PDA

View Full Version : De Ibanez tube screamer



NirvAnaFan15
28 april 2006, 15:04
Beste forum bezoekers!

Ik bespeel een London city buizen bak en gebruik de effecten van een boss me 50. De distursions daarvan zijn niet helemaal mijn ding...

Ik ben al een tijdje opzoek naar een pedaal waarmee ik het ac/dc - normaal - jovink geluid krijgen kan. Nou hoorde ik van een kennis dat de tube screamer iets voor mij zou kunnen zijn..

Zijn er mensen die de tube screamer bezitten en dit kunnen bevestigen?
Graag jullie ervaring

Hardstikke bedankt,

Pieter

Bram+
28 april 2006, 15:14
In principe is de tubescreamer inderdaad zeer OK en inderdaad geschikt voor wat jij noemt. De enige maar is dat er tegenwoordig bouwers zijn die een betere 'tubescreamer' bouwen dan Ibanez zelf (hoewel dat enigszins subjectief is dus).
Ik gebruik zelf de MI Audio Blues Pro als 'tubescreamer', en die vind ik zelf beter dan de modernere Ibanez-pedaaltjes, en kost zowat de helft. www.miaudio.com

Een ander veelgenoemd merk is Maxon (www.maxonfx.com). Maxon heeft volgens mij ook het een en ander betekend bij de ontwikkeling van de originele tubescreamer, dus zo vergezocht is het niet. Klinkt volgens sommigen ook beter dan de huidige Ibanez-pedaaltjes.

Wicked Willy
28 april 2006, 15:37
Maxon is ook het overwegen waard.

Nitefly7
28 april 2006, 15:56
of een Fulltone Fulldrive II (vind je tegenwoordig erg veel 2ehands om de een of andere maffe reden (die blauwe MI trouwens ook...)

FD schijnt iets 'warmer' te zijn dan een TS

Lord Abortion
28 april 2006, 16:40
Ik ga morgen bij de winkel mijn Maxon OD808 oppikken. Is in principe de originele versie van de TS808, de oertubescreamer zeg maar. Naar het schijnt is de reissue van Ibanez daar niet meer identiek aan, en die Maxon dus wel. Maar hoedanook, tussen alle TS-klonen zitten ook geen werelden van verschil hoor. Het zijn eerder een heleboel subtiele nuances.

Bram+
28 april 2006, 17:34
Behalve dat de Ibanez dan weer een klap duurder is, en de meerprijs niet echt waard is.

Mitch
28 april 2006, 18:05
Anders, maar erg goed: Boss OD3, BD2. BartL heeft volgens mij zijn gemodde Ibanez MS10 te koop staan, da's ook een erg lekker scheurijzer.

Michael AE
28 april 2006, 21:14
Ik heb net vandaag een Maxon od808 gekocht, en die is echt fantastisch. Het verschil tussen mijn ts9 en die 808 is niet echt wereldschokkend te noemen, maar de 808 heeft net even meer kloten en iets minder mids. Hij is ook iets "smoother". Ik vond mijn ts9 al geniaal, maar dit ding is net even een stap beter. Toch was mijn ts9 geen slechte deal voor 40 euro nieuw.

zoon van Piet
30 april 2006, 15:23
Ik vraag me af of de Tubescreamer danwel een van haar vele varianten de oplossing is in dit geval. Begrijp me goed: ik ben een TS-fanaat en heb een hele zooi TS-en. EEn discussie over de pro's en con's van al die clonen of uitvoeringen vind ik hartstikke leuk.

Maar voor stevig gitaarwerk a la normaal/acdc zou ik toch iest anders nemen dan de tubescreamer. Te beginnen met de SD-9 Sonic Distortion, of een RAT of de DOD250... allemaal met net wat meer gruis en laag dan de TS.

Bram+
30 april 2006, 15:51
Nouja, Agnus Young gebruikt eigenlijk helemaal geen pedaaltjes, dus ik zou voor AC/DC juist wel een zo transparant mogelijke overdrive nemen.

robert-gitarist
30 april 2006, 18:28
Ik vraag me af of de Tubescreamer danwel een van haar vele varianten de oplossing is in dit geval. Begrijp me goed: ik ben een TS-fanaat en heb een hele zooi TS-en. EEn discussie over de pro's en con's van al die clonen of uitvoeringen vind ik hartstikke leuk.

Maar voor stevig gitaarwerk a la normaal/acdc zou ik toch iest anders nemen dan de tubescreamer. Te beginnen met de SD-9 Sonic Distortion, of een RAT of de DOD250... allemaal met net wat meer gruis en laag dan de TS.

Of kijk eens na Boss..Die heeft erg goeie er tussen zitten: OD-1,SD-1,SD-2,OD-3...ook super fijne pedalen en kosten ook de helft van een TS-9 ;)

Dirk_Hendrik
30 april 2006, 19:11
of wees een bikkel, verklaar jezelf los van modehype en koop een TS-5. Klinkt identiek en kost geen kut.

BartL
30 april 2006, 20:25
BartL heeft volgens mij zijn gemodde Ibanez MS10 te koop staan, da's ook een erg lekker scheurijzer.
Roger that...erg veelzijdig pedaal.

Ik gebruikte hem eerst als lichte overdrive. Mocht ik hem niet kwijtkomen, dan ga ik hem als volumeboost gebruiken. Maaruhm...heb nog wel wat te koop staan: UITZOEKEN! zou ik zeggen ;)

Edit: heb je verhaaltje nog eens gelezen. Voor AC/DC geluid zou ik inderdaad de MS-10 of Tubefactor eens proberen. Andere pedaal (die ik niet meer te koop heb): Ibanez TK-999. Ook erg goed.