PDA

View Full Version : Variax 500 linkshandig ombouwen naar rechtshandige gitaar



Noid
28 april 2006, 15:33
Die variax gitaren van Line6 zijn interessant. Veel geluiden waaronder ook goede acoustische. Ideaal in m'n band: 1 gitaar mee en tijdens het spelen niet snel moeten omwisselen. Daarnaast zijn die dingen ook ideaal voor opnemen, omdat ze geen omgevingsruis oppikken.

Maar mooi vind ik ze niet en het gaat alleen om de electronica. Jeff Millers werk (http://www.guitaristjeffmiller.com/guitars.htm)gaf mij het idee: ik stop ook de electronica van een Variax in een andere gitaar. Via Ebay in duitsland een splinternieuwe Variax 500 lefty gescoord voor ongeveer E 300,-. Komt dat ding binnen, mijn vriendin "wat moet je met een lefty?" ik "oh gekocht om meteen te slopen ... :rockon:

Ik ben rechtshandig, en toen ik dat ding rechtshandig ging besnaren kwam ik erachter dat dat tot problemen leidde: de gitaren klonken uit fase, sommige snaren klonken slecht, de 12 snarige modellen leken nergens meer naar:dontgeti:. In het topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=876951#post876951) van Dirk Wagenaar heb ik het hier over gehad. Line6 gemailed en gesurfd op het internet om te kijken wat hier aan te doen valt. Nog geen reactie van Line 6, maar wel dit plaatje tegengekomen:
http://www.vettaville.com/photos/Variax/Flex%20Cable%20Closeup.jpg
Aangezien die oranje kabel dus links en rechts de massa heeft en de overige kabels dus van de piezo's zijn, leek het mij mogelijk om hem gewoon om te draaien. Dat was ook meteen de oplossing (oh ja, en weg 24 maanden garantie natuurlijk :D). Dit kabeltje omgedraaid op het punt waar het het moederboard binnenkomt en nu klinkt de gitaar goed.

Het vervolg wordt dat ik de variax spullen inbouw in een Hohner Revelation RTX met 24 frets en een tremolo. Die tremolo wordt nu het kritische punt: het is een Wilkinson tremolo en ik zal er gaten in moeten boren voor de draadjes van de piezo. Ook moeten de studs van de hohner vervangen worden met die van de line 6, hopen dat het past. Ook moet die oranje "printplaat" erin, zonder dat ie bij tremelogebruik tegen de body geplet wordt. Tevens moet er wat extra ruimte in de hohner komen om de boel in te bouwen. Ik zal foto's maken van het inbouwen van de line6 spullen in de hohner en dat hier publiceren.

Dirk W
28 april 2006, 18:39
Hartstikke leuk dat je er ook eentje ombouwt!
Maar hoe ga je de piezo's monteren op een wilkinson tremolo? Of is het een normaal model van wilkinson?
Veel succes iig

Noid
28 april 2006, 19:05
Hartstikke leuk dat je er ook eentje ombouwt!
Maar hoe ga je de piezo's monteren op een wilkinson tremolo? Of is het een normaal model van wilkinson?
Veel succes iig

Bedankt voor je reactie, nu hoef ik straks niet meer jaloers te zijn op jouw mooie varicaster :).

De tremolo is een wilkinson vs100g geloof ik en nee, dat lijkt niet meteen goed te gaan passen ...
http://www.fake58.co.uk/images/SB_5310-002%20Wilkinson%20VS100.jpg

G.G.
29 april 2006, 08:54
Misschien een adapterplaatje laten frezen voor tussen de trem en het blok welke de ieze alleen raakt op plekken waar dat mogelijk is. Moet te doen zijn bij een goeie cnc frezer.

Dan iets langere boutjes door de bodemplaat en eventueel het blok iets inkorten.

