PDA

View Full Version : [bluescontest] nog een poging van Scali



Scali
27 april 2006, 23:03
Ik heb het deze keer wat dichter bij huis gezocht, zeg maar...
Weet niet welke van de twee nou beter is.
Ik neig meer naar deze.
http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=436524&songID=3854020

Dit is dus mijn definitieve inzending.
Mijn voorkeur gaat uit naar het wah-pedaal.

Letsgo21
28 april 2006, 15:06
Dit is ect het beste wat ik hier al gehoord heb!
Een beetje meer clean mss, maar vlgns mij is dit zééér knap!

aad
30 april 2006, 00:15
Zeer de-motiverend. :D

Critic
30 april 2006, 20:27
Just pick one and submit that man, why let others choose? This just shows how insecure you are about your own playing. Work on your touch, it sounds weak and again, insecure.

Guinness
30 april 2006, 23:26
Critic, registreer je gewoon zoals iedereen hier en schrijf gewoon nederlands en stuur zelf wat in dan alleen maar te zeiken.

Anders rot op.

Anders Destium
1 mei 2006, 00:02
Wat heb ik nou weer gedaan :???: ;)



Ik weet ook niet of ik deze beter vind of de eerste Scali, ik neig toch naar de eerste eerlijk gezegd!

Critic2
1 mei 2006, 00:08
Wat heb ik nou weer gedaan :???: ;)



..... :chicken: .....

Gert-Jan
7 mei 2006, 18:04
Ik vind dit tot nu toe wel een van de betere posts. Mooie tone!

prittpack
9 mei 2006, 00:02
/////////////////

Scali
14 mei 2006, 01:43
Okee, ik heb besloten...
Deze wordt het dus.

Wobbert
15 mei 2006, 23:24
Tjah ik kan niet anders zeggen dan: lekker deuntje met een geil geluidje.
Misschien dat het nog een beetje dichtgesmeerd klinkt maar verder lekker.

Bram+
19 mei 2006, 17:54
Lekkere blues, maar dat geluid is echt te 'spacy' naar mijn smaak. Mag best wat minder delay of wat voor een mega-echo je eroverheen hebt liggen, ik vind het er namelijk heel wollig van worden. Voor de rest netjes gespeeld.

The wall of dolls
20 mei 2006, 11:58
Ik vind m mooi! Niets meer aan doen.

Bunsen Burner
24 mei 2006, 19:27
op zich wel leuk gedaan maar heeft volgens mij niet veel met blues te maken het lijkt me meer een poging tot steve vai met veel teveel nagalm en een blues begeleiding eronder toch ? ik heb er niet veel kaas van gegeten maar vind dit helemaal niet passend het lijkt meer atletiek of acrobatiek dan muzikaliteit maargeod dat zal dan wel aan mij liggen

Scali
24 mei 2006, 20:10
Het heeft ook niks met blues te maken. Ik heb zelf niks met blues, en ik speel het zelden of nooit.
Ik had eerst een versie gemaakt die een beetje 'standaard'-blues moest klinken, maar die vond ik niet zo goed.
Bij deze versie heb ik het op m'n eigen manier ingevuld, en kan ik m'n eigen muzikaliteit erin kwijt.
Het is overigens ook geen Steve Vai, want daar heb ik ook weinig mee. En galm is mooi, er zit nu eigenlijk naar mijn smaak veel te weinig op, maar ik wilde ook weer niet al te ver van de sfeer van de track afdwalen :)

En als je dit al atletiek of acrobatiek vindt, ben je niet veel gewend, volgens mij :)

meul
24 mei 2006, 20:38
het lijkt meer atletiek of acrobatiek dan muzikaliteit maargeod dat zal dan wel aan mij liggen

slaat dit nou weer op? als je meer dan 1 noot in een minuut speelt ben je ook meteen weer steve vai en doe je aan sport, man man man.
sorry Buns, je had moeten meedoen aan de contest! als jouw commentaar (Cliché) representatief is voor hoe je gitaar speelt waren we kansloos geweest

Meul

spanky_franky
25 mei 2006, 01:11
slaat dit nou weer op? als je meer dan 1 noot in een minuut speelt ben je ook meteen weer steve vai en doe je aan sport, man man man.
sorry Buns, je had moeten meedoen aan de contest! als jouw commentaar (Cliché) representatief is voor hoe je gitaar speelt waren we kansloos geweest

