PDA

View Full Version : Headless gitaren: love 'em or hate 'em?



Noid
28 april 2006, 13:28
Wat is het toch met headless gitaren: het lijkt er altijd op dat mensen er helemaal weg van zijn, of dat mensen ze niet kunnen luchten? 't zijn gewoon gitaren: snaren, hals, body, brug en stemechanieken. Al jaren heb ik een headless bass van Riverhead:
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG6004.jpg

Een ideaal ding, compact, niet te zwaar, superstabiel, met een te gekke sound, sustain en bespeelbaarheid en als je lekker staat te spelen voel je het ding over de hele lengte gewoon meetrillen. Da's erg fijn: wat de basversterker in je rug blaast voel je ook onder je handen gebeuren. Door de bodyvorm kun je er zittend ook goed mee spelen.

Ongeveer een half jaar geleden heb ik er een headless gitaar bij gekocht Hohner G2T:
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG6002.jpg
De elementen (EMG licentie) voldeden niet (te bassig), maar ik had nog twee dimarzio's liggen. Qua sustain en sound zou je niet zeggen dat dit zo'n kleine body is. Het Steinberger tremelosysteem vind ik erg goed en stemvast (kwestie van de boel gesmeerd houden). Qua bespeelbaarheid mis ik de body soms wel, vooral als ik solo's speel (bij tapping en zo) klem ik schijnbaar de body van mijn gitaar tegen mijn lichaam met mijn arm. En het halsje is wat aan de smalle kant: maar dat is persoonlijk. Door het uitklapbare steuntje is het ding ook zittend goed te bespelen. Bij deze mijn gitaren en ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere headless liefhebbers en haters :roll:.

http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG5768.jpg

Reigor
28 april 2006, 13:35
Ze zullen dan wel van goede kwaliteit zijn, ik vind ze hondslelijk (Nofi).

Magic Bean
28 april 2006, 13:49
Ik kan me herinneren dat Hans Lieberg op zo'n steinberger gitaar speelt in de vorm van een €! Voor de rest vind ik een V ook wel mooi zonder kop.
Maar die kleine bodies doen me niets...

MvdL
28 april 2006, 14:10
tsja, ik vind het uiteraard prima dat jij ze mooi vindt, maar om heel eerlijk te zijn vind ik ze ook echt spuuglelijk... Ik heb er echter nog nooit op gespeeld dus ben wel heel benieuwd hoe dat is. Als ik er een zie staan zal ik het zeker eens proberen (wie weet corrigeer ik daarna mijn mening ;))!

iwamoto
28 april 2006, 14:13
ik wil er wel graag een keer op spelen, ze lijken me vet, en ze zijn ook wel mooi vind ik, maare, ieder zn mening he :p

Rutger-peer
28 april 2006, 14:22
Inderdaad, ik vind ze niet mooi. Zoiezo niet met die vierkante body. Maar dat is natuurlijk jouw persoonlijke keuze. Ook koploze gitaren met "normale" body vind ik lelijk. Maar dat is natuurlijk een smaak-kwestie. Het zal ook vast wel verschillen qua geluid maar oke, als ik ook eens zo verfijnd bezig ga, dan ga ik ook uiteraard het geluid van zulke gitaren beluisteren.

Keesz
28 april 2006, 14:34
mooie dingen ja! moet alleen altijd erg hard lachen als iemand zegt ''lekker compact'' (zo'n headstock erbij is ook alweer zo'n dikke 8 centimeter he!!)

Ganjaman
28 april 2006, 14:44
mooie dingen ja! moet alleen altijd erg hard lachen als iemand zegt ''lekker compact'' (zo'n headstock erbij is ook alweer zo'n dikke 8 centimeter he!!)
wat voor gitaar heb jij dat je zo'n kleine headstock hebt?

ik zit erover te denken om ook eens een headless bass te kopen, maar onvoldoende liquide middelen

Alberto
28 april 2006, 15:19
Ik vind ze ook maar lelijk. Het ding is gewoon niet af :) je bouwt toch ook geen huis zonder dak... De sound zal wel ok zijn. Daar kan ik niet over oordelen.
Waar zitten de stemmechanieken btw?

X-Rated
28 april 2006, 15:41
Bij de brug lijkt mij. Je zet in feite de snaren er precies andersom op dan bij een gewone gitaar. Daar zitten de ringetjes in de brug vast. Hier aan het eind van de hals.