Dirk W
29 april 2006, 10:04
Hoe wou je dat dan gaan doen met die trem? :confused:
Je kan wilkinson piezo saddles kopen bij graphtech, maar dat kost je snel 200 euro.
Je kan ook de saddles aanpassen zodat de piezo's erin kunnen. Het is volgens mij erg lastig.
Hier kun je zien hoe k9vap (weet niet hoe hij echt heet) dat gedaan heeft:
zie foto: (http://webzoom.freewebs.com/k9vap/headless3.jpg)

Noid
29 april 2006, 21:46
Hoe wou je dat dan gaan doen met die trem? :confused:
Je kan wilkinson piezo saddles kopen bij graphtech, maar dat kost je snel 200 euro.
Je kan ook de saddles aanpassen zodat de piezo's erin kunnen. Het is volgens mij erg lastig.
Hier kun je zien hoe k9vap (weet niet hoe hij echt heet) dat gedaan heeft:
zie foto: (http://webzoom.freewebs.com/k9vap/headless3.jpg)

Yep, je hebt gelijk: gisteravond enthousiast begonnen met demonteren en passen en meten, om er achter te komen dat 't echt niet ging lukken. Ik wou de saddels van de Variax op de wilkinson zetten, maar dat past niet. Aanpassingen aan zowel de saddels als de tremelo leken me beide niet verstandig: bij aanpassingen aan de trem zou er te weinig materiaal overblijven, de studs aanpassen zou nog steeds betekenen dat het gewoon niet zou werken met het principe van de wilkinson ...
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/compilatie1.jpg
Ik wist niet dat Wilkinson Piezo saddles 200 E kosten! De best oplossing lijkt me een hipshot te monteren (net zoals o.a. jij ook gedaan hebt). Maar ik kan ook afstappen van de Hohner: 'k heb bij een vriend een strat liggen waar een tremolo op zit, waar naar ik denk de saddles wel op passen (alleen die vriend woont zo'n 130 km verderop, dus ik heb hem even gemailed met de vraag om een foto-tje van die trem te maken).

Ik speel komende week dus nog waarschijnlijk gewoon op de linkshandige variax :)

Noid
30 april 2006, 22:49
Zouden deze wilkinson piezo (http://www.guitarelectronics.com/product/GTG8200) saddles aan te sluiten zijn op de variax?

Dirk W
1 mei 2006, 08:37
Hetlijkt me wel ja! Ik zag op de graphtech site iets van 130 dollar staan, dus ik dacht k schat het even ruim in... (verzending, invoerkosten). Nu ik erover nadenk ik het best wel erg ruim ingeschat ja :confused: Dat zijn in principe dezelfde piezo's waar ik het over had.
Er is op channel 6 veel gesproken over of graphtech saddles het geluid veranderen. De meesten zijn van mening dat het er beter op wordt. Maar als je iets nieuws heb dan vindt je het al snel geweldig.
Veel succes iig

Noid
19 mei 2006, 09:54
I.v.m. het goede weer van de afgelopen dagen ben ik in m'n vrije tijd een dakkapel aan het renoveren. Daardoor heb ik weinig tijd voor gitaarspelen, laat staan het verbouwen van een gitaar. Als ik even tijd had pakte ik die Variax wel, maar omdat ie linkshandig is zit de plug boven en dat irriteerde me enorm (kramp in de schouder). Nu heb ik hier nog een oude Les Paul achtige body liggen en door het onderwerp: bouw een PRS quick & dirty dacht ik: waarom ook niet, moet lukken in 1 avondje ...

Een beetje meten, boren, zagen en frezen:
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/compai.jpg
En dan is dit het resultaat.

http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG6949a.jpg
Speelt niet gek.

Echter wel erg quick en dirty gebouwd. Omdat de snaren nu niet door de body lopen, kan ik ze ook niet intoneren, omdat de stelschroeven te dicht tegen de snarenhouder aan zitten. Dus ik haal hem nog even weer uit elkaar en pas nog wat dingen aan, dan kan ik in ieder geval wat beter met de variax spelen, totdat ik die graptech dingen besteld heb.

