PDA

View Full Version : Vox Ac-15



marc_o
26 april 2006, 09:37
Damnation!
het komt niet heel erg vaak voor dat ik onder de indruk ben van een klein buizenversterkertje....deze keer echter wel en hij staan nu al met stip op 1 van de aanschafparade.
Ik ging bij de plaatselijke gitaarboer (Sonora in Terneuzen) langs omdat ik had gehoord dat ie ging uitbreiden en inderdaad, er stond al heel wat meer dan voorheen, en zo ook de nieuwe AC-30CC en dus ook de AC-15.
Nu is die 15 heel anders van opbouw en helemaal simpel gehouden.
Master, Tremelo, Reverb, Bass, Treble, Volume....meer zit er niet op en meer bleek ook niet nodig. Via een pedaal kun je de tremelo schakelen en ik dacht ook de reverb.
Op zich is het allemaal niet zo spannend dus.
High-gain kun je zonder pedalen wel vergeten, maar.....het beestje ademt en zwoegt, waarna je beloont wordt door een prachtige vintage op het randje van clean en overdrive tone die je normaal in heeeeel veeeel duurdere versterkers hoort.
Met een strat in de aanslag kun je echt lekker tekeer gaan, wanneer je hard aanslaat, heb je een heerlijke crunch, sla je zachter aan issie gewoon clean. Toonregeling werkt absoluut naar behoren en was ook wel nodig omdat ik de strat afwisselde met een gretsch met Filtertrons waardoor er hoog bij moest, maar dit erg snel en makkelijk deed. de knoppen doen daarwerkelijk iets, lijkt logisch, maar is bij veel versterkers een utopie.
Ik kreeg een vermoeden dat pedalen het hierop prima zouden gaan doen en dat klopte.
Er stond een standaard Marshall-pedalentest-opstelling met o.a. de Bluesbreaker 2, een delay, Edward Compressor en Jackhammer Guv'nor....en verdomd, ik werd er erg blij van allemaal, beetje tweaken en vooral met de Bluesbreaker en Compressor combinatie heb je direct een gigging setup met overtuigende sound voor niet al te veel knaken...

Hij zal het heerlijk doen in de studio ook!

Ik ben alvast aan het sparen, heb het vermoeden dat ie best wat volume in zich heeft, maar moet bekennen dat ik dat niet heb uitgeprobeerd.

guitartub
26 april 2006, 09:43
Vox is TE GEEEEKKK (maar dat wis ik al)

Mitch
26 april 2006, 10:36
't Lijkt mij ook een ontzettend lief ding. Heb je 'm trouwens nog getest t.o.v. de 30 ? Die is ook zo fijn, maar vind ik pas echt lekker gaan klinken met normal en bright channel gecombineerd.

imlikeajungle
26 april 2006, 11:13
Ik zat er ook al een tijdje naar te kijken, maar kan iemand me bevestigen dat het an sich dezelfde amp is als een AC30 qua opbouw en geluid?

DarknessAwaits
26 april 2006, 11:16
maar kan iemand me bevestigen dat het an sich dezelfde amp is als een AC30 qua opbouw en geluid?
Ik kan het wel ontkrachten voor je:


Nu is die 15 heel anders van opbouw en helemaal simpel gehouden.

imlikeajungle
26 april 2006, 11:23
Dat betekent niet dat hij intern anders is, dat was mijn vraag...

Kim Wilson
26 april 2006, 11:27
Nu is die 15 heel anders van opbouw en helemaal simpel gehouden.
Master, Tremelo, Reverb, Bass, Treble, Volume....meer zit er niet op
Volgens mij zit er op een AC30 meer, dus is ie intern ook anders...

DarknessAwaits
26 april 2006, 11:37
Dat bedoel ik.

marc_o
26 april 2006, 11:52
't Lijkt mij ook een ontzettend lief ding. Heb je 'm trouwens nog getest t.o.v. de 30 ? Die is ook zo fijn, maar vind ik pas echt lekker gaan klinken met normal en bright channel gecombineerd.



Die stond er wel en die heb ik al eens getest, maar heb ze niet direct naast elkaar gehoord. Ik vond de AC-15 met z'n heel erg simpele setup wel lekkerder klinken zo op het eerste gevoel.....ik moet duidelijk nog eens terug.