Mattia
28 april 2006, 15:44
Steinberger's excessieve 'form follows function' aanpak kan ik moeilijk hebben; vind ze niet comfortabel, met zo'n kleine body. Klein electrische gitaren zijn opzich wel leuk/interessant, zitten errug lekker, en, hoewel wat gek qua look, hebben ze toch wel wat. Ik heb zelf een headless 'reisgitaar' gemaakt, 25" scale, met een wat kleinere body. Body vorm was een beetje een mengelmoes van les Paul en Parker Fly. Vond ik zelf, tenminste:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/travel_scrap1.jpg

Kim Wilson
28 april 2006, 15:44
Ik vind ze er zo zielig uitzien, zo zonder kop. Net of ze onthoofd zijn... :(

Negative K3 fan
28 april 2006, 15:57
Steinberger's excessieve 'form follows function' aanpak kan ik moeilijk hebben; vind ze niet comfortabel, met zo'n kleine body. Klein electrische gitaren zijn opzich wel leuk/interessant, zitten errug lekker, en, hoewel wat gek qua look, hebben ze toch wel wat. Ik heb zelf een headless 'reisgitaar' gemaakt, 25" scale, met een wat kleinere body. Body vorm was een beetje een mengelmoes van les Paul en Parker Fly. Vond ik zelf, tenminste:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/travel_scrap1.jpg

mooooooi, vooral dat hout!!!

Joey Handsome
28 april 2006, 17:32
Gatverdamme, ik vind het echt te lelijk voor woorden. Kan me dan ook verder weinig meer schelen hoe het speelt of klinkt, het oog wil ook wat. Het lijkt me ook niet echt lekker spelen met zo'n kleine body, je wil toch wat hout hebben om je arm op te laten rusten zou ik denken. Daarnaast, die klem voor het zitten, dat geeft eigenlijk al aan dat het zonder klote is. Als jij er maar blij mee bent, ik moet er niks van hebben.

Noid
28 april 2006, 18:51
@ mattia: ik had die foto's van je gitaar al eens eerder gezien en ik vind het echt een geweldig mooi ding. Zowel qua vorm, maar Vooral ook door het mooie hout (dat waren toch reststukjes?)

De reacties van de anderen: tsja, zoals ik al zei in het begin: love 'em or hate 'em. Moeders mooiste zijn ze zeker niet, maar ze klinken goed, zijn functioneel en spelen lekker.

@keesz: realistisch gezien is 'n headstcok eerder 15 tot 18 cm (bij de bas nog wat langer). Daarbij valt bij de gitaar ook nog eens het stuk achter de brug weg. En dat op een totale lengte van ongeveer 1 meter ...

Reel Big Fish
28 april 2006, 19:03
http://www.xs4all.nl/~mvalente/travel_scrap1.jpg

Erg mooi, maar waar is de headstock? :p

Basseytje
28 april 2006, 19:10
Ik vind ze ook maar lelijk. Het ding is gewoon niet af :) je bouwt toch ook geen huis zonder dak... De sound zal wel ok zijn. Daar kan ik niet over oordelen.
Waar zitten de stemmechanieken btw?

ik vind t ook een lelijk ding het mist gewoon iets. iets natuurlijks t zelfde als je ineens iemand zonder benen ziet t ziet er gewoon niet uit maar die persoon kan wel dingen doen. hij heeft zijn voordelen en zíjn nadelen. maarjah iuk ben egt weer aan t ijlen iets teveel gedronken

washburn93
28 april 2006, 19:27
Hoe moet je die eigenlijk stemmen??

Ganjaman
28 april 2006, 20:13
Hoe moet je die eigenlijk stemmen??
met de brug, zoals eerder ook al vermeld

vulvasonic
28 april 2006, 20:46
Ik heb meerdere mensen er hele mooie dingen op horen doen. Zelf heb ik er nooit op gespeeld, maar het lijkt me wat onpraktisch. En echt mooi vind ik ze ook al niet. Maar er zitten onbetwist geweldige gitaren tussen, al was het alleen al omdat Alan Holdsworth op die dingen gespeeld heeft (Geddy Lee trouwens ook heel lang).

flightcase
28 april 2006, 21:36
Ik ben ook niet echt kapot van die headless gitaren maar het zal wel een kwestie van smaak zijn de een houd ervan en de andere niet.
Persoonlijk ben ik bijv. ook niet zo'n Ibanez man daar moet je ook van houden.
Ik ben meer voor Vintage dus Gibsons en Fenders en ander mooi spul.

Rutger-peer
28 april 2006, 21:45
Helemaal mee eens. Het een en het ander geeft mij altijd een soort vooroordeel ook. Ik ben ook absoluut niet een persoon van Ibanez, ook niet van Gibson btw ... ;)

Nova
28 april 2006, 21:50
hm, mijn headstock is bijna 25cm...

Ehick
28 april 2006, 22:02
heeeel erg lelijk

Scali
28 april 2006, 22:46
Bij de brug lijkt mij. Je zet in feite de snaren er precies andersom op dan bij een gewone gitaar. Daar zitten de ringetjes in de brug vast. Hier aan het eind van de hals.

