PDA

View Full Version : Speaker met andere impedantie



Mitch
26 april 2006, 12:28
Oké, het zit zo:ik heb een combo met prima 8 ohms speaker en gebruik deze vaak met een extra 8 ohms closed back cab. Ik zag eigenlijk deze week pas dat de tweede speaker out niet 9 ohm gelabeld is, maar er staat boven beide speaker outs: total min. 8 ohm
Nou is 1/8 + 1/8= 1/4 dus ins de totale belasting nu 4 ohm, 100% mismatch kan nog met een buizenamp, dus het zou geen probleem moeten zijn.
Maar nu anders: als ik nu bijv. een speaker met ander ohmage in de extension cab zet, kan ik dan meer rendement krijgen ?
Of benader ik het nu verkeerd ?

Al
26 april 2006, 13:59
Oké, het zit zo:ik heb een combo met prima 8 ohms speaker en gebruik deze vaak met een extra 8 ohms closed back cab. Ik zag eigenlijk deze week pas dat de tweede speaker out niet 9 ohm gelabeld is, maar er staat boven beide speaker outs: total min. 8 ohm
Nou is 1/8 + 1/8= 1/4 dus ins de totale belasting nu 4 ohm, 100% mismatch kan nog met een buizenamp, dus het zou geen probleem moeten zijn.
Maar nu anders: als ik nu bijv. een speaker met ander ohmage in de extension cab zet, kan ik dan meer rendement krijgen ?
Of benader ik het nu verkeerd ?


--> Een mismatch geeft bij buizenamps een minder rendement.

Als je twee boxen met ongelijke impedantie gebruikt ga je het vermogen ongelijk verdelen, een box gaat overheersen, dat is denk ik niet wat je zoekt.

Je zou voor meer rendement kunnen kijken of het mogelijk is efficientere speakers in de box te gaan gebruiken.

Al

Mitch
26 april 2006, 14:43
Juist, ik benader het dus verkeerd. Duidelijk !