PDA

View Full Version : Bruko truss rod



roystele
26 april 2006, 23:17
Ik ben begonnen aan de bouw van en Precisionbas. Spullen besteld bij Texas and Tweed waaronder een Bruko truss rod. Dat is een rod bestaande uit twee aluminium strippen die wanneer er aan een moer wordt gedraaid uit elkaar gaan staan. Ik heb nu in de hals een sleuf gefreesd van 8 x 8 mm waarin dat ding precies past en nu wil ik er de toets oplijmen. Ineens begin er een onbehaaglijk gevoel aan me te knagen; iets dat zegt: dit is misschien niet de juiste manier om zo'n truss rod te installeren. Heeft het wel nut zo vlak onder de toets? Zo ja, welke kant van de rod moet boven? Ik snap er op dit moment effe werkelijk geen ene reet meer van. Op internet is er niets te vinden over Bruko en Henny van Ochten van Texas and Tweed wist het ook niet. Wie weet het wel?
:mad:

Mattia
26 april 2006, 23:49
Hoe dik is dat ding in totaal? Hoeveel hout zit er 'onder' de truss rod? 3.5-4.5mm is ideaal, minder dan 3mm is sterk af te raden. Buigt 'ie twee kanten op (dus anders bol als je 'm andersom aandraait) of niet (dus: dual action?). Hij met er zo in dat als je 'm aanspant (dus: vastdraait, met de klok mee, rechtsom draait), dat 'ie naar achteren buigt (toets 'bol' trekt, zeg maar, niet hol. Werkt snaarspanning tegen). Hoogstwaarschijnlijk is dat dus met de moer naar beneden.

Foto'tje misschien?

G.G.
26 april 2006, 23:53
Draai eens aan de moer zodat ie net niet de twee delen vanelkaar af duwt. Als je in het midden de twee delen tegen elkaar drukt en de moer aandraait zie je dat de pen gaat buigen (een kant wordt korter en de andere kant blijft even lang). Dit gebeurd ook in je hals omdat de twee delen tegen elkaar aan blijven geklemd door hals en toets (net als tussen je vingers). Op spanning moet ie dus je hals naar achteren buigen, want je snaren buigen hem naar voren.

piezo
27 april 2006, 09:32
Volgens mij is het bij die Bruko rods zo dat als je de moer aandraait er 1 deel bol wordt. Dat deel moet aan de toetskant. Maar voor de zekerheid: Vox Humana verkoopt nog steeds Bruko rods, dus zullen zij je ook zekerheid kunnen geven. Doe eens een belletje, zou ik zeggen.

G.G.
27 april 2006, 10:15
Volgens mij is het bij die Bruko rods zo dat als je de moer aandraait er 1 deel bol wordt. Dat deel moet aan de toetskant. Maar voor de zekerheid: Vox Humana verkoopt nog steeds Bruko rods, dus zullen zij je ook zekerheid kunnen geven. Doe eens een belletje, zou ik zeggen.

Precies, doordat 1 kant korter wordt door de draad die erop zit buigt de lange kant eromheen (neemt zogezegd de buitenbocht.) Die kant moet naar de toets zodat ie de hals achterover dwingt.