Meul
Ik sluit me bij hem aan hoor. Het is niet genoeg op de backing gespeeld, en niet bluesy

Scali
25 mei 2006, 01:15
We zullen zien wat de jury ervan vindt.

spanky_franky
25 mei 2006, 01:20
We zullen zien wat de jury ervan vindt.
Precies. .

meul
25 mei 2006, 02:32
Ik sluit me bij hem aan hoor. Het is niet genoeg op de backing gespeeld, en niet bluesy

Ik quote nu juist dat gedeelte niet omdat dit een smaak kwestie is en daar blijf ik van af. maar de dingen die scali speelt zijn toch niet perse zo gespierd?
hij interpreteerd de track gewoon nogal rock en met een rock sound. acrobatiek en bla is in deze context natuurlijk een beetje een scheldwoord en niet terecht omdat hij alle hip shit licks achterwege laat. ik hoor ook wel degelijk een verhaal en geen show off

spanky_franky
25 mei 2006, 12:21
Ik quote nu juist dat gedeelte niet omdat dit een smaak kwestie is en daar blijf ik van af. maar de dingen die scali speelt zijn toch niet perse zo gespierd?
hij interpreteerd de track gewoon nogal rock en met een rock sound. acrobatiek en bla is in deze context natuurlijk een beetje een scheldwoord en niet terecht omdat hij alle hip shit licks achterwege laat. ik hoor ook wel degelijk een verhaal en geen show off
Oke, inderdaad hij speelt het als rock. Maar dat is gelijk mijn commentaar in de context.. het is een bluescontest. Dan moet je blues spelen, punt. Kan het door rock beïnvloede blues zijn oké, maar heeft niets meer met blues te maken. Maar dat is dus een smaakkwestie. Als je je buiten smaakkwesties wilt houden kun je maar beter niet reageren in dit subforum.

Scali
25 mei 2006, 12:52
Het is inderdaad geen blues, dat heb ik ook nooit beweerd.
Zoals ik al zei, ik heb 2 pogingen gedaan, eentje 'pure' blues, en deze, meer 'mijn manier'. Ik vond deze beter, ik ben nou eenmaal niet goed in het spelen van 'echte' blues.
En hij is ook bij de selectie gekomen, ondanks dat er een hoop inzendingen waren die veel meer 'bluesy' waren dan de mijne. Dus blijkbaar is dat niet het enige criterium. Ik heb ook wel geprobeerd om aan de andere criteria te voldoen ("verhalend, opbouw, creativiteit, beheersing, timing, aanslag").
Dat ik wat snellere stukjes speel is niet om te racen (zo heel snel ben ik nou ook weer niet gegaan), maar dat heeft dus met die opbouw en timing te maken. Gelukkig ziet oa meul ook de muzikale waarde daarvan in. Sommigen zijn helaas beperkt tot het waarnemen van 'veel noten', en zijn niet in staat om die noten in de context van de backing te interpreteren, laat staan te waarderen zoals ze bedoeld zijn.

Het kan nu twee kanten op. De jury kan het helemaal niks vinden, omdat het niet echt blues is... of ze vinden het juist wel aardig omdat het niet zo cliche gespeeld is, maar meer m'n eigen draai eraan gegeven.
Ik verwacht absoluut niet te winnen, blues is niet mijn ding, ik doe puur mee met de Olympische gedachte.
De andere riffcontest is een meer 'serieuze' poging van mij. Daar kan ik ongestraft in mijn eigen stijl spelen, en daar heb ik ook de moeite gedaan om de stukjes netjes uit te werken, en meerdere keren in te spelen, waar dat nodig was.
Dit was gewoon een enkele take, en kijken waar het schip strandt. Voor mij is het allang een 'overwinning' dat ik bij de selectie van 11 zit met mijn simpele one-take, als niet-blueser.

meul
25 mei 2006, 15:35
Oke, inderdaad hij speelt het als rock. Maar dat is gelijk mijn commentaar in de context.. het is een bluescontest. Dan moet je blues spelen, punt. Kan het door rock beïnvloede blues zijn oké, maar heeft niets meer met blues te maken. Maar dat is dus een smaakkwestie. Als je je buiten smaakkwesties wilt houden kun je maar beter niet reageren in dit subforum.

je moet wel een beetje proberen te begrijpen wat ik schrijf dude!
je gaat een verkeerde discussie met me aan.

maar vertel me dan eens wat volgens jou de defenitie van blues is?

gitaarnet
25 mei 2006, 16:19
je moet wel een beetje proberen te begrijpen wat ik schrijf dude!
je gaat een verkeerde discussie met me aan.

maar vertel me dan eens wat volgens jou de defenitie van blues is?

