PDA

View Full Version : Nieuw Speelgoed



nicoverduin
27 april 2006, 20:37
Nou ik heb hem. Een mal voor het maken van "blinde" zwaluwstaart verbindingen EN een mal voor "vinger" verbindingen. Standaard wordt deze mal geleverd met de zwaluwstaart verbindingen maar heb wel gelijk die andere erbij genomen. Van het weekend effe kijken of het allemaal werkt.

http://www.verelec.com/images/DSC00170.JPG

http://www.verelec.com/images/DSC00169.JPG

JoostBaksteen
27 april 2006, 20:52
Woei :) :)

BeKaaW
27 april 2006, 20:55
Ik zou niet weten wat ik eerst moest doen; eerst zwaluw staarten visueel verminken of dat met die vingers doen.

In iedergeval hoop ik op termijn fotoos op het forum te zien van oog verblindende zwaluw staart verbindingen - hee, success er mee!

nicoverduin
27 april 2006, 20:56
Die zwalustaart verbindingen die werken wel. Die had ik al eens gemaakt met een Mal die ik ooit tijdens een bezoek in de US had gekocht. Mal was van Peritnax gemaakt. Dat was ook gelijk wat zwakker.

Wilco
27 april 2006, 23:45
Nico, dat ga je hopelijk niet in je keuken doen, dat freeswerk?
Ik ben benieuwd hoe het gaat lukken. Heb zelf afgelopen weekend lopen pielen met een soortgelijke mal van tendotools. Probleem was eerst dat het zwaluwstaartbitje van 1/4 inch diameter niet in m'n cheapo bovenfrees paste. Nadat ik dat "passend" had gemaakt, bleek het berken multiplex erg makkelijk te versplinteren (maar dat kan dan weer aan de kwaliteit van het Gamma multiplex liggen).
Laat maar weten hoe het lukt, ik heb namelijk wel wat tips nodig. Ziet er wel mooi uit, die mal. Succes!

aad
28 april 2006, 00:03
Hoe ga je die mal trouwens gebruiken? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Is dat om de frees rechtstreeks langs die malgaten te geleiden? Ik heb ervaring dat dat niet lang goed gaat. tenzij je dat (zoals ik) voorzichtig doet en niet het hele gat in 1 keer wil doen, zoals een paar goedbedoelende vrienden voor mij hebben gedaan. Ik heb ze daarna geloof ik niet meer gezien :D. Ik had de mal zelf gemaakt uit staal. Die was voor een Din 41617 (geloof ik) connector (3x 16pABC) door een ABS behuizing. Hij was heel nauwkeurig gefiguurzaagd en gevijld inclusief de kleine hoekjes. Die hoekjes deed ik met 1 streek van een sleutelvijltje 2mm vierkant.

nicoverduin
28 april 2006, 07:47
Hoe ga je die mal trouwens gebruiken? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Is dat om de frees rechtstreeks langs die malgaten te geleiden? Ik heb ervaring dat dat niet lang goed gaat. tenzij je dat (zoals ik) voorzichtig doet en niet het hele gat in 1 keer wil doen, zoals een paar goedbedoelende vrienden voor mij hebben gedaan. Ik heb ze daarna geloof ik niet meer gezien :D. Ik had de mal zelf gemaakt uit staal. Die was voor een Din 41617 (geloof ik) connector (3x 16pABC) door een ABS behuizing. Hij was heel nauwkeurig gefiguurzaagd en gevijld inclusief de kleine hoekjes. Die hoekjes deed ik met 1 streek van een sleutelvijltje 2mm vierkant.Nou ja ik frees nog niet zoveel/zolang....Inmiddels een kast of 30 geloof ik:seriousf: :seriousf: De fout die vaak gemaakt wordt is dat men Te Snel wil frezen met een te goedkoop bit. Ik betaal voor een goede freesbit al gauw een euro of 30-35 en dat merk je gelijk met frezen. Je hebt gelijk dat je niet te veel in een keer eraf wilt halen. Dat geld zowel op mijn FreesBank als met houtfrezen. Maar ik ben benieuwd hoe het met deze bank gaat. De mal is in ieder geval stevig genoeg (mm of 4/5 dik).

vdgraaf
28 april 2006, 08:54
Hoi Nico!

