PDA

View Full Version : buizen... welke voor welk geluid



Nocki
7 november 2002, 23:05
hoi.

ik ben voor mn mesa formula op zoek naar nieuwe buizen.
2 voor t clean geluid
dus geen opbreken bij een te hrde aanslag.
2 voor de overdrive. moet viool achtig blijven klinken maar toch ook rauw.
2 voor de harde scheur (metallica stijl)

hee maar er zitten toch maar 6 buizen in waarvan 1 voor de fx loop??? ja dat klopt maar ik heb meer amps waar ik nog mee wil experimenteren... eigenlijk had ik niks moeten zeggen van aantallen maar ach...

Welke buizen raden jullie aan. ok er zijn maar 2 fabrieken die buizen maken en het is ook niet de bedoeling om daar over te gaan disuciehhh dinges...
welke buizen??? Groove tubes, JJ, NOS???
of wat er nog meer mag zijn...
trouwnes wel 12ax7 voorbuizen. eind blijft het zelfde tenzij iemand nog leuke el84 buizen weet die geweldig zijn,...

Nocki

Dude
7 november 2002, 23:46
nou, ik heb wel eens op een valvestate met een gescheurde speaker gepeeld, en ik zal je heel eerlijk zeggen dat het geen reet uitmaakte, maar goed dat ligt aan de versterker misschien, ik hoorde nou niet veel verschil, alleen de cleans kwamen minder door

Nocki
8 november 2002, 08:21
?????????????????????????????????????????????

jpb
8 november 2002, 09:09
Post je vraag onder 'tubes' op:
http://www.webervst.com/vstbbs/bbs.html
Daar staat ook een aantal sites van handelaren; daar vindt je zeker info over EL84's. Ik kan je er niet veel over vertellen.

Rectifier
8 november 2002, 10:35
Sinds wanneer zitten er 6 pre-amp buizen in een Formula???? :grin:

Tel ze eens opnieuw..... :wink:

maestro_nl
8 november 2002, 21:25
In mijn Groove Tubes Trio preamp heb ik Tesla, Sovtek en GT's getest.
De GT's klinken veruit het beste.
GT maakt geen buizen zelf, maar selecteert ze wel en brandt ze ook in.
De Sovteks een close 2e. De Tesla's klonken beduidend minder.

Je moet kijken of je kanalen 'dedicated' buizen hebben. M.a.w. wanneer de buizen v/h cleane kanaal niet gebruikt worden voor het scheur kanaal dan kun je deze kanalen en buizen optimaal opelkaar afstellen.

bv. 12at7 in cleane kanaal i.p.v. 12ax7a. Nu krijg je minder gain. (en lager volume en minder 'sparkle')
Voor scheur bv. ecc83 voor meer mid (europeese gevoicde 12ax7's)
Of met 7025 iets meer gain dan de 12ax7a.

Wanneer je geen dedicated buizen hebt zou ik bovenstaand verhaal meteen vergeten.

Mijn ervaring is dat de ontwerper niet gek is. 12ax7a bleef steeds 't beste klinken.

Trouwens, ecc83 is echt niet 't zelfde als 21ax7a. Wel uitwisselbaar, maar klinken (heel subtiel) iets anders.

Mijn advies: GT 12ax7a

Nocki
8 november 2002, 21:28
merci.

inderdaad ik heb maar 5 buizen. dat wou ik ook zeggen in het 2e stukje in de tekst maar heb dus pe ongeluk 6 getypt ipv 5.. o o. foutje.

bedenkt tot zove voor de reacties.
nocki

Nocki
8 november 2002, 21:28
merci.

inderdaad ik heb maar 5 buizen. dat wou ik ook zeggen in het 2e stukje in de tekst maar heb dus pe ongeluk 6 getypt ipv 5.. o o. foutje.

bedenkt tot zove voor de reacties.
nocki