Je hebt speciale snaren nodig, met aan beide kanten ball-ends. Er is ook een hulpstuk te koop dat je op de 'kop' kunt schroeven, een soort locknut, dan kun je wel normale snaren kopen, die je vastklemt aan de bovenkant.

Ik vind ze trouwens fantastisch. Destijds had ik bijna m'n Les Paul ingeruild voor een Spirit by Steinberger kloon. Ik vind ze zo lekker spelen, fantastische tremolo hebben, en de looks zijn ook lekker eigenwijs.
Maarja, ik had toch maar besloten om de Les Paul te houden, en misschien ooit maar eens voor een echte Steinberger te gaan. Achteraf wel goed geweest, want tegenwoordig is Steinberger in handen van Gibson, en kun je volgens mij veel betere gitaren krijgen dan de Hohner/Spirit klonen van een tijdje terug.

maestro_nl
28 april 2006, 22:47
Een tijdje een headless in huis gehad.
Het gekke was dat ik de orientatie kwijt raakte bij het spelen.
Ik zat steeds 1 fret verkeerd...

X-Rated
29 april 2006, 00:28
Steinberger's excessieve 'form follows function' aanpak kan ik moeilijk hebben; vind ze niet comfortabel, met zo'n kleine body. Klein electrische gitaren zijn opzich wel leuk/interessant, zitten errug lekker, en, hoewel wat gek qua look, hebben ze toch wel wat. Ik heb zelf een headless 'reisgitaar' gemaakt, 25" scale, met een wat kleinere body. Body vorm was een beetje een mengelmoes van les Paul en Parker Fly. Vond ik zelf, tenminste:

http://www.xs4all.nl/%7Emvalente/travel_scrap1.jpg

Ow ja deze vind ik zeker mooi. Die in de opening post daarentegen ben ik niet gecharmeerd van. Deze zien er echt gelikt uit. Maar toch blijf ik met een scheef hoofd kijken naar zo'n headstockloze gitaar :) Zet daar een headstock van een schecter of een Dean Hardtail op en ik ben tevreden :D

vulvasonic
29 april 2006, 00:34
Ow ja deze vind ik zeker mooi. Die in de opening post daarentegen ben ik niet gecharmeerd van. Deze zien er echt gelikt uit. Maar toch blijf ik met een scheef hoofd kijken naar zo'n headstockloze gitaar :) Zet daar een headstock van een schecter of een Dean Hardtail op en ik ben tevreden :D

De betere onthoofde gitaren hebben voor de feel wel een soort uiteinde op de hals zitten, zodat je niet het gevoel krijgt dat de hals ineens ophoudt. Net als bij een gewone gitaar dus. Ik zag op het plaatje hierboven dat dit niet gebeurd is bij deze gitaar. Dat lijkt me dan weer onpraktisch.

Roy K.
29 april 2006, 13:27
Ik heb meerdere mensen er hele mooie dingen op horen doen. Zelf heb ik er nooit op gespeeld, maar het lijkt me wat onpraktisch. En echt mooi vind ik ze ook al niet. Maar er zitten onbetwist geweldige gitaren tussen, al was het alleen al omdat Alan Holdsworth op die dingen gespeeld heeft

Iig zijn synthaxe's waren zonder kop. Maar ook bij gitaren houdt hij ook niet van een grote headstock, gaat ten koste van de sustain is zijn theorie...

Kamiess
29 april 2006, 14:16
Nou,ik vind er weinig.
Maar goed als zelfs Eddie van Halen erop speelde zal het toch wel een goede gitaar zijn.

tmcm
29 april 2006, 14:54
hm, mijn headstock is bijna 25cm...

I bet you say that to every girl.

In de tijd dat Bill Wyman op zo'n ding speelde was het de grap van Richards om er naast te gaan staan en dan zo'n karatebeweging te maken.. Wyman werd daar doodziek van dattie weer op een gewone ging spelen

Nova
29 april 2006, 16:07
haha ach, verschil moet er zijn he? ;)

Tymon
21 mei 2006, 15:01
Mijn Steinbergers:

http://student-kmt.hku.nl/~tymon/steinies.jpg

De linker is een Spirit Steinberger die ik zelf fretloos heb gemaakt en de rechter is een USA Steinberger.

ewout
21 mei 2006, 17:57
ik vind die steinbergers echt erg lelijk.

deze vind ik wel weer mooi daarentegen

http://www.metisse.de/gifs/band/Equipment/guitar%20birdfish_%20Front.jpg
http://www.teuffelguitars.de/instrumente/birdfish/bilder/birdfish.backside.JPG

Joey Handsome
21 mei 2006, 17:58
Lijkt wel een leip fitness atribuut en dan noem je die Steinbergers lelijk? Dit slaat dan toch wel alles lijkt me.

Ricis
21 mei 2006, 18:24
ik vind jouw Steinburgers ook lelijk, en dat fitnessapparaat ook. gadverdamme.. spuuglelijk.