PDA

View Full Version : Vintage?



Alberto
25 april 2006, 18:54
Ik heb de zoekfunctie van het forum eens gebruikt en werd er niets wijzer van dus open ik maar een nieuwe topic...
Ik ken niet veel van versterkers dus is het hoogstwaarschijnlijk weer een stomme vraag :D
Wat is een vintage versterker???? Van voor 1983 staat er maar wat houdt dat in?

Ik wil het gewoon maar ff weten :)

Grrtz

Mr.Bluesbreaker
25 april 2006, 19:11
Dat ie niet later gebouwd is dan 31 december 1982.

Alberto
25 april 2006, 19:21
Ja dat had ik ook al door maar waarvoor staat de term 'vintage'??
Ik veronderstel de techniek waarmee het geluid wordt voortgebracht maar wat is het dan?

DREAMMACHINE
25 april 2006, 19:33
nee, het is gewoon oud!...niet meer, niet minder....alleen misschien nog dat de waarde wat hoger wordt....door het 'vintage' gehalte!

the sure thing
25 april 2006, 20:17
VINTAGE is een beetje een container-woord. Oftewel: iedereen verstaat er wat anders onder en niemand weet een definitie. Net zoals "burn-out" een verzamelterm voor psychische klachten is, maar het is absoluut geen officiele diagnose.

Wat ik er onder versta? VINTAGE staat voor oud, gewild en meestal (dus niet altijd!!!) van goede kwaliteit. Collectors items worden ook wel eens met "vintage" aangeduid. Maar goed: iedereen kan er wat anders onder verstaan! VIntage als losse term zegt dus eigenlijk bar weinig...

Scali
25 april 2006, 20:29
In principe is 'vintage' het jaar van een wijn (het 'vin' uit het woord zal wel op wijn slaan, en 'age' op leeftijd oid).
Wijn uit een goed jaar is dus 'a good vintage'.
De term wordt ondertussen ook buiten de wijnhandel gebruikt... en het betekent ongeveer zoiets als 'antiek'... dus niet alleen oud, maar ook waardevol/goed/etc. Ook bij auto's wordt de term vaak gebruikt.

terrasbeest
25 april 2006, 21:21
Term komt inderdaad oosrspronelijk uit de wijnbouw, in het Frans : 'millésime',
wat naar het jaar dat de druiven werden geoogst verwijst. Sommige jaren is de oogst beter en wordt er via dit jaartal naar de kwaliteit van dat bepaalde jaar verwezen ' un bon millésime', is een goed wijnjaar.' Un vin millésimé' waar het woord 'wijnjaar' gebruikt wordt als adjectief, betekent zoveel als ' vin fin' of 'vin de marque'. Als men het over 'vintage wine' heeft wordt daarmee niet noodzakelijk bedoeld dat de wijn oud is, maar dat hij van goede kwaliteit is.

De term ' vintage' werd inderdaad overgenomen bvb voor een auto waar de term vintage wel degelijk oud betekent , met dien verstande dat men er ook kwaliteit/ klasse van verwacht en om die reden door verzamelaars is gegeerd.

Voor gitaren kan je hier een kijkje nemen :

http://www.provide.net/~cfh/gibson4.html

http://www.provide.net/~cfh/gretsch.html

Vintage wordt gebruikt voor voorwerpen die te jong zijn om antiek te zijn, om dat ze daarvoor nog niet lang genoeg bestaan .
Kwaliteit voor vintage wordt ' mint condition' genoemd, maar vraag me niet waar dat vandaan komt.
Ik heb zelf een vintage gitaar, maar dat is toevallig omdat ik die héél lang geleden heb gekocht, en 'Mint' is ze NIET, omdat bepaalde onderdelen niet meer origineel zijn, in mijn geval de tuners.
Iemand ' plaatjes' van vintage amps ?

Wie er het geld voor heeft kan hier terecht :

http://www.jimsguitars.com/store/

Al
25 april 2006, 23:46
Ik heb de zoekfunctie van het forum eens gebruikt en werd er niets wijzer van dus open ik maar een nieuwe topic...
Ik ken niet veel van versterkers dus is het hoogstwaarschijnlijk weer een stomme vraag :D
Wat is een vintage versterker???? Van voor 1983 staat er maar wat houdt dat in?

Ik wil het gewoon maar ff weten :)

Grrtz

Destijds heb ik 83 gekozen om ergens een grens te trekken. Het forum is sinds 2003 in de lucht en we hebben 20 jaar aangehouden. Als je dat aan zou houden zou je elk jaar een jaar op moeten schuiven. Dat dat niet gebeurd is omdat het vintage forum bedoeld is voor de ´oer´versterkers die de trend hebben gezet. Je komt dan in een gebied waar de marshall JCM 800 en de Mesa Boogie MKII C+ nog net meetellen. De 800 kan je nog zien als een klassieke Marshall en de MKIIC+ als een amp die een standaard heeft gezet voor switchchannel, effectloop gainamps. Wordt overigens weinig gediscusieerd hier over MK1 en MkII

Al

Bouke
25 april 2006, 23:46
1983 wordt hier aangehouden om dat in 2003 de subforums modern en vintage zijn gemaakt. Voor vintage is toen 20 jaar en ouder genomen. Eigenlijk zou er nu dus moeten staan: Vintage Versterkers (20 jaar en ouder).

Bouke

Alberto
26 april 2006, 09:34
Ok, deze reacties hebben het nu zeer duidelijk gemaakt :satisfie:
Bedankt allemaal voor de informatie!!

Grrtz

fullorder
26 april 2006, 10:18
Wie er het geld voor heeft kan hier terecht :

http://www.jimsguitars.com/store/

aaaaargh! die site is gek-makend! heeft er iemand even 20 ruggen voor me?