PDA

View Full Version : rangemaster



tmcm
27 april 2006, 23:21
ook al gepost in effectpedalen maar hier zitten jongens met de soldeerbouten denk ik:

een vraagje voor de techies onder ons
Mijn Toneman Rangemaster doet het niet meer. Dwz, vanaf het battarijtje lopen er 2 draadjes, eentje naar de output, de ander naar...
is dus losgeschoten (mijn gok is dat dit het euvel is...)
Maar waaraan moet ik um vast solderen? Geen spoor van een oude soldering te bekennen. Heb wel een idee maar ik ben een beetje huiverig om met 9 volt een beetje te experimenten op transistors.
Toneman een paar mailtjes gestuurd.. die geeft niet thuis (vissen in Florida denk ik dan maar)
Anyone?

Enterprice
28 april 2006, 08:28
Welke kleur draad is losgeschoten, op zo'n batterijclip is de rode draad doorgaans de + en de zwarte draad de -
Op de print zit als een goed is een voedings Elco van 47uf, daar zou je de overgebleven draad aan kunnen vastsolderen.
Wanneer de losgeschoten draad rood is op de + aansluiting van de elko en indien zwart aan de - aansluiting van de elko.

tmcm
28 april 2006, 12:54
Hmm, klinkt toch weer anders, had deze tread ook gepost in effectapp.

"die gaat naar de ring connectie van de inputjack. (er zijn drie connecties: tip waar het signaal aan zit, sleeve waar de massa aan zit en ring waar de batterij verbonden wordt met massa zodra er een ajck in de input zit)"

...eerlijk gezegd had ik niet het idee dat de losse draad naar de input moet..

sickpunk
28 april 2006, 14:35
ligt eraan, als er een DC-input opzit(dus adapter ingang) dan kan ie daar heen, daar horen inderdaad 3 draadjes aan vast te zitten, zitten er daar 2, dna moet ie daaraan vast.... zit er geen DC-input op, dan zal het je + zijn die op je print vast gezet moet worden.

birt
28 april 2006, 22:24
ik had het in dat andere topic over de gitaarinput. de massa (zwarte draadje) van de batterij gaat in heel veel effecten daar naartoe om zoals ik al zei losgekoppelde te worden van het circuit als er geen jack in de input zit. (want dan is er geen verbinding tussen de ring en sleeve aansluitingen)

en als je daar langer even over nadenkt hoef je het niet meer onlogisch te vinden dat de batterij aan de input hangt...

Enterprice
29 april 2006, 08:00
Dwz, vanaf het battarijtje lopen er 2 draadjes, eentje naar de output, de ander naar...
is dus losgeschoten

Uit deze zin maak ik op dat de draad naar de ingangs of uitgangsplug nog vastzit?
Deze draad heeft inderdaad een schakelende functie (zodra je er een plug insteekt of uitrekt) zoals Birt al aangaf.

tmcm
29 april 2006, 09:42
okee, even opengeschroefd...


rangemaster is een simpel boostertje met input/output/footswitch/potmeter en ledje. Het battetrijtje heeft twee draden maar ik kan niet zien wat + en - is
afijn, het zwarte draadje loopt naar de input (zei ik dus fout hmmpfff..) en vanaf de input lopen nog 2 draadjes naar de tonepot en de switch.
Het losse rode draadje is erg kort en kan ik alleen maar bevestigen aan de switch, de tonepot of ergens in het circuit. Tis allemaal handwired dus geen printplaatje. Als het dus een elco is.. er zijn een paar mogelijkheden maar ik durf niet zo goed de trial & error methode (kan ook nergens waardes lezen)

Ongetwijfeld een klusje van niks maar had ik maar de "electronica voor dummies" maar gelezen ipv de Donald Duck

Enterprice
1 mei 2006, 12:36
Dus de rode draad is los en dat is normaal gesproken de plus 9 volt.
Van de schema's die ik gezien heb van de rangemaster gaat de plus via een weerstand van 3k9 naar de emitter van de pnp transistor en naar een zijde van de 68k bias weerstand.
Een tone pot heb ik niet gezien, wel een boost pot van 10k, dus ik weet niet welk schema jou rangemaster gebruikt.
Eigenlijk is het een fluitje van een cent maar als jij er echt weinig van af weet kun je beter iemand zoeken die het het voor je kan fiksen.

tmcm
2 mei 2006, 01:48
...een weerstand van 3k9 naar de emitter van de pnp transistor en naar een zijde van de 68k bias weerstand.....
Een tone pot heb ik niet gezien, wel een boost pot van 10k, dus ik weet niet welk schema jou rangemaster gebruikt.
Eigenlijk is het een fluitje van een cent maar als jij er echt weinig van af weet kun je beter iemand zoeken die het het voor je kan fiksen.

3k9 emitter pnp transistor 68k bias.... lieve help!

nee, geen tonepot, rangemaster komt van toneman http://www.tone-man.com/rangemaster.htm en is weer gebasseerd op de Dallas Rangermaster. Schema's all over the place http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/geb_rm_lo_pp.gif
maar ja, als ik dat probeer te vertalen aan mijn soldeerbout...
denk dat ik ut maar overlaat aan een pro...
maar tx voor de moeite heren.

Enterprice
2 mei 2006, 10:31
Volg op deze Layout eens de plus van de batterij, je zult dan zien dat die uiteindelijk via de rode draad linksboven op de print uitkomt.
Volg je de printbaan verder op de print dan kun je zien dat de plus uiteindelijk op de weerstanden R2 en R4 en de plus zijde van de elko's C3 en C4 terecht komt
Zo kun je schema leren lezen.

tmcm
5 mei 2006, 00:33
kijk, daar heb ik wat aan! nooit te oud...