@imlikeajungle, de AC-15 lijkt niet op de AC-30CC, je kunt geen kanalen blenden, het is een heel simpele versterker. 1 ingang en de bovengenoemde draaiknoppen.

Josdevos
26 april 2006, 12:15
En qua sound? (Want ik denk dat Bregt dat wil zeggen...)

marc_o
26 april 2006, 12:20
Die sound is niet hetzelfde, ik denk wel dat je met beide versterkers ongeveer dezelfde sound kunt benaderen, en uiteraard zitten ze wel in dezelfde hoek, maar als je wilt klinken als een AC-30, moet je een AC-30 proberen.

Les Paul
26 april 2006, 19:19
Ik heb de AC15 nu een paar maanden en ben nog steeds verbaasd over de veelzijdigheid. Er zit een hele mooie cleane tone in, maar ook de crunch is geweldig. Ik wilde eigenlijk een Mesa Lonestar kopen, maar die had het gewoon niet. De AC15 had het dus wel en koste ook maar een kwart van de Mesa!

Naast de AC30 vond ik de AC15 net iets lekkerder klinken. Net iets rauwer. Maar het was duidelijk te horen dat deze 2 amps uit dezelfde stal kwamen

jacky
26 april 2006, 20:21
Een kennis heeft pas een ac15 maar dan een ri uit engeland en ik moet zeggen tone to the bone mooi open clean prachtige drive en zelfs scheuren (met pedaal) is mogelijk

Fantastische amp deze heeft echter wel 2 x 10 inch

en ook lekkere reverb en mooie trem

was bijna om

Negative K3 fan
26 april 2006, 20:22
was bijna om

vertel??

9 10 11 12 13

Tristan
26 april 2006, 20:30
Wat grappig! Ik heb een tijd geleden ook een testje gedaan bij Feedback Utrecht, want daar hadden ze een Orange Rockerverb combo staan, een Vox AC30 combo en een Mesa Lonestar special 1x12 combo... (had jij ook een Lonestar Special combo gecheckt Les Paul, of was het een normale Lonestar?)
Nou, die Lonestar viel al gelijk af... Wat een doffe bak zeg, het lead kanaal klonk ook heel gecompresst en indirect... Die gewone Lonestar head vind ik wel beter, maar de lead daarvan is ook behoorlijk gecompresst.
De Orange klonk wel aardig, maar had het niet helemaal vond ik, nog steeds te gecompresst en te indirect... De Vox daaraantegen had het gewoon... Ik weet niet hoe ik het moet zeggen, maar toen ik die Vox tegen een aantal van die dure bakken bij Van De Haar testte moesten veel van die bakken die 2 tot 3 keer zoveel kosten het afleggen tegen de Vox... (er waren ook wel een aantal andere hele goed amps bij hoor...)

Wat ik heb begrepen over de AC15 is dat hij geen buizenrectifier meer heeft en dat vind ik wel een beetje jammer (die vorige serie had dat nog wel), dat hoort toch een beetje bij een Vox vind ik... Aan de andere kant is het wel een hele mooie koop, want aangezien er ook maar een speakertje inzit is die versie met Blue Alnico helemaal niet zoveel duurder, die heb je volgens mij voor ongeveer 700 euro en dat is natuurlijk erg interessant... (de goedkopere speaker, volgens mij een soort G12H vind ik niet echt te gek, een beetje sisserig en schreeuwend en het hoog en hij breekt niet zo heel mooi op)
Zoals het op mij overkwam toen ik hem testte, is dat hij een beetje donkerder en doffer klinkt dan de AC30... Persoonlijk vond ik de AC30 (vooral de head met een goede cab) lekkerder klinken...

Les Paul
26 april 2006, 20:49
Ik heb beide Lonestars getest. De gewone vond ik een mooi clean hebben, maar steriel. De Special vond ik redelijk scheuren, maar inderdaad erg veel compressie. De zogenaamde Texas tone trok mij erg, maar ik heb geen echte texas tone uit de Lonestars gekregen. Mijn ouwe trouwe Marshall Studio 15 doet dat een stuk beter!

