PDA

View Full Version : verschil tussen epiphone en gibson



anoniem
4 november 2001, 22:10
oke, wie van jullie hoort héél duidelijk het verschil tussen een goede epiphone les paul standard en een gibson les paul standard? ik ben weliswaar geen expert, maar ik vind het verschil in geluid niet erg groot. en is dat verschil trouwens per definitie in het nadeel van epiphone?

gangsta
4 november 2001, 22:24
Op 2001-11-04 21:10, schreef anoniem:
en is dat verschil trouwens per definitie in het nadeel van epiphone?

ja het komt echt (bijna) nooit voor dat iemand een epiphone beter vind klinken dan een gibson, misschien de beste epiphone tegen de minste gibson maar dan zijn de verschillen in prijs opeens ook nie zo heel groot meer.
ze zijn nie voor nix soms 5x duurder ofzo, alhoewel je ook wel voor de naam gibson betaald.

Kitaarhiero
4 november 2001, 22:49
Verschil Gibson/epiphone is:

1. prijs
2. Kwaliteit hout (epiphone heeft goedkoper hout)
3. Bouwkwaliteit, gibsons worden gemaakt door "hoog" opgeleide Amerikanen. Epi's door iets minder hoog opgeleide koreanen met het minimumjeugdloon voor 14 jarigen...het zijn trouwens wel volwassenen.

anoniem
4 november 2001, 22:55
oke, maar het verschil is dan toch LANG niet groot genoeg om het verschil in prijs te rechtvaardigen? of zijn er mensen die dat wel vinden?

anoniem
5 november 2001, 00:02
jep. ik vind wel dat het prijsverschil te verantwoorden is..

speel ze beide maar es vlak na elkaar, dan zul je toch wel moeten toegeven dat de Gibson in een heel andere klasse valt..

net zoiets als een samic-strat van 300 piek een een Fender USA-strat van 2000 piek :smile:

tja. Gibson en bijvoorbeeld PRS zijn nou eenmaal niet goedkoop, maar (met een beetje geluk) krijg je wel waar voor je geld..

ekkerman
5 november 2001, 09:42
gibson is mijns inziens veel maar dan ook VEEL te duur....
je betaald gewwon de mythe en de geschiedenis.ik heb mij wel eens door een winkel laten vertellen dat er best veel zepers tussen zitten en dat hij nog niet zo lang geleden een sg had binnen gekregen ( gibson dus heh,geen epiphone..) en die was best prijzig maar eigenlijk durfde hij hem de klant niet te verkopen zo'n reut !!!echt gebeurt.

sleep_to_saturate
5 november 2001, 17:27
Ik vind de Epiphone beter klinken dan de Gibson special series (goedkopere Gibsons).
Dus als je een Gibson koopt moet je het ook wel goed doen anders kan je net zo goed een epiphone aanschaffen.

Dila
5 november 2001, 18:27
epiphone is een soort tussenoplossing met gitaristen met niet zo veel geld die toch een goeie gitaar willen :grin: ik heb zelf een epiphone les paul en die klinkt hardstikke goed en hij speelt ook heerlijk. een jongen uit mn klas heeft een gibson les paul en die vond mijn epiphone lekkerder spelen en verschil in klank was er volgens ons niet. en die van mij koste dus wel de helft.

Gman
9 november 2001, 19:51
Ik heb een aantal jaren geleden een lesPaul van Ibanez gehad. Zeer zeldzaam en heel mooi. Maar die werd gestolen uit de oefenruimte. Dus kocht ik later een Gibson lesPaul Studio. Betaalde ik voor, 1400 gulden. Het eerste wat ik deed waren de elementen eruit gooien en PRS elementen erin gezet. Toen had ik pas het geluid wat ik zo'n beetje wilde horen. Maar met die twee nieuwe elementen was die gitaar nog bijna 2000 gulden. Toen had ik het probleem dat de snaren steeds braken op de brug. Toen heb ik die brug vervangen door een brug met rolletjes en toen braken de snaren niet meer. Die oude brug was veel te scherp.
Maar toen kwam de andere gitarist uit de band met een Gibson SG. Ik ff lekker raggen op dat ding. Nou, waardeloos. Totaal geen feel in die gitaar. Ik kon er totaal niet mee uit de voeten. Toen was ik later bij een kennis en die had ook een Gibson les Paul gekocht. Best duur met zo'n mooi pantervel op de body. Dat ding klonk de helft zo mooi als de studio van mij. Dus het is maar wat je aan veranderingen doet in een gitaar. Toen heb ik later die gibson verkocht aan een kennis en kocht een hele mooie holle body 'Dyon Headhunter' En die is toch mooi. En daar speel ik nog steeds met veel genot op. :smile: Een nog mooier geluid dan die Gibson.
Groetsels...

gangsta
9 november 2001, 20:12
welke PRS elementen heb je erin gezet HFS, santana,......?

Kitaarhiero
9 november 2001, 20:36
Een SG heeft bijna geen body...vandaar dat hij iets minder toon heeft, bolt-on neck etc.

de sg is Gibson's Strat.