PDA

View Full Version : Halspen: 2-richting verstelling nodig?



Minda
28 april 2006, 11:59
Hoi,

voor mijn PRS-achtige zelfbouwertje wil ik zelf een halspen maken. Maar ik zie zowel 2-richting als 1-richting verstelbare pennen in de handel. Ik denk dat ik maar in 1 richting hoef te verstellen, tegen de snaarspanning in. Of ben ik helemaal abuis?

Mijn idee is om een platte strip te nemen met een bus op beide uiteinden gelast. Het ene busje met schroefdraad en de andere zonder. Dan een hele lange imbusbout er doorheen, met de kop tegen de bus zonder draad en het uiteinde in de bus met draad. Als je de bout dan indraait gaat de strip bol staan.

Dank,

Hugo

Mattia
28 april 2006, 13:07
Hangt er vanaf hoe stijf je hals is; meestal is een richting voldoende, maar omdat ik er altijd CF staven in doe is het soms te stijf (zeker met een glamineerde hals), en kunnen de (lichte) snaren niet genoeg bolling erin zetten. Maargoed, wat je daar hebt ontworpen is al een dual-action rod, zoals o.a. door Allied lutherie en LMI wordt verkocht, met zo'n platte staaf. Een kant op draaiend zal die bol gaan staan, andere kant op, hol.

Minda
28 april 2006, 13:24
Mijn ontwerp al dual action? Als ik de bout aandraai gaat'ie bol, maar als ik hem los draai valt'ie er gewoon uit... Of ik moet er voor zorgen dat de bout aan de kopzijde wel kan draaien in de bus, maar niet kan schuiven. Hmmm, da's ook te doen. Die carbon rods, hebben die veel invloed op de toon?

Hugo

Keesz
28 april 2006, 14:30
nu we het toch over truss rods hebben he...ik zat laatst te denken:

waarom niet gewoon een mooie stevige ijzeren staaf door je hals, niks geen getoeter meer met spanningen, gewoon een dikke staaf erin, gewoon recht en stevig....zie ik dan iets over het hoofd? (backbow ofzo?)

Minda
28 april 2006, 15:09
Ik denk dat je beheersbaarheid over het hoofd ziet. Een goed afgestelde hals is niet vlak, maar iets hol. Een paar tienden maar, maar toch iets. En dat is met de halspen af te stellen. Als je hem niet in stelbaar maakt maar superstijf, moet je hem zelf hol schuren. Misschien wel te doen, maar het lijkt me niet handig.

Mattia
28 april 2006, 15:40
Mijn ontwerp al dual action? Als ik de bout aandraai gaat'ie bol, maar als ik hem los draai valt'ie er gewoon uit... Of ik moet er voor zorgen dat de bout aan de kopzijde wel kan draaien in de bus, maar niet kan schuiven. Hmmm, da's ook te doen. Die carbon rods, hebben die veel invloed op de toon?

Hugo

Als ik het goed zie, dan zit het zo: je draat de 'active rod' aan, maakt 'm langer dan de strip, dus gaat deze bol staan. Als je 'm net andersom draait, dus voorbij los, zodat deze korter wordt dan de strip, gaat 'ie bol staan. Dual action, dus. Meestal is het design simpel: plat stukkie staal (passieve rod), aan een kant een rond stuk staal vastlassen, aan de andere kant draad erop snijden, en in een ' blok' (vastgelast aan de passive rod/plat staal stukkie) hebben zitten. Een kant op, en de 'active' rod wordt langer, buigt 'ie een kant, andere kant op draaien wordt 'ie korter, buigt 'ie de andere kant op. LMI en Allied (en StewMac's) rods hebben schroefdraad aan beide uiteindes, de plaatjes zullen wel duidelijkheid verschaffen.

De CF rods hebben IMO een positief effect; je krijgt een hals van egale stijfte, lekker strak, minder/geen kans op 'dead spots', maar je moet van het gevoel houden. Het is een best stijve hals die je dan krijgt.

re: non-adjustable truss rods, dus stalen pen, da's allang gedaan. Maargoed, inderdaad, hals moet wat bol staan, en ondanks al dat staal kan de boel in de loop van tijd toch wat kromtrekken, en dan is het toch mooi om een (dual action) truss rod te hebben. Zo ingewikkeld zijn die dingen niet, en ook niet duur. ik koop ze omdat ik dat net zo makkelijk vind, en geen verstand/gereedschap heb om metaal te bewerken. Niet omdat het nou bijzonder ingewikkelde stukkies technologie zijn.

rinaldo
28 april 2006, 18:41
ik was van plan om mijn trusrod zelf te maken van een stuk aluminium u profiel, van 10 bij 10 mm die zijn gewoon bij de gamma te koop,en daarin een stuk rond 5 of 6 rvs waaraan je aan het uiteinde een stripje last en aan de andere kant een paar cm scrhroefdraad om hem op spanning te draaien. ik heb het uiteindelijk toch niet gedaan , omdat ik de wanddikte van het u profiel wat aan de dunne kant vond. en heb uiteindelijk zelf een gemaakt van een stuk alu strip
van 20 bij 10. eerst op maat gefreest zodat hij 10 bij 10 was daarna een sleufje van 6 mm er in gefreest op een diepte van 8 mm en zo had ik een u channel trussrod met een wanddikte van 2 mm. maar ik ben eigenlijk toch wel benieuwd of het met die u profieltjes van de gamma ook lukt, want die zijn relatief goedkoop, en niet iedereen heeft de beschikking over een freesbank natuurlijk.
maar mischien zijn ze er ook wel te krijgen met een dikkere wanddikte bij een speciaalzaak.

sucses