Dit kan zomaar een interessante discussie worden in de spin-off van de bluescontest! Definitie van de blues: de een voelt de blues in uiteenlopende muziek als portugese fado, Ierse reels en flamenco, de ander hoort alleen blues wanneer muzikanten de pentatonische toonladder gebruiken met gebruik van de welbekende 'blue noot'. Overigens hoorden wij wel de blues in de bijdrage van scali....

Lees dit ook eens (http://www.gitaarnet.nl/magazine/theaxe-files/theaxe-files/file1004.php3)

meul
25 mei 2006, 17:23
Dit kan zomaar een interessante discussie worden in de spin-off van de bluescontest! Definitie van de blues: de een voelt de blues in uiteenlopende muziek als portugese fado, Ierse reels en flamenco, de ander hoort alleen blues wanneer muzikanten de pentatonische toonladder gebruiken met gebruik van de welbekende 'blue noot'. Overigens hoorden wij wel de blues in de bijdrage van scali....

Lees dit ook eens (http://www.gitaarnet.nl/magazine/theaxe-files/theaxe-files/file1004.php3)

hallo gitaarnet,

Je zegt het zelf al een beetje, het is dus voor iedereen anders, het is maar wat en hoe je voelt. het leuke van kunstvormen voor mij is nu juist dat het niet zo aan regels gebonden is. in de werkelijke leven is alles al zo vast en geregeld. muziek bied me een romantische vlucht die ik zelf kan sturen met volledige zelf beschikking over het doel. ik heb ook een beetje het gevoel dat de pioniers van welke muzieksoort dan ook zich zouden omdraaien in hun graf als ze zagen hoe hun gedachten goed aan banden is gelegd door mensen die het weer hebben zitten uit analyseren en het geweten gaan uithangen over iets waar de uitvinders zelf vast geen handboek over geschreven hebben. oke, ik speel deze 3 noten, ik noem het de blues, de vibrato mag niet sneller zijn dan 3 op en neergangen met de linkerwijsvinger per seconde maar als gary moore het toch anders doet gaan we het allemaal toch mooi vinden? zo bedacht is het vast niet ontstaan?

ik heb ooit een eens een docu gezien waarin een zeer authentiek uitziende oude zwarte man :) de blues beschreef als een gevoel, namelijk als de opluchting die men ervaart na een periode van tegenslag. walking tall. hij vertelde niets over welke noot en hoe deze te spelen. iedereen voelt anders, en daar moet je met je poten afblijven. intolerantie hierin staat voor mij min of meer gelijk aan de beperking van de vrijheid van meningsuiting en het dient de muziek al helemaal niet. de mens ontwikkeld, en zo ook zijn muziek.

en nu ga ik even de link volgen.

groetjes,
Jan

Scali
25 mei 2006, 20:05
Ja, voor sommigen is 'de blues' gewoon het 'spelen met gevoel' (wat dan weer twee kanten uit kan... sommigen herkennen 'de blues' ook in muziek die verder weinig weg heeft van het blues-genre, maar waarbij de muziek gewoon dat gevoel overbrengt. Anderen denken dan weer dat mensen die geen blues-genre spelen geen gevoel in hun muziek hebben).

Voor anderen is het specifiek het genre (dus de 12-bar, 3 chord changes, met de bekende pentatonische ladder en de 2 'blue notes', en alles wat daar direct mee te maken heeft), en niets daarbuiten.

En dan zijn er mensen die er ergens tussenin zitten. Bv een Eric Clapton die eigenlijk altijd 'de blues' in zijn spel legt, middels bepaalde licks en sound, ook als hij eigenlijk totaal geen blues speelt, zoals bv Forever Man of Layla.

Het is hier niet duidelijk welke 'blues' nou precies bedoeld worden in deze bluescontest, maar blijkbaar zit deze 'blues' wel in mijn inzending.