De Rockreverb heb ik nooit getest. Ik heb de AC15 met de "goedkope" speaker. Ik vind het geluid echt heerlijk en heb er al CD opnames mee gemaakt. Of het een buizen rectifier is, zal mij eigenlijk worst wezen;) hij klinkt gewoon te gek. Het verschil tussen de 15 en 30 is een kwestie van smaak. Eigenlijk moet je ze allebei hebben. Wat mij betreft kan er geen Boutique amp tegenop!

jacky
26 april 2006, 21:15
vertel??

9 10 11 12 13


Houd het toch bij fender en de prijs was te hoog (gebruikt 1200)maar echt een aanrader die amp met deze setup.

lekker

Tristan
26 april 2006, 21:40
Ik heb beide Lonestars getest. De gewone vond ik een mooi clean hebben, maar steriel. De Special vond ik redelijk scheuren, maar inderdaad erg veel compressie. De zogenaamde Texas tone trok mij erg, maar ik heb geen echte texas tone uit de Lonestars gekregen. Mijn ouwe trouwe Marshall Studio 15 doet dat een stuk beter!

De Rockreverb heb ik nooit getest. Ik heb de AC15 met de "goedkope" speaker. Ik vind het geluid echt heerlijk en heb er al CD opnames mee gemaakt. Of het een buizen rectifier is, zal mij eigenlijk worst wezen;) hij klinkt gewoon te gek. Het verschil tussen de 15 en 30 is een kwestie van smaak. Eigenlijk moet je ze allebei hebben. Wat mij betreft kan er geen Boutique amp tegenop!

Wat betreft die Lonestars heb ik min of meer dezelfde ervaring inderdaad...
Ik vond het cleane kanaal van die gewone Lonestar head erg mooi, ik hoorde er ook niet echt iets klinisch in hoor, lekker warm en vol, wat ik in mijn hoofd altijd Blackface Fender achtig noem... De Lonestar Special 1x12 combo vond ik helemaal niets, het clean was dof en dood en het drive kanaal was net zo slecht zo niet slechter dan dat van de gewone Lonestar vond ik...
Texas Tone my ass... Moeten ze eerst een paar ballen aan die amps laten groeien... Ik geloof gelijk dat je Marshall dat beter doet...

Weinig boutique amps komen met de Voxen mee, dat is ook mijn ervaring en er zijn er nog minder die ze overtreffen...
Die AC15 van jou zal het vast prima doen, het zijn ook maar kleine nuances, viel mij ook al op, maar niettemin lijkt het mij bij die AC15 wel interessant om voor die Blue Alnico te gaan, zoveel scheelt het niet in prijs...

marc_o
27 april 2006, 09:56
De AC-15 die ik heb getest was een 1 keer 12"
ik geloof dat je ze ook met andere speakerconfiguraties hebt. Ben zelf geen fan van 10"speakers, maar het zou best kunnen werken met dit beestje.
Bij Spanjaard bieden ze de AC-15 al aan voor € 599,-.....dat is echt geen geld natuurlijk. Je zou er bijna een Brian May muur van laten bouwen....hell yeah!!! en dan een ABCDEFG-box van HWA ervoor, moet je eens kijken hoeveel kanalen je hebt...dam'n.

De Lonstar special heb ik ook eens uitvoerig getest en die viel me erg tegen voor dat geld. In diezelfde test nam ik ook een AC-30CC mee en een Hiwatt highgain combo, die Hiwatt viel ook wel wat tegen, die zijn echt alleen op hoog volume goed (heb er vroeger op gespeeld namelijk, maar dan klinken ze ook echt goed)
De AC-30CC reageerde al erg goed op pedalen en dat is met de AC-15 niet anders.
Stom dat ik niet heb gekeken of er nog een extra speaker op aan kan worden gesloten....maar dat kan Les Paul me vast vertellen.

imlikeajungle
29 april 2006, 17:47
En qua sound? (Want ik denk dat Bregt dat wil zeggen...)


Inderdaad, dank je Joris :-)
Ik weet heus wel dat ie gestripped is van functies, 't is idd soundwise dat een AC15 me interesseert: ik vind de crunch van een opengegooide AC30 zo lekker dat ik zocht naar een manier om dat op een normaal volume te krijgen, vandaar.

ccc
29 april 2006, 21:18
Tristan, heb je bij V/D Haar de Valvetech Hayseed ook getest ?

