PDA

View Full Version : Ook een amp af, raadt maar hoeveel watt :D



Negative K3 fan
26 april 2006, 17:51
hier twee foto's om er vast in te komen... ik ga hem straks voor de eerste keer aanzetten, na de triple check en een half uur bidden dat er niets doorbrandt....

check de rasta kleuren :)

http://i21.photobucket.com/albums/b280/negativek3fan/erikf2.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b280/negativek3fan/erikf1.jpg

nielsduursma
26 april 2006, 17:55
15 watt 30 watt??

valt dat te zien aan het binnewerk dan??:???:

Daniël_san
26 april 2006, 18:08
15 watt of zoiets toch? Ik dacht dat je van plan was een soort van AC30 achtige te bouwen, maar dan anders :p

Negative K3 fan
26 april 2006, 18:13
18 watt oid, ik vond het grappig om al die 18 watt topics te zien (de halve werkbank gaat tegenwoordig over 18 watters).

photobucket heeft die foto's toruwens wel behoorlijk erg verkleind, even overneiwu proberen

http://i21.photobucket.com/albums/b280/negativek3fan/erikf22.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b280/negativek3fan/erikf11.jpg

Geronimo
26 april 2006, 18:38
Weeer een 18 watter? Het lijkt wel een virus.

Ziet er wel ok uit, beetje jammer alleen van die Conrad-klemmenstrook en die dunne draadjes, maakt het een beetje cheap.

En hoest nou met die gepimpte london city afgelopen trouwens? Is ie er nou tevreden mee?

BartL
26 april 2006, 18:57
'ie' is er tot nu toe wel tevreden mee jah ;)

B_2_the_a
26 april 2006, 18:58
waar vandaan haalt iedereen die bouwkitjes?

Ik wil het ook wel eens proberen...

Geronimo
26 april 2006, 19:05
'ie' is er tot nu toe wel tevreden mee jah ;)

Ja? Alle hiaten verwijderd?

Geronimo
26 april 2006, 19:07
waar vandaan haalt iedereen die bouwkitjes?

Ik wil het ook wel eens proberen...

Volgens mij heeft ngk3 het allemaal bij elkaar gesprokkeld, dus geen kitje.

JoostBaksteen
26 april 2006, 19:17
Het virus heeft inderdaad toegeslagen... :D

Zo te zien heb je gewoon het tremelo kanaal weggelaten en alleen het eerste kanaal gebruikt.

Zijn die lange caps ook mallories?

@Geronimo: die dunne draden lijken wel op teflon..... dun maar goed.

Negative K3 fan
26 april 2006, 19:36
Conrad-klemmenstrook en die dunne draadjes, maakt het een beetje cheap.

je beodlt die terminal strips? was eerst van plan de hele amp true point to point te maken met die dingetjes, uiteindelijk maar vanaf gezien :)

in mijn amp zit zowel installatie draad als teflon draad (die zullen vast dun lijken) als push back katoen draad, niks cheap!

Negative K3 fan
26 april 2006, 19:38
Zo te zien heb je gewoon het tremelo kanaal weggelaten en alleen het eerste kanaal gebruikt.
de pre amp is van de dr. z route 66, de power amp van de 18watt en de voeding heb ik gemaakt met power supply designer van duncan


Zijn die lange caps ook mallories?
die vrij grote bedoel je? dat zijn mallory 0.1uF caps.


@Geronimo: die dunne draden lijken wel op teflon..... dun maar goed.

en heel erg kut om te strippen :) maar verder wel ideaal\


Volgens mij heeft ngk3 het allemaal bij elkaar gesprokkeld, dus geen kitje.
idd

Negative K3 fan
26 april 2006, 19:41
net de eerste vuurdoop gehouden, en meteen hoe kan het ook anders, geen spanning op de secundaire kantGVD, was ik vergeten blauw en zwart van de hammond aan elkaar te maken 8-) nu doet ie het wel, gloeispanning beetje laag (PT bedraad voor 230 en er komt 220 hier uit de muur), hoogspanning onbelast goed, maar toen ik er el84s in stopte ging er wat mis, 1 van de el84s ging redplaten (verkeerde set genomen) en de hoogspanning zakte heel ver in. 310-0-310 voor de gelijkrichtier wordt belast 230V DC, kan dat te maken hebben met de red platende el84 of is mijn voeding gewoon verneukt?

JoostBaksteen
26 april 2006, 19:42
de pre amp is van de dr. z route 66, de power amp van de 18watt en de voeding heb ik gemaakt met power supply designer van duncan


The Route 66 is an all original Dr.Z design based on the incredible KT-66 tube originally built by Genelex. This tube generates the "Milkshake Thick" tones, as heard on John Mayalls "Bluesbreaker" album featuring Eric Clapton (the "Beano Album" as it is known to many).

