PDA

View Full Version : intonatie dikke snaren



guvnor
8 november 2002, 07:59
In voorgaande topics heb ik de volgende vraag nog niet beantwoord gezien:

Als je dikkere snaren erop zet en deze wilt intoneren, moet je de mensuurlengte groter maken of kleiner?

Ik vraag dit omdat ik net mijn gitaar juist geintoneerd heb met .010's. Het zadeltje van enkele snaren is op mijn Floyd Rose helemaal in de achterste positie gezet. Als ik bij 0.011's de mensuurlengte zou moeten verhogen dan heb ik dus een vet probleem...

Bins
8 november 2002, 08:19
Je zou dan de actie een tikkie hoger kunnen zetten, dan wordt ie in principe ook langer.

guvnor
8 november 2002, 08:39
Mmmmmmmmmmm, de actie staat al niet bijzonder laag. Zou hem niet graag nog hoger zetten. Dit speelt namelijk wel prettig...

vulvasonic
8 november 2002, 09:29
Dan heb je dus een vet probleem.....

Floyd Rose systemen zijn volgens mij niet helemaal berekend op de gitarist met ballen.
Maar ik kan het ook mis hebben natuurlijk.

;}

michielv
8 november 2002, 10:56
kweenie hoor, maar als je zonder de tegenspanning van de veren bij te stellen dikkere snaren erop gaat zetten klopt er geen reet meer van je intonatie.

Waarschijnlijk zal je intonatie nog best heel behoorlijk zijn wanneer je de veerspanning ook goed afgesteld hebt.

pimmetje
8 november 2002, 12:09
idd... gewoon je floyd wat meer naar de body werken. Als je er dikkere snaren op zet, wordt hij toch al meer uit de body (richting kam) getrokken. Dan moet je de snaarlengte dus sowieso al flink wat extra bijstellen... en dat lukt dan echt niet met je zadeltjes.

vulvasonic
8 november 2002, 12:38
Da's waar.
Je vergeet wel eens de meest voor de hand liggende oplossingen ;}

Anders Destium
8 november 2002, 12:40
Ja, en je kan ook de veren in je body wat aandraaien, zodat er meer spanning op je snaren komt te staan, en je dus op een normale manier kan spelen

guvnor
8 november 2002, 12:58
Ik heb inderdaad al lekker met die veren lopen spelen. Zo heb ik er al eens 0.011's op gehad (heel even) en had er toen 5 veren onder hangen. Kwam toen niet eens toe aan intoneren. Later dus de 0.010's erop gegooid en er zitten nu 4 veren onder. Dit zit beter omdat ik nu de veren ook iets verder kon indraaien (met 5 veren zaten ze zowat op het eind van de schroeven).

Ik heb nu de Floyd compleet level staan. Leek mij het beste. Maar mag ie ook een beetje schuin staan (beetje zoals een springschans) ?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: guvnor op 2002-11-08 12:58 ]</font>

piezo
9 november 2002, 18:06
Als je dikkere snaren op je gitaar zet moeten de zadeltjes naar achteren. Als een zadeltje niet verder naar achteren kan schuiven moet je hem een schroefgat verder naar achteren zetten

guvnor
22 november 2002, 08:59
Ik rakel weer effe deze topic op...

Mijn zadeltjes gebruiken al het laatste schroefgat...Kan dus echt niet meer naar achteren...

Maar ik wil zo graag dikkere snaren...Zijn er nog meer mogelijkheden????

Raffel
22 november 2002, 09:29
Op 2002-11-09 18:06, schreef piezo:
Als je dikkere snaren op je gitaar zet moeten de zadeltjes naar achteren. Als een zadeltje niet verder naar achteren kan schuiven moet je hem een schroefgat verder naar achteren zetten


Vergeef mij, maar dit is niet altijd waar. Ik heb op 1 van mijn 7-snaren zelfs de zadels naar VOREN moeten zetten, toen ik er dikkere (ja weet ik zeker) snaren op zette. Druist een beetje tegen de logica in, maar toch. :S