 vind ik beter).

yanto
3 mei 2006, 09:56
Heb zelf jaren met de 9150 gespeeld. Een heel veelzijdig apparaat en de geluiden waren erg goed. De distortion had idd beter gekund maar de effecten zijn zeker de moeite waard. Doen zeker niet onder voor andere effectapparaten.

Scali
3 mei 2006, 10:00
De distortion had idd beter gekund

Ja, het is maar waar je mee vergelijkt. Bij een goede buizenamp haalden die oude Zooms het niet, maar als je vergeleek met andere multifx uit die tijd, was het verschil niet groot, al die transistordistortions waren een beetje 'droog' destijds. Zelfs die Digitechs die een buisje gebruikten, vond ik nog niet echt geweldig klinken. Ik had zelf ook een Boss OS-2 pedaal, maar die vond ik zelfs minder dan m'n Zoom.
Tegenwoordig is het een stuk beter gesteld, met modeling voor de distortion in multifx.

paulusdeBKB
3 mei 2006, 18:13
Heb vandaag een beetje lopen klooien met mijn 9030 in een stereo-opstelling en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met de kwaliteit van de delays en de reverb. De modulaties zijn ook oke en de special effects zijn leuk (daar wilde ik hem vooral voor hebben). Nou moet ik alleen nog gaan verzinnen hoe ik het allemaal moet gaan aansluiten op een manier die live ook nog werkbaar is.

matto
5 mei 2006, 20:58
Ik heb ook zo'n soort ervaring met de Roland gp8 dat is ook typisch een apparaat dat ik altijd goed heb gevonden.