Dat klinkt goed! (die tekst dan :p)



die vrij grote bedoel je? dat zijn mallory 0.1uF caps.


Jup, die bedoelde ik.



en heel erg kut om te strippen :) maar verder wel ideaal


Mwah... ideaal.... k vind pull-back ideaal, dat hoef je niet te strippen. Teflon vind ik daarom niet ideaal, maar wel erg goed.

Je zegt 'verder' ideaal, dat ben ik wel met je eens. Als je het strippen dus buiten beschouwing laat.

Negative K3 fan
26 april 2006, 19:43
En hoest nou met die gepimpte london city afgelopen trouwens? Is ie er nou tevreden mee?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=72144&page=2 hij klonk bijzonder lekker

Negative K3 fan
26 april 2006, 19:44
[size=2][font=Verdana]The Route 66 is an all original Dr.Z design based on the incredible KT-66 tube originally built by Genelex. This tube generates the "Milkshake Thick" tones, as heard on John Mayalls "Bluesbreaker" album featuring Eric Clapton (the "Beano Album" as it is known to many).

Dat klinkt goed! (die tekst dan :p)


bestaat uit een ef86 met daarna een soort van gestripte baxandal tone stack...

JoostBaksteen
26 april 2006, 19:45
kan dat te maken hebben met de red platende el84 of is mijn voeding gewoon verneukt?

Ik weet het niet hoor, maar als ik logisch beredeneer: Red platende buis -> veel stroom. Veel stroom -> veel eisen van je voeding -> inzakkende voeding -> lagere spanninng....

Negative K3 fan
26 april 2006, 19:48
dat was dus ook hoe ik dacht... ik moet ze eerst laten afkoelen, dan stop ik er andere in.

Negative K3 fan
26 april 2006, 20:37
andere erin gestopt, de rechterkant was nog steeds aan het redplaten (en niet zon beetje ook), dit vraagt om maatregelen!

nicoverduin
26 april 2006, 20:42
[font=Verdana]Mwah... ideaal.... k vind pull-back ideaal, dat hoef je niet te strippen. Teflon vind ik daarom niet ideaal, maar wel erg goed.
[size=1]
Je zegt 'verder' ideaal, dat ben ik wel met je eens. Als je het strippen dus buiten beschouwing laat.
Goede teflon stripper gebruiken. Nergens last van.

Robbert
26 april 2006, 20:45
Goede teflon stripper gebruiken. Nergens last van.

Ik heb teflondraad bij jou gekocht en die is gewoon prima te strippen hoor: nieuw mesje in de Stanley, draadje tussen duim en mes en draaien maar. Zonder kracht en daarna kun je gewoon de mantel eraf halen.
Wanneer je toch teveel kracht hebt gebruikt, breekt je draadje en heb je een snee in je duim. Maar verder gaat het strippen prima! :D

JoostBaksteen
26 april 2006, 21:11
Ik heb teflondraad bij jou gekocht en die is gewoon prima te strippen hoor: nieuw mesje in de Stanley, draadje tussen duim en mes en draaien maar. Zonder kracht en daarna kun je gewoon de mantel eraf halen.
Wanneer je toch teveel kracht hebt gebruikt, breekt je draadje en heb je een snee in je duim. Maar verder gaat het strippen prima! :D

Met een striptang gaat dat beter hoor!

Maar het 'probleem' doet zich voor als je 1 kant vast gesoldeerd hebt, bv onder het board, en je knipt de andere kant op maat om hem vervolgens te strippen. De mantel wilt er niet altijd even gemakkelijk af gaan, waardoor er een kans is dat je de draad aan de vastgesoldeerde kant los trekt.
Om dat te voorkomen houd ik het draadje meestal met een punttang vast, maar dat is niet optimaal.

Daarom gebruik ik nu alleen nog maar pull/sh back draad. Werkt prettiger, ziet er stoerder uit en kost net zoveel als teflon (bij diezelfde supplier).

nicoverduin
26 april 2006, 23:14
Het nadeel van push back draad is dat hoewel het er vintager uitziet, je het eigenlijk niet kan gebruiken in commerciele versterkers. De voltage rating is te laag. Daarom mag het ook niet meer gemaakt worden in de US. Ben er trouwens nog steeds niet achter wie het maakt.

Voor mijn BIAS probe zal het dan ook niet gebruikt worden maar wordt er teflon draad gebruikt (600V UL rating). Dus in de kabel heb ik 1200V isolatie tussen 2 aders. En die heb ik wel nodig. Overigens nog steeds geen kabel gevonden die voldoet. Overigens het ontwerp voor de volgend fase komt op gang. Begin zelfs weer te programmeren met een PIC. En dat was toch wel weer 30 jaar geleden (microprocessor).

