PDA

View Full Version : VOX Wah V847, troubles in paradise?



Globetrotter
27 april 2006, 22:01
Hoi forummers!

Ik heb een VOX Wah, de V847. Ik heb hem al een hele tijd, maar nooit echt intensief gebruikt. Heb hem tweedehands gekocht, maar hij is echt optisch in nieuwstaat, altijd in studio gebruikt, beschermplakkertje over het logo vooraan hangt er nog aan. Nu heb ik hem na lange tijd nog eens aangesloten...
Eenmaal de knop ingedrukt begint 't beestje te kraken, zo hard zelf dat er zelfs geen gitaar geluid meer doorkwam. Als ik met de pedaal beweeg kraakt hij nog veel feller. Ik veronderstel dus dat mijn potmeter naar de kloten is... of toch op zen minst vol stof zit (wat me overigens zeer gek zou lijken, hij werkte aanvankelijk zeer goed, en is sindsdien nooit uit zijn tasje geweest).
Nu is dus mijn vraag wat ik hieraan kan doen.
1) Is dit evt. te proberen te verhelpen met contact spray, zo ja, waar moet ik hem spuiten, gezien de potmeter volgens mij toch een volledig gesloten geheel is???
2) Als dit niet kan of niet baat, kan ik dan die potmeter eenvoudig zelf vervangen? Het solderen lijkt me niet zo moeilijk, maar ik ben der nog niet zo al te zeker van dat ik dat tandwieltje wel te goed kan overbouwen...
3) Waar kan ik evt. dergelijk potmetertje kopen? Ik veronderstel dat het 't beste is om dit te vervangen door een origineel vox ding om de originele samenstelling van het electronisch schema en de inbouw van het portmetertje te garanderen...
4) In nog een worser case scenario... aan wat kan het gekraak nog zoal liggen?
Voila, ik hoop echt dat ik hem nog kan fiksen, want zou 't zonde vinden als ik hem nu al zou moeten afschrijven... Is echt een wah met karakter.
Cheers,

Bart

Globetrotter
28 april 2006, 19:18
Somebody... please?
:???:

Dirk_Hendrik
28 april 2006, 20:12
Stof, onzin. Die pots hebben een gesloten behuizing.

1) Contactspray, laat maar. De koolbaan is versleten. met contactspray kom je dan nog geen half optreden door.

2) Is idd minimaal soldeerwerk. Het tandwieltje zit er onder voorwaarde van 3) al op.

3) banzaieffects.de

4) .....

Rutger
30 april 2006, 23:20
ik had hetzelfde probleem, ontdekte dat bij de soundcheck. de geluidsman/technicus keek er ff naar en zei: potmeter is naar de klote.

dus een nieuwe erin zetten, kost niet veel en is ook weinig werk

de mijne doet t weer fantastisch :)

Globetrotter
1 mei 2006, 00:11
Hey Rutger!

Was dat ook een Vox wah? Wat voor pot heb je derin gezet? Een originele Vox potmeter of lukt 't ook met andere potmeters met dezelfde waarden, maar wat dan met 't tandwieltje? Alvast bedankt voor de tips!
Cheers,

Bart

Rutger
1 mei 2006, 00:14
Hey Bart,

ja, t is ook een Vox V847. geen idee wat ik erin gestopt heb, ik ben blind afgegaan op wat Dirk_Hendrik me heeft opgestuurd, en hij heeft t wrs weer van de site die hij noemt. ;) het is iig een replacement, geen origineel, en hij werkt uitstekend!
op die potmeter zit het tandwieltje al gemonteerd, dus je hoeft m alleen in de plaats van de oude te zetten en even af te stellen.