Tristan
29 april 2006, 22:06
Nee, die had hij niet meer...
Erik Van De Haar ging er ook geen meer bestellen, zei hij...

ccc
29 april 2006, 22:21
Nee, die had hij niet meer...
Erik Van De Haar ging er ook geen meer bestellen, zei hij...

Tja, 5 maanden wachttijd is natuurlijk moeilijk om te bestellen, de Vac (6V6)heeft ie wel nog op voorraad, zie ik op de site. Ik heb er eentje al een jaar of zo. Ongeloofelijk ding.

Tristan
29 april 2006, 22:30
Heb je die VAC (6V6), of de Hayseed (EL84)?

ccc
29 april 2006, 22:38
Ik heb de VAC 6V6, wel rechtstreeks besteld bij de maker, in een lege cab, dan 2 Celestion V30's erin gemonteerd. Alleen de reverb viel wat tegen, nu zit er een long spring reverb in.
http://i3.photobucket.com/albums/y52/conrad5113/Project1.jpg

Tristan
29 april 2006, 22:45
Mooie foto! Die Hamer ziet er ook erg goed uit...
Het was niet helemaal mijn amp, de VAC, toen ik hem testte, maar ik vond hem wel iets beter dan de Divided by 13 en vele andere amps bij
Van De Haar, zeker wat betreft prijs/kwaliteit...

FruscianteFan
29 april 2006, 22:49
@ CCC: wat is de rechter gitaar voor iets? Het lijkt op een Tele met een afgerondere body en een Strat switch.. ofzo

ccc
29 april 2006, 23:39
@ CCC: wat is de rechter gitaar voor iets? Het lijkt op een Tele met een afgerondere body en een Strat switch.. ofzo

Hamer T-51 met Tom Anderson Pickups (Nashville mod)
http://i3.photobucket.com/albums/y52/conrad5113/hamer%20t-51/hamerT-51003.jpg
de bovenste hier:
http://i3.photobucket.com/albums/y52/conrad5113/hamer%20t-51/hamerT-51002.jpg

imlikeajungle
9 mei 2006, 08:50
Gisteren eens de nieuwe AC15s aan de tand gevoeld, eerst met Blue's, dan met de Celestions. In het clean vond ik de upgrade zeker geen 200 euro waard, want daar trok de Celestion versie het minstens even goed in mijn oren, maar een keer dat de crunch open ging, werd het duidelijk waarom de Blue's 200E duurder zijn. Het leek wel een andere amp!
Adviesprijs was 604,- voor de Celestion AC15 en 804,- voor de Blue versie. Al bij al een erg lekker ampje, maar toch geen AC30 qua ballen en guts.

Jeanken
9 mei 2006, 09:40
Gisteren eens de nieuwe AC15s aan de tand gevoeld, eerst met Blue's, dan met de Celestions. In het clean vond ik de upgrade zeker geen 200 euro waard, want daar trok de Celestion versie het minstens even goed in mijn oren, maar een keer dat de crunch open ging, werd het duidelijk waarom de Blue's 200E duurder zijn. Het leek wel een andere amp!
Adviesprijs was 604,- voor de Celestion AC15 en 804,- voor de Blue versie. Al bij al een erg lekker ampje, maar toch geen AC30 qua ballen en guts.

Adviesprijs 804 voor de AC15 Blue versie??
Waar was dat, wil ik wel eens gaan testen dan.
Of zonder BTW ofzo?

marc_o
9 mei 2006, 10:39
Gisteren eens de nieuwe AC15s aan de tand gevoeld, eerst met Blue's, dan met de Celestions. In het clean vond ik de upgrade zeker geen 200 euro waard, want daar trok de Celestion versie het minstens even goed in mijn oren, maar een keer dat de crunch open ging, werd het duidelijk waarom de Blue's 200E duurder zijn. Het leek wel een andere amp!
Adviesprijs was 604,- voor de Celestion AC15 en 804,- voor de Blue versie. Al bij al een erg lekker ampje, maar toch geen AC30 qua ballen en guts.