Voor het Teflon strippen heb ik een speciaal soort tangetje dat keurig netjes de isolatie eraf snijdt rondom en is voor diverse diktes instelbaar. Is overigens wel een prijzig tangetje.

birt
26 april 2006, 23:51
heb je het schema van die preamp toevallig voor me lennart?

Negative K3 fan
27 april 2006, 00:34
heb je het schema van die preamp toevallig voor me lennart?

msnnnn :soul:

Negative K3 fan
27 april 2006, 10:46
ok een update van het probleem.

het gaat om het redplaten van 1 van de eindbuizen, gebeurt met 2 verschillende setjes opdezelfde plek dus het zal wel aan het circuit liggen.

ik was wat aan het meten met de multimeter terwijl hij aanstond en toen ik de verbinding naar het stuurrooster van de red platende buis aanraakte met de multimeterprobe ontstond er een zachter wordend gekraak, na een paar tellen is het gekraak weg, maar ook het red platen is dan opgehouden...

als ik spanning meet op het stuurrooster geeft hij 0 aan en de grid stopper is 1k5...

iemand een idee?

nicoverduin
27 april 2006, 10:59
koude las?????

Negative K3 fan
27 april 2006, 11:02
een koude las waar? ik heb een aantal verbindingen doorgemeten en dat klopte wel, ikg a er nog even voor zitten

Negative K3 fan
27 april 2006, 11:22
ok de fout nis opgelost, ik had de 470 schermroosterweerstand verkeerd aangesloten.

redplaten is weg, de spanning is iets omhoog maar niet hoog genoeg, 260 volt terwijl ik had gemikt op ongeveer 310...

fullorder
27 april 2006, 11:39
waar vandaan haalt iedereen die bouwkitjes?

Ik wil het ook wel eens proberen...

verelec.com
tubeampdoctor.com
ceriatone.com
drtube.com
webervst.com
madamp.biz
ax84.com

meer kan ik er even niet verzinnen ;)

nicoverduin
27 april 2006, 12:55
ok de fout nis opgelost, ik had de 470 schermroosterweerstand verkeerd aangesloten.

redplaten is weg, de spanning is iets omhoog maar niet hoog genoeg, 260 volt terwijl ik had gemikt op ongeveer 310...hoeveel stroom loopt er door die buizen? Wat is de spanning Vak?

Squier4ever
27 april 2006, 17:06
verelec.com
tubeampdoctor.com
ceriatone.com
drtube.com
webervst.com
madamp.biz
ax84.com

tis madamp.de tegenwoordig

Negative K3 fan
27 april 2006, 17:25
hoeveel stroom loopt er door die buizen? Wat is de spanning Vak?

Uak = 258 V
Ug2 = 251 V
Uk =7,54 V
Rk = 130 Ohm

Spanning vanaf de trafo belast: 440 AC, 269 DC na de diodes.

komt neer op een dissipatie van 7,48 Watt per buis in rust, mag op zich wel wat hoger toch?

Negative K3 fan
27 april 2006, 17:27
er komt nu trouwens geluid uit, en wat voor geluid :D behoorlijk hard en bakken met gain!!! Hij klinkt op zich al super, maar ik wil die spanningen hoger!

nicoverduin
27 april 2006, 17:45
Uak = 258 V
Ug2 = 251 V
Uk =7,54 V
Rk = 130 Ohm

Spanning vanaf de trafo belast: 440 AC, 269 DC na de diodes.

komt neer op een dissipatie van 7,48 Watt per buis in rust, mag op zich wel wat hoger toch?
Ik neem aan dat je 440V met midden aftakking hebt? Anders heb je of een fout gemaakt in de schakeling of een waardeloze trafo gebruikt. Als het 220V per kant is, dan had je rond de 300V moeten hebben na de diodes. De voeding stort in naar 260V bij een belasting van slechts 60mA (afgerond). Dat zou een interne DC weerstand van 666 ohm. Een goede voedingstrafo hoort rond de 30-35 ohm te hebben. Dan had je een spannings daling van rond de 2-3V gehad en zouden die eindpitten ook gelijk wat warmer stoken.

Negative K3 fan
27 april 2006, 18:44
Als het 220V per kant is, dan had je rond de 300V moeten hebben na de diodes. De voeding stort in naar 260V bij een belasting van slechts 60mA (afgerond). Dat zou een interne DC weerstand van 666 ohm. Een goede voedingstrafo hoort rond de 30-35 ohm te hebben. Dan had je een spannings daling van rond de 2-3V gehad en zouden die eindpitten ook gelijk wat warmer stoken.

hmm hier was ik al bang voor... mooi kut

trouwens die interne dc weerstand kan ik toch zo controleren met een multimeter?

nicoverduin
27 april 2006, 19:16
Hoe raar het ook klinkt........nooit geprobeert. Zou wel moeten kunnen....Doen we tenslotte ook met het biassen van een OT.

