PDA

View Full Version : zelfgemaakte tekening?



Basseytje
27 april 2006, 09:35
ik heb een vraag. als je zelf een bouwtekening van een gitaar maakt. dus niet gecopieerd maar gewoon zelf maten opgemeten van je gitaar en helemaal hebt uitgewerkt, mag je die dan verkopen of publiceren?

G.G.
27 april 2006, 10:11
Ooit gehoord van lawsuit modellen?

De grote fabrikanten hebben het echt wel beschermd, maar of er op onze hobbyschaal iets mee gebeurd.....?

Als ik een stratje wil bouwen, dan zijn de tekeningen wel op het internet te vinden. En anders leg ik er wel eentje op een groot vel papier en pak ik een potlood.

Wil je zelf wat ontwerpen dan is het sowieso geen pikken, dus dat kan altijd lijkt me.

Basseytje
27 april 2006, 11:30
ik werk op school met inventor en daar kank dus 3d modellen maken en daarna een mooie bouwtekening ervan maken. en ik wil dus mijn eigen epi lp de maten daarvan gebruiken en verwerken in de tekening met een kleine twist van mezelf eraan maar ik weet nog steeds niet of dat copieren heet en of ik ze dan officieel mag doorverkopen de tekeningen aan degenen die erin geinteresseer zijn

Minda
27 april 2006, 11:43
Nee, die mag je niet doorverkopen. Het ontwerp, de vorm, de herkenbare elementen die het die gitaar maken, zijn beschermd. Je mag ook geen moderne schilderijen naschilderen en verkopen. Oude meesters overigens wel, want toen bestond er nog geen mogelijkheid het ontwerp te beschermen. Wie het op papier zet (of in inventor tekent) maakt niet uit, het ontwerp, het idee is niet van jou maar in dit geval van Gibson. Epiphone heeft een licentie voor het bouwen van LP achtigen. Als je zelf één gitaar nabouwt voor eigen gebruik zullen ze je niet direct aanpakken, maar op het moment dat je hun ontwerp, in tekening of gitaarvorm, gaat verspreiden en er eventueel nog geld voor gaat vragen ook, zit je fout. Je derft dan hun eventuele inkomsten. Daar is het beschermingsrecht ook voor. Overigens zijn er diverse sites waar de tekeningen op verkrijgbaar zijn. Ik geloof zelfs dat enkele sites die tekeningen en mallen verkopen geld betalen aan Fender en Gibson om dat te mogen doen.

Hugo

Dirk W
27 april 2006, 11:57
Misschien mag het wel. Je mag iig niet de gitaar dan vervolgens gaan verkopen. Voor eigen gebruik mag het sowieso.

Mattia
27 april 2006, 13:03
Och, tja...voor bodies is het veel minder een probleem (eens gekeken naar LP, Strat en Tele kloons?), voor headstocks moet je zeker oppassen, omdat je veel sneller te maken zult hebben met rechtszaken.

Verder weet ik niet hoe de relatie is tussen plannen maken en verkopen vs. instrumenten; het een is niet direct het andere.

no 1 hops
27 april 2006, 19:47
rose guitars uit bolsward maakte op kleine schaal lp copieen.
daar kregen ze bij gibson lucht van en hij moest toch zaken veranderen wilde hij geen problemen krijgen.

ernieman
27 april 2006, 20:18
en al die japaners en chinezen dan? Al die B-merken kopieren toch als een gek... of ben ik mis?

EJ

Javaca
27 april 2006, 21:19
Ik was een tijdje geleden in Puurs en daar wilden ze het bouwplan voor een 56-LP Junior ook niet verkopen vanwege dat copyright gedoe. Alleen de Stewmac plannen verkochten ze, de rest was alleen voor eigen gebruik.

Basseytje
27 april 2006, 23:55
dan denk ik dat ik t voor eigen gebruik behou en ik ga de headstock zowieso veranderen. ff naar m'n eigen smaak heo weet ik nog niet maar word hopelijk wel mooi


danku

mvg Bas