PDA

View Full Version : shitratel



RF
25 april 2006, 21:45
hi, is ie eindelijk klaar heb ik een ratel in mijn 5e3 cloon.. alles gechecked, ratel zit in het cabinet en wel in of om het speakerboard.. komt alleen bij bepaalde frequenties en wanneer ik hard speel. Ik snap er niets van. De ophang latten zitten goed vast, speakerboard is 9 mm, latjes aan de randen 7 mm, netjes verlijmd, doek strak opgepannen en vast geniet, nietjes vastgeslagen met hamer.. en nog een zizzel-ratel!

iemand een idee?

grrobert

nicoverduin
25 april 2006, 22:36
Met zijn 2en testen. Werkt gemakkelijker

RF
25 april 2006, 23:07
Met zijn 2en testen. Werkt gemakkelijker

tja klopt, heb alleen weinig geduld met dit soort zaken.. toch een tip die maar ga opvolgen denk ik. Heb alles al extra vastgezet, zat te denken om er een extra schroef in het midden van het speakerboard (aan de randen uiteraard)te plaatsen, er zitten er nu twee aan de buitenkant (zoals origineel). Maar liever niet, zal wel in klank uitmaken.

misschien mijn meissie zo gek krijgen om te helpen.

matto
25 april 2006, 23:10
tip van Jay:

Zet een extra schroef in het achterpaneel om geratel te voorkomen.
Een 5e3 heeft erg veel laag, dus zal eerder allerlei kastgeluiden laten horen.
Bij mijn 5e3 clone was de ratel inderdaad weg na deze simpele modificatie.

RF
26 april 2006, 08:31
tip van Jay:

Zet een extra schroef in het achterpaneel om geratel te voorkomen.
Een 5e3 heeft erg veel laag, dus zal eerder allerlei kastgeluiden laten horen.
Bij mijn 5e3 clone was de ratel inderdaad weg na deze simpele modificatie.

Ik heb de eliminatie test gedaan; achterpaneel eraf, nog steeds ratel. ampje eruit, wel aangesloten en luisteren, nog steeds ratel. speaker wisselen, nog steeds ratel. Moet dus in het cab. of speakerboard zitten. Heb het flauwe vermoeden dat het speakerboard wat schotelt waardoor het midden wat vrij komt op de bevestigingslatten. Bij volume gaat deze trillen tegen de lat. Ga een klein schroefje op die positie van binnen uit vastzetten en zien wat er gebeurt..

Ik was net helemaal klaar, cabinetje zit in de lak... mojo all the way :cooler:

grrobert

JvD.
26 april 2006, 09:27
zet die amp is in een andere kamer, je weet nooit.
(voor je allemaal dingen gaat herstructureren)

RF
13 mei 2006, 14:42
hi, waren meerdere rateltjes blijkbaar.. heb het doek opnieuw gespannen, alle latten gechecked, extra schroef in het achterpaneel (bedankt voor de tip) en alles extra aangedraaid.. Bijna alles opgelost, alleen nog een soort sisseltje.. ik ben bang dat het speakerdoek toch een beetje tegen de bevestigingslat kan resoneren. Om dat te verhelpen zal ik de latten op het speakerbord moeten verbreden, dan is de speling tussen de 2 stukken hout weg..

bedankt voor de tips!

grrobert