Negative K3 fan
27 april 2006, 21:32
ik heb 330 ohm gemeten (tussen beide uiteindes, dus niet tussen de center tap en die ene), waarschijnlijk is het geen toeval dat dat ongeveer de helft van jouw 666 ohm is... maar zoals je zegt best wel hoog terwijl ik gewoon meer spanning wil, ik zal eens zien hoeveel rek er nog uit die hammond wiring gehaald kan worden, de filament spanning is ook een beetje laag dus ik heb nog speling.

nicoverduin
27 april 2006, 21:48
Gooi maar eens die 330 ohm in de PSU designer. Kan je beter zien wat er met je voeding gebeurt. Gewoon een prut trafo of elders een fout.

Negative K3 fan
27 april 2006, 22:15
Gooi maar eens die 330 ohm in de PSU designer. Kan je beter zien wat er met je voeding gebeurt. Gewoon een prut trafo of elders een fout.

gedaan en het klopt precies... kuthammond, gaat hier dus om de 369GX

nicoverduin
27 april 2006, 22:55
was zeker een koopje:D :D :D :D

fullorder
28 april 2006, 00:48
tis madamp.de tegenwoordig

ja maar madamp.biz is de engelstalige versie.

Negative K3 fan
28 april 2006, 11:45
was zeker een koopje:D :D :D :D

jaja lach maar!!!

nicoverduin
28 april 2006, 12:13
Yep het zijn enkele van jullie bouwers die zelf altijd roepen dat de goedkope onderdelen ook prima zijn. Dan moet je nu niet piepen dat het spreekwoord "penny wise pound foolish" op gaat.

vester86
28 april 2006, 12:57
hoe heet dat ook alweer??
boontje komt om zijn....





maar ik doe het jullie (nog) niet na, dus wat dat betreft moet ik niks zeggen

Negative K3 fan
28 april 2006, 15:55
Yep het zijn enkele van jullie bouwers die zelf altijd roepen dat de goedkope onderdelen ook prima zijn. Dan moet je nu niet piepen dat het spreekwoord "penny wise pound foolish" op gaat.

tja, ik zou het meer op een gebrek aan ervaring gooien, hoe moest ik nou weten dat die hammond zon hoge weerstand had en of dat uberhaupt erg was... al gaandeweg leer je :) en btw. als ik dezelfde trafo met dezelfde weerstand maar hogere voltages neem zou het wel 'lukken'. Zorgt die weerstand ook voor een vorm van sag trouwens?

als oplossing ga ik denk ik de primaire kant een beetje omwiren voor een net spanning van 200 a 220 volt en dan maar leven met iets lagere spanningen.

hoe laag kun je eigenlijk ongeveer gaan met de decoupling caps voor de preamp?

nicoverduin
28 april 2006, 18:30
tja, ik zou het meer op een gebrek aan ervaring gooien, hoe moest ik nou weten dat die hammond zon hoge weerstand had en of dat uberhaupt erg was... al gaandeweg leer je :) en btw. als ik dezelfde trafo met dezelfde weerstand maar hogere voltages neem zou het wel 'lukken'. Zorgt die weerstand ook voor een vorm van sag trouwens?

Lijkt er eerder op dat ie stuk is... Hoe wilde je hem naar hogere voltages brengen....230V op 110?.....Gaat ie zeker kort mee.....



als oplossing ga ik denk ik de primaire kant een beetje omwiren voor een net spanning van 200 a 220 volt en dan maar leven met iets lagere spanningen.
zie eerdere opmerkingen.



hoe laag kun je eigenlijk ongeveer gaan met de decoupling caps voor de preamp?Tot ie het niet meer doet..... of te veel bromt.....

Negative K3 fan
28 april 2006, 19:37
de hammond kun je aansluiten op 150 verschillende manieren... nu staat ie op 230, maar hij kan ook op 200, 210, 220 en 240 en natuurlijk de 100v variaties daarop. http://www.hammondmfg.com/300sch.pdf op dit moment dus blauw/geel en wit naar de netspanning, zwart en bruin aan elkaar...

nicoverduin
28 april 2006, 19:44
En waarom denk je dat ze dat doen...........Lennart een trafo aansluiten op een lagere spanning betekend een zwaardere belasting. Je primaire wikkeling wordt vanzelf warmer tot de emaille smelt......Kom op Lennart, wel effe het koppie erbij houden.

Negative K3 fan
29 april 2006, 12:17
kan die wel hebben :)

Negative K3 fan
2 mei 2006, 18:10
ok, beetje gesleuteld aan de taps en de voltages kloppen nu precies met wat ik wou, al is de filamentspanning wat aan de hoge kant met 6,8 volt, maar dat is minder dan 10%...