PDA

View Full Version : cabs mic-en



future2future
25 april 2006, 18:59
heey ik heb ff een vraag. als je een gig hebt waar de geluidsman je wilt uitversterken met 1 mic, maar je hebt een 2x12 met 2 verschillende speakers met elk hun eigen klank eigenschappen hoe mic je die dan? keuze maken tussen 1 van de 2 of is er een andere manier?

Dude
25 april 2006, 23:01
2 mics... lijkt me logisch toch ?

Beetje experimenteren met mic in het midden op een iets grotere afstand kan ook. Zo doe ik het tenminste

future2future
25 april 2006, 23:08
ja maar meestal is er maar 1 kanaal beschikbaar...

Dude
25 april 2006, 23:17
dus mic in het midden en een stukkie naar voren, werkt echt prima alleen bij mijn mic (senheiser 601 ofzo, ben de naam effe kwijt maar speciaal voor close micing van gitaar speakers) is het nadeel dat het snel te bassig wordt allemaal.

gerwin
27 april 2006, 01:02
Te bassig? Moet je meer met je mic naar het midden van de speaker. Op de rand van de speaker heb je meer laag.

Chiel
27 april 2006, 10:06
2 mics en een mixertje ertussen. Geef je de technicus een kant en klaar voorgemixed signaal.

vester86
28 april 2006, 01:21
kanaaltje te kort is vrij vaak gewoon klets, geen zin erin hebben is deste vaker het verhaal. neem evt je eigen (2e) microfoon mee, dan kun je die zo inprikken

De Beer
30 april 2006, 20:38
Als er echt maar 1 kanaaltje over is voor je gitaar zul je moeten accepteren dat er maar een 1 van de 2 speakers ge close mic'ed word.
Distant micing live levert meer elende op dan winst in geluid.

Maar als 1 kanaaltje extra al niet mogenlijk is heb je te maken met een beperkt PA of een tering grote band. En maakt het voor de zaal echt niet uit dat jij 2 verschillende speakers hebt.
4x12 cabs klinken ook anders dan 2x12's daar staat in 9 van de 10 gevallen ook maar 1 microfoon voor. Waar is dan de noodzaak van 4x12 ipv 1x12.....podium geluid dus!
net als jouw 2 verschillende speakers.

in een band spelen is zowiezo compromisen sluiten in je geluid.

my 50 cents

Epic
1 mei 2006, 10:00
heey ik heb ff een vraag. als je een gig hebt waar de geluidsman je wilt uitversterken met 1 mic, maar je hebt een 2x12 met 2 verschillende speakers met elk hun eigen klank eigenschappen hoe mic je die dan? keuze maken tussen 1 van de 2 of is er een andere manier?
Een microfoon en kleurt je geluid ook wel een beetje, ik zou gewoon proberen welke van de 2 speakers het best tot z'n recht komt door een microfoon.
Als je met 2 mic's gaat werken kan je ook allerlei fase problemen krijgen die je geluid alleen maar naar beneden halen.

Wormaap
1 mei 2006, 16:48
Kleurt 'een beetje' ? :P
Mic + plaatsing kleurt inderdaad enorm. Als ik jou was zou ik inderdaad gewoon kiezen, is lekker simpel :)