Dirk W
19 mei 2006, 10:00
whahaha dat is nog eens quick and dirty! Leuk. Tziet er niet echt jofel uit maar het gaat om het idee.

oneass
19 mei 2006, 10:17
heej, leuk gedaan! Ik was zo'n beetje aan 't denken... wat ben je van plan met die les paul body als je je piezo-saddles hebt ontvangen? Misschien ben ik wel geďnteresseerd... :cooler:

DarknessAwaits
19 mei 2006, 10:53
Te gek! Als je het nog een beetje netjes overdoet en alle gaten vult, nieuwe laklaag heb je een hele unieke gitaar.

Noid
19 mei 2006, 23:05
Muahhaha Quick & Dirty it should be!. Intonatieprobleem opgelost zonder de boel los te hoeven halen en 6 gaten in de body te boren voor de snaren. Ik had ergens van een oude acoustische bak nog een snarenhouder liggen:
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG6951.jpg

@ Dirk: dank je, 't is natuurlijk maar tijdelijk die hohner gaat nog wel gebeuren.
@ oneass: ik denk dat ik die variax hals er op laat en er passieve EMG's die ik nog heb liggen in gooi.
@ DA: ja, ik begrijp wat je bedoelt, maar uniek is ie al en omdat quick & dirty het doel is maak ik 't niet strakker. 't heeft ook wel wat "relic' zo.

oneass
19 mei 2006, 23:19
cool!! :cooler:
Nu nog fake chrome pickup-covers erop, en klaar! Of is dat weer niet quick en dirty genoeg? ;)

De reden waarom ik vroeg wat je van plan was met de body, is dat ik ook graag een transplant zou willen doen, maar ik kan niet frezen (en ik ken ook niemand die dat kan :( ). Op deze manier zou het wel makkelijk geweest zijn!

Noid
20 mei 2006, 19:43
cool!! :cooler:
Nu nog fake chrome pickup-covers erop, en klaar! Of is dat weer niet quick en dirty genoeg? ;)

De reden waarom ik vroeg wat je van plan was met de body, is dat ik ook graag een transplant zou willen doen, maar ik kan niet frezen (en ik ken ook niemand die dat kan :( ). Op deze manier zou het wel makkelijk geweest zijn!

Aha, dus je hebt ook een variax? Heb je al een slachtoffer voor de transplant (body ruilen met die van mij t.z.t. misschien?) Woon je in de buurt (ik= Deventer) misschien kan ik je anders wel even helpen met dat frezen.

oneass
21 mei 2006, 15:26
Nee, ik heb nog helemaal niets... :roll: , maar ik was eigenlijk van plan om vrij binnenkort (zoals in, morgen of overmorgen) een v300 te kopen. Maar toen zag ik dus jouw bericht, en dacht ik van, he, misschien moet ik ook maar een linkshandige v500 (ze zijn wel goedkoop nu in Duitsland!) kopen, en meteen een transplant doen...

En ik woon helaas niet echt in de buurt, nee: ik woon in Gent (belgië dus)... maar wel alleszins bedankt voor het aanbod!

oneass
22 mei 2006, 22:09
ik was eigenlijk van plan om vrij binnenkort (zoals in, morgen of overmorgen) een v300 te kopen

Vandaag gekocht! 't is wel wat off topic, maar ik wou het effe kwijt :D

Noid
22 mei 2006, 22:24
Gefeliciteerd: je hebt een rechtshandig v300 gekocht neem ik aan? Dan is een transplant (zolang je rechtshandig bent) natuurlijk ook niet meteen nodig. Let trouwens wel op bij een transplant: de tone/volume/instrumentkeuze knoppen van de v300 zitten anders in elkaar (is 1 unit) dan bij de v500 en 700.

oneass
22 mei 2006, 22:37
ik heb inderdaad een rechtshandige 300 gekocht. Ik denk dat ik voorlopig geen transplant zal doen: die zwarte v300 is eigenlijk nog niet zo heel erg lelijk, en vreemd genoeg is de neck een plezier om te bespelen! :eek: Alleen de re-snaar rammelt een beetje, maar ik heb ook nog helemaal niets afgesteld (te druk bezig met spelen :satisfie: ).
't Is wel effe wennen: 't is m'n eerste elektrische zonder tremolo... Nochtans ontstemt ie wel sneller (ligt deels aan de snaren, denk ik)...