Ziet er profi uit! Wat kost zo iets als ik vragen mag?

grtn, Jan Anton

piezo
28 april 2006, 09:04
Wat zijn je maximalewerkbreedte en freesdiepte hiermee, Nico? Ik heb wel een vingerfreesmal, maar die is wat dat betreft veel te beperkt, dus ik zoek een andere.

EDIT: site gevonden
http://www.capellemanmachines.be/zwaluwstaart_freesmal_cdj_trend.htm

Ben benieuwd naar je ervaringen.

nicoverduin
28 april 2006, 10:29
De maximale breedte is 600 mm. Freesdiepte tot 25mm (dacht ik). Prijs was rond de 290 ex. BTW. Dit is dus incl. de mal voor de vingerfrees + een freesbit voor de vingerfrees. De zgn blinde zwaluwstaart zit bij de basis set.

Dude
28 april 2006, 14:11
zou de vaatwasser effe dichtdoen als je gaat frezen... zit je afvoerpompje zo snel verstopt anders



:cooler:

mooi ding hoor, maar zit er een bepaalde geleider in dat je die mal niet naar de knoppen freest ofzo ??

nicoverduin
28 april 2006, 15:09
zou de vaatwasser effe dichtdoen als je gaat frezen... zit je afvoerpompje zo snel verstopt anders



:cooler:

mooi ding hoor, maar zit er een bepaalde geleider in dat je die mal niet naar de knoppen freest ofzo ??
Die vaatwasser is nog steeds stuk......en het vrouwtje wil geen nieuwe...dus weer ouderwets.....
Er zit een speciale geleidingsring bij die je op de voet van je frees monteerd. En die past precies in die sleuven.

jacky
28 april 2006, 18:21
Die vaatwasser is nog steeds stuk......en het vrouwtje wil geen nieuwe...dus weer ouderwets.....
Er zit een speciale geleidingsring bij die je op de voet van je frees monteerd. En die past precies in die sleuven.


Het vrouwtje wil weer ouderwets wat betekend dat Nico dat jij weer aan het aanrecht staat ........

Neee dat zal niet dan had er al een eigengemaakt exemplaar met servo motoren en buizenaansturing gestaan

Wel een mooi malletje mischien kan je een keertje een klein freesprojectje doen voor een arme soldeerzolder :-D

nicoverduin
28 april 2006, 18:26
Het vrouwtje wil weer ouderwets wat betekend dat Nico dat jij weer aan het aanrecht staat ........

Neee dat zal niet dan had er al een eigengemaakt exemplaar met servo motoren en buizenaansturing gestaan

Wel een mooi malletje mischien kan je een keertje een klein freesprojectje doen voor een arme soldeerzolder :-DNee dat is het recht van vrouwen.....laat ze het maar niet horen.....

Nee....eerst brak het schroefdraad van de boven sproeier af.......moet dat kreng er gelijk uit.....nieuwe slang met schroefdraad erin gezet.....testen...OK....zet hem terug.......Scheurt die #$%^&*&^%$#@#$% afvoer leiding....uitgedroogd...... Weer eruit......Nieuwe leiding erin......Blijkt dat ie er weer niet goed in zit ....#$%^&*&^%$#@#$% (....#$%^&*&^%$#@#$%)^& lekkage.....#$%^%$ (lekkage.....@#$%^%$) ben het effe zat...... Koop een nieuwe roep ik nog ....@#$%^&^%$ fout....Ben getrouwd met een afstammelinge uit de Zeeuwse hoek...... Dus weer samen aan het aanrecht.......

Hoor het wel van dat project....eerst oefenen

jacky
28 april 2006, 18:34
Hoor het wel van dat project....eerst oefenen

Tja na al die jaren weer soppen aan het aanrecht valt niet mee :-)

Trouwens ben jij niet van zeeuwse afkomst dan


Zou zweren van wel ......

nicoverduin
28 april 2006, 18:38
Tja...het leven is hard....... maar ik heb meer een haak in mijn neus en zo'n kappie op de kruin van mijn hoofd......(niet bedoeld om iemand te beledigen).:seriousf:

jacky
28 april 2006, 18:46
Ja ja en dan een ouwe ....