Wat voor speakerconfiguratie zat er eigenlijk in? 1 keer 12"2 keer 10"of 2 keer 12"? Ik weet eigenlijk niet in welke configuraties ze zijn uitgekomen.

imlikeajungle
9 mei 2006, 11:43
Inclusief BTW, bij Caerts in Leuven...

@Marc: ik heb telkens de 1x12' getest...

Metoshade
9 mei 2006, 12:14
Ik heb de 1x12 laatst ook in de handen gehad en vergeleken met een Orange RV30. De Vox won het voor mij eigenlijk op alle fronten, behalve het bedieningsgemak.

Niet dat dat niet goed is bij de Vox, maar het is iets lastiger om snel te wisselen van een lekker clean geluid naar een flinke overdrive (maar dat was natuurlijk ook niet de opzet van die amp). Natuurlijk bieden de verschilende boosters dan een goede oplossing. Overall vond ik de Vox echt erg lekker, lekkerder ook nog dan de Delta Blues :P

Gelukkig kan ik mijn GAS thuis wegspelen op een mooie Shiva :D

Tristan
9 mei 2006, 12:20
Ik vind die Voxen ook beter klinken dan die Orange Rocker(Verb) serie en die AD twin channel serie... Veel puurder en directer...

marc_o
9 mei 2006, 13:27
dat blijft een smaak-kwestie natuurlijk, maar zet daarna de prijs er nog eens bij en je schrikt..

het Metoshade, blij te zien dat je nog leeft man!!! (Je hebt de groeten van Astrid)

Metoshade
9 mei 2006, 13:56
Hey Marc, natuurlijk leef ik nog :)
Groeten terug aan Astrid en natuurlijk de kid(s).

Nog altijd lekker uit je dak aan het gaan met VOID? Wanneer komen jullie in Groningen spelen? Wie weet komen wij volgend jaar weer fijn naar Zeeland :)

Kunnen we mijn Shiva en jouw Fandangoo eens naast elkaar zetten met onze gitaren, lekker blazen! Wie weet hebben we tegen die tijd ook wel allebei een fijne VOX ;)

marc_o
9 mei 2006, 13:59
haha, nou, tegen die tijd heb ik al wel een Vox hoor, het zal een AC-15 zijn in ieder geval. Kom maar lekker langs hoor, enne, ik heb maar 1 kid hoor, en dat is meer dan genoeg!

Metoshade
9 mei 2006, 15:41
Een AC15CC1 of CC1X? En waarom de 15 Watter, das lekkerder voor thuis? Damn, ik krijg nu toch wel weer een beetje GAS, maarja, ik zit nu ook in Groningen en ik moet het weer even doen met een Vox AD30 en een G&L...

@Marc: Jullie zijn natuurlijk ook allemaal welkom, als die dikke tenminste lang genoeg alleen kan zijn ; ) De sleutels zitten in de grote pot...

Jeanken
9 mei 2006, 18:46
Inclusief BTW, bij Caerts in Leuven...

@Marc: ik heb telkens de 1x12' getest...

Dus gewoon de prijs, niet adviesprijs?
Blijft wel mooi voor wat ik al gezien heb.

imlikeajungle
9 mei 2006, 19:57
Ja, sorry, gewoon de prijs...

nielsnielsniels
9 mei 2006, 22:33
natuurlijk. Je zou er bijna een Brian May muur van laten bouwen....hell yeah!!! en dan een ABCDEFG-box van HWA ervoor, moet je eens kijken hoeveel kanalen je hebt...dam'n.

Wat zou dan beter zijn , 4x Brian May mini-muur of een Vox AC15 ?
Welke gaat harder?

Die Vox AC15 is wel buizen maar zo een transitor muur is ook aantrekkelijk :cooler:

nielsduursma
9 mei 2006, 22:55
Die Vox AC15 is wel buizen maar zo een transitor muur is ook aantrekkelijk :cooler:

vanwege het budget, de klank of je rug?

DarknessAwaits
10 mei 2006, 01:07
vanwege het budget, de klank of je rug?

Omdat hij dan kan posen jegens vrinden, en andersoortig volk. Just my 0.25 cents.

:seriousf:, ik moet echt gaan slapen...