Ik weet dat de 300-elektronica in zo'n metalen behuizing zit, ja, maar er zijn ook wel mensen die die daar uit weten te halen. Maar zoals ik al zei is een transplant niet voor meteen - tenzij ik toch weer 'n tremolo wil, maar dan wordt het moeilijk. En dat brengt ons meteen weer ontopic ;) : heb je die ghost-saddles al besteld?

oneass
23 mei 2006, 13:37
tja, ik heb al problemen, bekijk de foto maar eens:

http://www.wannes.gonnissen.com/slic/variaxhals.jpg

Dat viel er gewoon plots af :o .

Mattia
23 mei 2006, 13:45
Gewoon teruglijmen.

vester86
23 mei 2006, 18:47
aan die kant niet zo erg, zo hoog kom je toch eigenlijk nooit op je lage snaren...

ziet er natuurlijk wel rottig uit!

oneass
23 mei 2006, 19:02
zelfs al zou ik zo hoog komen, dan nog kan het geen kwaad, want het is ná de laatste fret. Maar ik heb het al even laten weten aan de mensen van de gitaarwinkel, en zij hebben contact opgenomen met line6 en de gitaar zal vervangen worden. Nu hoop ik wel dat die vervanging even lekker speelt... (anderzijds hoop ik ook dat daarbij de re-snaar NIET buzzt - het is toch niet de bedoeling dat élk model klinkt als een sitar... :hippie: ).



woeps, ik heb een beetje de indruk dat ik dit topic heb gehijackt... :sssh:

Dirk W
23 mei 2006, 19:28
best wel ja :P begin een eigen topic, is niet zoveel moeite hoor.

Noid
23 mei 2006, 23:56
zelfs al zou ik zo hoog komen, dan nog kan het geen kwaad, want het is ná de laatste fret. Maar ik heb het al even laten weten aan de mensen van de gitaarwinkel, en zij hebben contact opgenomen met line6 en de gitaar zal vervangen worden. Nu hoop ik wel dat die vervanging even lekker speelt... (anderzijds hoop ik ook dat daarbij de re-snaar NIET buzzt - het is toch niet de bedoeling dat élk model klinkt als een sitar... :hippie: ).



woeps, ik heb een beetje de indruk dat ik dit topic heb gehijackt... :sssh:

Krijg je een nieuwe gitaar, of een nieuwe neck? En neeh het klopt dat snaren niet hoeven (en bij een nieuwe gitaar na een goede afstelling: niet mogen) buzzzen.

Dat je het topic hijackt is niet erg hoor.

M.b.t. het bestellen van die Wilkinson Piezo saddles: nee is er nog niet van gekomen. Ik wil nu namelijk graag een Pod XT live omdat die goed communiceert met de gitaar. Dat gaat me dus weer flink geld kosten. Dus ik ben wat ander gitaarspul aan het verkopen, om genoeg geld vrij te maken voor eerst de POD XT live en daarna die saddles.

oneass
24 mei 2006, 00:07
ik veronderstel een nieuwe gitaar. Veel maakt het niet uit eigenlijk, lijkt me.
Dat buzzen, tja, het lijkt me ergens een te hoge fret (rond de 15e denk ik), maar ik ga er maar gewoon afblijven en hopen dat de nieuwe me bevalt (ben wel benieuwd hoe lang dat zal duren eer ik die krijg)...
Voor de rest heb ik er wel al veel plezier aan beleefd :) . En nu ga ik ophouden over mijn variax, want ze is niet linkshandig, geen 500, en ze wordt niet 'getransplanteerd'. Bijna volledig offtopic dus :satisfie: