PDA

View Full Version : Restoreren Na Rookschade



gnocci
26 april 2006, 01:13
Voor zeer weinig heb ik een Fender Stratocaster 54-79 anniversary usa kunnen kopen.
De vorige eigenaar heeft als een ketter gerookt terwijl deze mooie gitaar aan de muur hing.
Gevolg is dat de originele 'porsche silver' lak veranderd is in een 'gerookte makreel' finish. En als een makreel klinkt hij dus ook want de potmeters zijn nu waarschijnlijk vol met teer.
Huidige kleur:
http://www.geocities.com/gnoccie/mp3/fendrbruin.jpg
Originele kleur:
http://www.geocities.com/gnoccie/mp3/fendrkleur.jpg
Het is de eerste keer dat ik me met de ingewanden of de lak van een gitaar ga bemoeien, maar ik wil hem natuurlijk zo goed mogelijk restoreren.

Lak heb ik voorzichtig gewassen met warm water met klein beetje afwasimiddel. na drogen met katoenen doek was op sommige plekken helaas de glans weg.
ergste bruin is weg nu is het nog vies goud kleurig.
Ik heb mensen gehoord over commandant schoonmaakmiddel maar ik smeer niet zomaar autopoets op een houten gitaar...

voor de potmeters heb ik contact spray.

de schakelaar heeft van binnen een vreemde witte aanslag ?

helpen jullie mij van deze makreel weer een anniversary strat te maken ?

alvast bedankt,
Sanne

no 1 hops
26 april 2006, 06:42
je zou evt nafta kunnen gebruiken.
aansteker vloeistof voor de zippo.
wel heel schadelijk voor je denkwerk.
probeer eerst eens erachter te komen wat voor lak er uiteindelijk op is gespoten.
schoonmaak middeltjes zoals dusty (wibra) zijn zeer goed maar weowee als je een allergische reaktie met de lak uitlokt.
dus beter eerst vragen en dan pas poetsen.
witte rommel is waarschijnlijk corrosie.
alles eruit, evt weer met nafta op een doekje schoonmaken of een harde kwastje.
als je erbij kan de contacten weer insmeren met contactspray, nee niet spuiten.gewoon op een doekje of wattestaafje.
wat betreft de glans, als het autolak was/is kun je later met de echte harde turttle wax (zonder siliconen) de glans weer ophalen, maar wat er niet zit krijg je niet terug.

fred dons
26 april 2006, 07:33
er zijn overigens 2 versies van de anniversary de eerste vies room/geel die enorm snel ging craqueleren waarop fender besloot de volgende serie silver te spuiten

om de originele kleur terug te krijgen als die van jou echt silver was kun je met commandant vier de lak herstellen, dit polijst het bovenste vieze laagje van de lak af

G.G.
26 april 2006, 07:57
Lekker zo laten. Die gitaar heeft een heel leven achter zich en is zo geworden door de jaren. Niets aan doen, geeft hem karakter.

Franc
26 april 2006, 08:17
Karakter van aan de muur hangen terwijl er iemand onder zit te roken :???:

Ik zou gewoon commandant gebruiken. Heeft me tot nu toe bij uiteenlopende zaken geholpen om oppervlakken weer mooi glimmend te krijgen.
Het is een polijstmiddel en kan bij mijn weten eigenlijk geen kwaad qua oplossen van de lak of rare reacties.

Dude
26 april 2006, 08:37
aan de muur hangen en veel roken wordt zon ding echt niet zo van als jij beschrijft, waarschijnlijk is dr gewoon veel mee gegigged ed ??

Verder... als je hem zo lelijk vind waarom hem je hem dan gekocht ?

Franc
26 april 2006, 09:29
Doe nou maar gewoon Commandant4.
Doet echt wonderen.

Ik kreeg van de week van de buurjongen een rode trekker voor Tim. Je kent ze wel, trappertjes, kar er achter.

Helemaal verkleurd door de zon (stond jaren buiten). Plastic dus.
Even poetsen met Commandant en hij glimt weer als nieuw.

Kim Wilson
26 april 2006, 09:57
Potmeters NIET in de contactspray zetten! Dat trekt alleen maar stof aan. Hoe het wel schoon wordt, weet ik niet (misschien even laten weken in wasbenzine), maar met contactspray maak je het alleen maar vet. Dat wil je niet. Het moet schoon worden. Toch? :)

bert k
26 april 2006, 10:03
Niet mee eens. Zeker niet gaan kloten met benzine in je potmeters! Contactspray trekt geen stof aan. Het lost het stof op, en verdampt dan. Als de potmeters niet te vies zijn werkt het heel goed. Echt vieze potmeters krijgt contactspray niet schoon. Kan je beter nieuwe kopen, is niet echt heel duur.

Kim Wilson
26 april 2006, 10:17
Dan zou ik voor de tweede optie gaan, gewoon een nieuw setje erin stoppen. Zo duur zijn ze idd niet. Ik heb nogal slechte ervaringen met contactspray. Het wordt bij mij altijd vet, en dat trekt weer stof aan. Maar misschien zijn er wel verschillende kwaliteitsklassen daarin.

dejohan
26 april 2006, 16:09
Ik vind het ook moeilijk te geloven dat dit door rook kan, maarja,...

Iig geval: als je gitaar nitrocellulose lak heeft zou ik er afblijven met huis poetsmiddeltjes. Die lak lost gewoon op.
Nitro lak herken je door de geur, en door het feit dat hij makkelijk beschadigd. Heb je vb barstjes bij de schroeven, of stukjes lak die er af liggen.

Potmeters zou ik gewoon vervangen. Kost geen reet.

Eko
26 april 2006, 17:19
Schoonmaken zou ik wel doen. Ik heb verschillende gitaren ooit gehad met zware vervuiling.Het ergste was inderdaad nicotinus. Het blijft kleven en plakken als het warmer wordt. Instrument uit elkaar halen ( volledig ) en desnoods met Commandant cleanen. Eerst wel de huis tuin en keuken gitaarmiddelen gebruiken voor je echt met chemie aan de gang gaat.

gnocci
30 april 2006, 13:39
Allereerst bedankt voor de uitgebreide reacties !

BINNENWERK
heb hem eerst nog eens aangesloten en ben gaan luisteren in welke onderdelen de problemen zaten , dat was de switch [kraakte] . en verder was de output veel te zacht.

Switch had idd corrosie, zag er uit als een soort wit magnesium. weggepoetst met droge doek.
http://www.geocities.com/gnoccie/mp3/fendrswitch.jpg
de koperen kontaktjes en het schijfje waren vuil. contactspray niet gespoten maar met wattestaafje zachtjes weggewreven. meteen getest probleem weg.

Bedrading bekeken , zat een draadje bijna los, opnieuw gesoldeerd en hij had weer genoeg output om mijn AdrenaLinn te laten clippen.

Potmeters hadden eigenlijk geen problemen en geluid was na solderen helder dus daar heb ik niets mee gedaan.

BUITENWERK
is nog niet helemaal bevredigend, zoals gezegd voor het forum met een licht sopje gedaan.
Ik was te scheiterig om er commandant 4 op te smeren, omdat dat echt polijst. ik was bang voor de glans. gewone commandant 5 gekocht behoudt de glans maar was iets te licht voor de aanslag. is nu een beetje goudkleurig na drie keer behandelen. wel zichtbaar verbeterd.
maar als ik er nu commandant 4 op zou doen dan is de glans denk ik wel weg dan zou ik hem opnieuw moeten laten glimmen [ machine polijsten ? ]
bovendien is de aanslag best solide het zou er met com4 ook pas na minimaal 3 keer afgaan denk ik.

daar ga ik nog even de lak threads op naslaan.

voorlopig klinkt hij super en is hij nog 100% origineel !
http://www.geocities.com/gnoccie/mp3/Fndr3xCm5p.jpg

Reigor
30 april 2006, 13:46
Ziet er toch goed uit zo dan?

hendrix2
30 april 2006, 14:07
ik weet niet of dit lukt op een gitaar maar om rooksporen weg te krijgen doe ik het volgende. (heb dit alleen nog maar gedaan bij een ivoren slachtand van een olifant)
klein beetje warm water, veel citroen sap (vers) erin...en wrijven maar. Citroen kan je bevoorbeeld ook gebruiken om rooksporen van je vingers ofzo te verwijderen.

Javaca
30 april 2006, 14:10
Die zilveren laag vergeelt meestal. Zelfs bij niet-rokers.