en dan ook nog in zeeland opgegroeid

nicoverduin
28 april 2006, 18:51
Ik niet hoor..... Beverwijk (Wijkers zijn zeikers.....klopt) -> Australie-> Heemskerk

jacky
28 april 2006, 19:26
Dus toch een boef ......ik wist het

nicoverduin
28 april 2006, 19:45
oui.......

nicoverduin
29 april 2006, 16:05
Nou de eerste x effe gespeeld met dat ding.

http://www.verelec.com/images/DSC00171.JPG
Multiplex gaat inderdaad niet goed als je het direct doet. Echter de achterste plank ziet er prima uit. Dus de volgende keer eerst een dun plaatje ervoor die de klappen mag opvangen.
http://www.verelec.com/images/DSC00173.JPG

Vervolgens geprobeerd met een 2 grenen planken. Kijk dat gaat dus direct prima.

http://www.verelec.com/images/DSC00175.JPG

Kreeg nog effe bezoek van een lijm snuiver........

http://www.verelec.com/images/DSC00176.JPG

RF
29 april 2006, 22:27
gaaf zeg.. wil ik ook

aad
29 april 2006, 22:44
Absolute topkwaliteit!

nicoverduin
29 april 2006, 22:53
gaaf zeg.. wil ik ookWat...........die eend????

aad
29 april 2006, 23:17
Wat...........die eend????

Die voortuin! :D

RF
30 april 2006, 09:18
Wat...........die eend????

yep die eend rules! en zo te zien kan ie nog lekker klussen ook :)

nicoverduin
30 april 2006, 11:53
En dan nu het eindresultaat:


http://www.verelec.com/images/DSC00180.JPG

Ik ben hier wel tevreden mee. Denk dat het "doorduvelen" op zijn einde komt....

Paar tips:
1) Zet bij multiplex er een dun plaatje voor om het wegvreten tegen te gaan. Bij gewoon hout is dit (lijkt het) niet nodig.
2) Gebruik purlijm bij het lijmen. Deze sluit de ruimtes (0.04mm) mooi af tussen de kantelen
3) Let erop dat het hout haaks gezaagd is. Dit verbetert de aansluiting
4) Trek een streep voor de diepte bij het frezen. Dit helpt bij het instellen van de frees (zie een van de eerste foto's).
5) Gebruik verstek klemmen bij lijmen.
6) Zorg ervoor dat het hout in de lengte is gezaagd. Ik denk dat een kantel afbreekt (mogelijk) als het hout in de breedte is gezaagd.
7) Zorg ervoor dat het "scrap" plankje (zie allereerste foto) dikker is dan de frees diepte. Anders frees frees je in het staal van de bank. Frezen scheinen daar niet tegen te kunnen.
8) Lees de documentatie zorgvuldig.

Ik heb een B&D Kw-800 bovenfrees gebruikt. De frees geleiders van deze mal paste er gelijk op.

Wilco
30 april 2006, 13:15
Ziet er fantastisch uit Nico! Deuvels lijken me niet meer aan de orde met zulke tandverbindingen.
Ik ben benieuwd hoe je half-verdekte zwaluwstaartverbindingen eruit gaan zien. Laat maar weten als je daar nog tips voor hebt.
Bedankt voor de "foto-essay".

nicoverduin
30 april 2006, 13:21
Ik heb dat al eens een keer gedaan met mijn el cheapo mal. Ging op zich prima. HEt grootste probleem wat je daarbij hebt is de juiste diepte instellen en de juiste afstand van de tand mal. Dus je hebt een aantal afval stukken nodig om dat goed te krijgen. Eenmaal goed ingesteld gaat het daarna prima. Maar mogelijk ga ik daar komend weekend wel mee spelen.

Wilco
30 april 2006, 14:49
Effe OT. Hoe klinkt zo'n cab van grenen planken nu? Kun je het vergelijken met berken multiplex? Frezen in gewone planken lijkt nl. veel makkelijker te gaan dan in multiplex, als het voor de sound niet veel uitmaakt dan zal ik dat eens proberen.

nicoverduin
30 april 2006, 15:07
Echt hout "zingt" meer. Multiplex is doder.. Dus strakker. Voor de prijs hoef je het niet te laten.

piezo
30 april 2006, 15:26
Waar en hoe aangeschaft, Nico? Via die site?

nicoverduin
30 april 2006, 15:44
Ik had hem effe een mail gestuurd ivm BTW (intracommutatair verkeer).